  • Data: 2013-01-02 17:36:45
    Temat: Re: jaki obiektyw do zdjec z daleka?
    Od: Marek <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2013-01-02 01:02, trolling tone pisze:

    > Nie ma czegoś takiego jak "obiektyw o skali x". Każdym obiektywem
    > zrobisz zdjęcia o różnej skali odwzorowania, w zależności od odległości
    > obiektu. Generalnie skala odwzorowania to stosunek odległości obrazu do
    > odległości przedmiotu. W tym konkretnym przypadku mamy odległość obiektu
    > 500m, odległość obrazu 0.3m (właściwie nieco więcej, ale wyciąg
    > obiektywu przy dużych odległościach można pominąć, więc przyjmujemy
    > ogniskową, jak na nieskończoność). Skala odwzorowania wynosi zatem
    > 0,0006. Człowiek o wzroście 180 cm będzie miał na matrycy 1.08mm.
> [...]

    Nie do końca łapię bo znajduję sprzeczne informacje w sieci. Zerknij tu:
    http://www.swiatobrazu.pl/makrofotografia-dla-kazdeg
    o-cz-i-informacje-wstepne-22983.html

    Zobacz jakiej wielkości jest pająk wykonany 2 różnymi obiektywami o
    podobnej ogniskowej. To słaby przykład ale gdzieś niedawno czytałem
    ciekawą dyskusję. Ktoś zrobił zdjęcie lampy podłogowej dwoma stałkami o
    tej samej ogniskowej z dokładnie tego samego miejsca. Była spora różnica
    w zbliżeniu. Dyskusja była o tym skąd aż taka różnica. Nie mogę tego
    odszukać...

    Po drugie na obiektywach piszę się, że ten ma skalę 1:4 a tamten 1:1.
    Coś to oznaczać musi.

    P.S.
    Wiem, że w obiektywach zmiennoogniskowych zmienia się skala odwzorowania
    wraz z ogniskową. I to różnie w różnych obiektywach.