  • 1. Data: 2009-01-04 22:05:52
    Temat: Re: hala katowice
    Od: Lukasz Kozicki <R...@v...cy.invalid>

    Michał Grodecki napisał(a):

    > Inna bajka że znajomy twierdzi iż parę lat temu rozważano poważnie
    > zwiększenie normowych obciążeń śniegiem - okazało się ponoć że są
    > w nich zbyt małe zapasy bezpieczeństwa. Podobno sprawę zablokowało
    > lobby inwestorów - wiadomo, jak wzrasta obciążenie dachu to tyje
    > cała konstrukcja, a to kosztuje...

    Nie wierz w spiskowe teorie dziejów...

    Normowe obciążenia śniegiem w/g normy norma PN-B-02010 obowiązujące
    od roku 1980 zostały zwiększone w roku 2006, a charakterystyczne
    obciążenie śniegiem maksymalnie nawet 2-krotnie, tylko na małej
    części Polski pozostały niezmienione - mapka różnic między nimi w
    http://www.ipb.org.pl/Pliki/wiadomosci_01_2007_normy
    _sniegowe.pdf
    Ponadto współczynnik do przeliczania obciążeń charakterystycznych
    na obliczeniowe został dla śniegu zwiększony z 1.4 do 1.5.

    A mówiąc dokładniej - w roku 2005 została zatwierdzona polska wersja
    normy europejskiej https://sklep.pkn.pl/?a=show&m=product&pid=481743
    normalizująca obciążenia śniegiem w Europie na podstawie przeglądu
    50-cio letnich pomiarów stacji meteorologicznych w całej Europie, w
    tym w Polsce. Stara polska norma śniegowa bazowała - niedokładnie
    mówiąc - na pomiarach 5-letnich, więcej na temat w w/w artykule.

    Jednak Eurocode zacznie w Polsce obowiązywać prawdopodobnie dopiero
    w roku 2010. W związku z katastrofą w Katowicach, wyciągnięto więc
    z tej normy mapkę stref śniegowych i wartości obciążeń, i wprowadzono
    jako zmianę do normy śniegowej, zmiana ta obowiązuje od października
    2006 roku: https://sklep.pkn.pl/?a=show&m=product&pid=535120 .

    Pozdrawiam,
    --
    ŁK

  • 2. Data: 2009-01-05 09:49:08
    Od: Michał Grodecki <m...@u...pk.edu.pl.wytnij.to>

    Użytkownik Lukasz Kozicki napisał:

> [...]
    > z tej normy mapkę stref śniegowych i wartości obciążeń, i wprowadzono
    > jako zmianę do normy śniegowej, zmiana ta obowiązuje od października

    Chodziło mi o to że przed katastrofą w Katowicach rozważano zwiększenie
    normowych obciążeń śniegiem. W praktyce tak jak piszesz przed katastrofą
    zdążono przyjąć normę europejską, tylko że nie zaczęła ona jeszcze
    obowiązywać. Czyli tak realnie obciążeń śniegiem nie zwiększono.
    Dziękuję za doprecyzowanie aktualnego stanu normowego, tego po
    katastrofie. Szkoda że dopiero po niej przyspieszono "częściowe"
    wprowadzenie zwiększonych wartości obciążeń śniegiem (wprowadzając jako
    zmianę do naszej normy mapkę i wartości obciążeń z europejskiej, jak
    piszesz).

    --
    Michał Grodecki
    Uwaga - w nagłówku adres antyspamowy