  • 1. Data: 2023-01-03 19:34:01
    Temat: hackerka
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Hack to cos od siekiery bylo?

    https://www.msn.com/pl-pl/wiadomosci/nauka-i-technik
    a/z%C5%82odzieje-zaskakuj%C4%85-dziura-w-karoserii-i
    -atak-przez-magistral%C4%99-can/ar-AA15VpI1

    J.

  • 2. Data: 2023-01-04 12:07:34
    Temat: Re: hackerka
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2023-01-03 o 19:34, J.F pisze:

    > Hack to cos od siekiery bylo?
    >

    > https://www.msn.com/pl-pl/wiadomosci/nauka-i-technik
    a/z%C5%82odzieje-zaskakuj%C4%85-dziura-w-karoserii-i
    -atak-przez-magistral%C4%99-can/ar-AA15VpI1

    I znów mam nieodparte wrażenie, że producenci samochodów nie są
    zainteresowani ich zabezpieczeniem przed kradzieżą.

    Zabezpieczenie przed metodą 'na walizkę' powinno być wcześniejsze niż
    wprowadzanie samo-otwierających i samo-uruchamiających się samochodów.
    A szyfrowanie CAN powinno być wcześniejsze niż możliwość otwarcia drzwi
    czy odpalenia samochodu przez CAN.
    P.G.

  • 3. Data: 2023-01-04 14:56:57
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 04/01/2023 11:07, Piotr Gałka wrote:

> [...]
    > wprowadzanie samo-otwierających i samo-uruchamiających się samochodów.
    > A szyfrowanie CAN powinno być wcześniejsze niż możliwość otwarcia drzwi
    Jestem zapisany na takiej apce dla sąsiadów dość popularnej w UK.
    Nie ma tygodnia żeby ktoś nie dał posta że podjazdu odjechał samochód.
    W 80% przypadków do Range Rover, 10% to BMW, i cała reszta.
    Z nagrań widać że to przeważnie 2 ludzi. Jeden z walizką lub gameboyem.
    Otwierają drzwi, odpalają i odjeżdzają.

    c.

  • 4. Data: 2023-01-04 15:21:02
    Od: Adam Górski <gorskiamalpawpkropkapl@xx>

> [...]
    > wprowadzanie samo-otwierających i samo-uruchamiających się samochodów.
    > A szyfrowanie CAN powinno być wcześniejsze niż możliwość otwarcia drzwi

    To chyba nie tak ,że nie są zainteresowani.

    Ktoś zapomniał ,że inżynierowie są po obu stronach.

    To tak jak z wynalazkami podczas drugiej wojny światowej.

    Jeden wynalazł radar , drugi wynalazł "window".

    Zagłuszono radar 10 cm to powstał 3 cm.

    I tak będzie zawsze.

    Pojawią się kwantowe zabezpieczenia w samochodach , to i złodzieje będą
    z kwantowymi komputerami po parkingach chodzić.

    Pojawią się mocniejsze drony, to samochody będą wylatywać dronami. :)

    Pozdrawiam

    Adam Górski

  • 5. Data: 2023-01-04 16:24:25
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 4 Jan 2023 12:07:34 +0100, Piotr Gałka wrote:

    a/z%C5%82odzieje-zaskakuj%C4%85-dziura-w-karoserii-i
    -atak-przez-magistral%C4%99-can/ar-AA15VpI1

    > I znów mam nieodparte wrażenie, że producenci samochodów nie są
    > zainteresowani ich zabezpieczeniem przed kradzieżą.

    Nie są.
    Kazdy ukradziony to przeciez jeden sprzedany wiecej,
    a za dobre zabezpieczenia to problem dla serwisu i dla klienta.

> [...]
    > wprowadzanie samo-otwierających i samo-uruchamiających się samochodów.
    > A szyfrowanie CAN powinno być wcześniejsze niż możliwość otwarcia drzwi

    No wiesz, tu samochod w miare zabezpieczony, jak widac trzeba
    solidnych narzedzi uzyc.

    Ale ... zrobisz szyfrowanie, jakims indywidualnym kluczem,
    to potem cie odpowiedni urząd ukarze, za uniemozliwienie dzialania
    pozafirmowych mechanikow. Bo żeby np lampe wymienic, to trzeba bedzie
    miec komputer, z interfejsami, z dostępem do bazy danych, zeby te
    wszystkie kody poustawiac ...

    J.

  • 6. Data: 2023-01-04 21:58:29
    Od: Marek <f...@f...com>

    Gałka<p...@c...pl> wrote:
    > A szyfrowanie CAN powinno być wcześniejsze niż możliwość otwarcia
    > drzwi
    > czy odpalenia samochodu przez CAN.

    To wtedy i tak zadziałałby ten sposób:

    https://xkcd.com/538/

    --
    Marek

  • 7. Data: 2023-01-05 09:09:15
    Od: Ghost <G...@h...net>

    W dniu 04.01.2023 o 16:24, J.F pisze:

    a/z%C5%82odzieje-zaskakuj%C4%85-dziura-w-karoserii-i
    -atak-przez-magistral%C4%99-can/ar-AA15VpI1

    > Nie są.
    > Kazdy ukradziony to przeciez jeden sprzedany wiecej,

    wrrrrong!
    Gdyby mi w jakis prymitywny ukradli auto konkretnej marki, to nawet
    gdybym swiadomie chcial, mialbym bardzo bardzo silne wewnetrzne obawy
    przed kolejnym zakupem tegoz.

  • 8. Data: 2023-01-05 09:28:13
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 5 Jan 2023 09:09:15 +0100, Ghost wrote:

> [...]
    > Gdyby mi w jakis prymitywny ukradli auto konkretnej marki, to nawet
    > gdybym swiadomie chcial, mialbym bardzo bardzo silne wewnetrzne obawy

    Ty kupisz inne, innemu ukradną inne, on kupi te marke :-)

    J.

  • 9. Data: 2023-01-05 10:01:14
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 5 Jan 2023 09:09:15 +0100, Ghost <G...@h...net> wrote:
    > Gdyby mi w jakis prymitywny ukradli auto konkretnej marki, to nawet
    > gdybym swiadomie chcial, mialbym bardzo bardzo silne wewnetrzne
    > obawy
    > przed kolejnym zakupem tegoz.

    Takie deklaracje kompletnie się nie przekładają na statystyki
    sprzedaży.
    Znajomemu otworzyli sobie bramę, ukradli auto na walizkę sprzed domu.
    Po kradzieży "kupił" ten sam model, który ponownie po krótkim czasie
    próbowano mu ukraść ale za drugim razem już nauczył się dobrze
    izolować kluczyk. Próbowali zatem dostać się przez instalację auta w
    nadkolu ale coś im nie wyszło i się nie udało. Także widzisz, jak
    ofiara nie kupi ponownie ten sam model to kupi ktoś inny.

    --
    Marek

  • 10. Data: 2023-01-05 13:09:14
    Od: K <...@l...com>

    On 04/01/2023 13:56, Cezar wrote:

> [...]
    > W 80% przypadków do Range Rover, 10% to BMW, i cała reszta.
    > Z nagrań widać że to przeważnie 2 ludzi. Jeden z walizką lub gameboyem.

    Jeszcze dodaj, ze wszyscy okradzeni trzymali kluczki na
    parapecie/stoliku przy drzwiach wejsciowych bez ochronnego etui.