    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Date: Thu, 10 Nov 2022 04:33:08 -0800 (PST)
    Subject: Re: anatomia padania ssd
    From: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    czwartek, 10 listopada 2022 o 06:11:41 UTC-6 Marcin Debowski napisał(a):

    > To nie rozumiem komentarza, że się zaleca min 10% skoro z tego co
    > napisałem wynika, że zostawiłem wolne jakieś 70%. Pytanie, dlaczego te
    > 70% ma błędy skoro nic tam zasadniczo nie pisało. Obstawiam, że może

    1. Minimum 10% oznacza minimum. 30% jest lepiej ale nadal ten problem wystepuje.
    2. Musisz wiedziec ze kontroler sledzi caly dysk i liczy sobie jak mocno uzyte sa
    poszczegolne bloki komorek.
    3. Uzycie tych blokow jest zazwyczaj bardzo nierownomierne.
    4. Sa sposoby aby dac mu troche zycia.

    > mieć to coś wspólnego z faktem, że pojedyncza komórka mieści tu, zdaje
    > się 2 bity i może jak jedna warstwa pójdzie się paść to ta druga, nawet
    > nie używana, również. Ale tak se spekuluje bo się nie znam.
    >
    > Dla porządku zwracam też uwagę, że ten dysk ma gwarancje na 150TWB a smart
    > pokazuje, że zaliczył 3500TWB.

    5. Nie jestem pewien czy dobrze policzyles ale to detal.

    6 - najistotniejsze dla ciebie: Dla przykladu. Masz dyska z 100 komorkami. Kazda ma
    10 zapisow zywotnosci. Czyli tak jakby 100*10=1000 zapisow. I teraz dwa warianty:
    1. Zapisujesz caly dysk raz i tracisz 10% jego zywotnosci - 100zapisow. Kasujesz
    wszystko, dajesz dyskowi znac zeby wykonal trim, on sie orientuje ze nadal ma 9
    zapisow na kazdej komorce. Zapisujesz ponownie caly i masz 20% zuzycia. W ten sposob
    uzyskasz 1000 zapisow i dysk padnie*
    2. Zapisujesz caly dysk w 70%. Zuzyles 7% jego trwalosci. Ale teraz piszesz ciagle te
    30% pojemnosci i po 300 zapisach dysk zdycha. Dlaczego? Bo zapisywales te same
    przestrzenie wiele razy I mimo ze TBW jest/moze byc nieduze to kazda komorka z tych
    30% zostanie zapisana wielokrotnie wiecej.

    W twoim scenariuszu te 30% niespartycjonowane bylo uzywane przez dysk do rozpraszania
    zapisow. I w praktyce yo co zapisywales na tych 70% trafialo na te pozostale 30% bo
    dysk wiedzial ze sa nie uzyte. Wiedzial o tym bo ich nie zapisal wczesniej a nie
    dlatego ze tam nie bylo partycji.

    * - pad dysku jest dosyc nierownomierny. Kontroler sobie sprawdza jakiej jakosci sa
    komorki i moze czasem stwierdzic ze nie ma co, padamy na sztywno i szybko a czasem
    probuje cos z tym zrobic i pada podobnie jak pokazujesz. Kiedys padaly na zimno i nie
    bylo nawet bledow odczytu. Jak sie pojawily to dysk potem juz w biosie sie nawet nie
    pokazywal. Teraz widze ze jest nieco lepiej.

    ad4. Jak skasujesz wszystko z dysku to mozesz miec szczescie i jeszcze nieco danych
    zapiszesz zanim padnie. Kontroler moze zaczac chetniej uzywac komorki mniej zuzyte
    (zakladamy ze te 30% teraz jest mocno zuzyte a te 70% tylko czesciowo i powiedzmy 50%
    tych 70% jest zapisane tylko pare razy) wiec jakbys zmniejszyl te partycje do
    powiedzmy (z dupy estymacja) do 100GB to ten dysk nadal podziala.
    Ale trzeba zrobic pelnego trim-a. Ja tak robi pod linuksem. Wysyla sie dyskowi info
    zeby trimowal wszystkie bloki i on ma szanse zaczac uzywac te co sa najmniej zuzyte.

    Ale feler jest taki ze jak przekroczysz bariere (ilosciowa) za ktora sa zuzyte bloki
    i je zaczniesz ponownie nadpisywac (jakies logi czy baza danych) to dysk padnie na
    twardo.

    To tak zgrubsza. Mysle ze nieco wyjasnia sytuacje.