    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa,pl.rec.foto
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: fotograf czy forografik...
    Date: Fri, 31 Mar 2023 23:57:37 GMT

    On 2023-03-31, Titus_Atomicus somewhere.in.the.world <n...@i...invalid>
    wrote:
    > ... i inne pytania:
    >
    > https://herbataiobiektyw.pl/fotograf-czy-fotografik/

    Strasznie niestrawny dla mnie sposób pisania.

    Co zaś do samego sporu, to chyba problem, jego część praktyczna, zdechł
    był śmiercią naturalną wraz z upowszechnieniem smartfonów. A może nie
    tyle zdechł co stracił na znaczeniu. Rozmył się w sposób prawie
    doskonały.

    Autor cytowanego bloga wydaje się rozumieć ten spór głównie po linii
    ingerencji w obraz, co wnioskuję po licznych odwołaniach do grafiki /
    obróbki. Dla mnie, to była zawsze kwestia pewnej wrażliwości i
    intencyjnosci kompozycji zdjęcia jako całości, więc i np. kadrowanie,
    gra światła etc. etc. Obróbka dowolna była do tego mocno wtórna.

    Ze 20 lat temu miałem sporo wątpliwości, czy w ogóle powinno ingerować
    się obróbką w zrobione zdjęcie (cyfrowe) - to, gdy nastąpił zalew
    wynaturzonych MZ zdjęć typu HDR. Ale w końcu manipulowano też obróbką
    dużo wcześniej, przy analogach, więc finalnie, chyba jednak liczy się
    efekt końcowy? Ale też przecież instynktownie doceniamy bardziej
    uchwycony zdjęciem ciekawy kawałek rzeczywistości niż to samo
    wygenerowane komputerowo.

    --
    Marcin