    From: Adam <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: jaki program ostrzegajacy ze wiatrak gpu zmarł
    Date: Sat, 13 Jan 2024 15:07:26 +0100

    Dnia Sat, 13 Jan 2024 11:13:40 GMT, PiteR napisał(a):

    > in <news:unrqlh$2s5$1$pioruns@news.chmurka.net>

    > To źle. Komputer nie powinien się dać włączyć. Karta na swoim pcb

    Wymyśliłeś komputery klasy workstation albo serwer.
    Ale w serwerze jest łatwiej - przykładowo Dell nie wstaje i sprawdzasz na
    innym systemie w iDrac co go boli, albo tenże Dell wyświetla błędy na swoim
    wyświetlaczu lub jakimś KVM.

    > powinna mieć piszczyk za 50gr że jest jej za gorąco. Minus dla

    Są.
    Sam zresztą mam takie coś w jednym z kompyterów serwisowych - wyświetlacz z
    kilkoma temperaturami i obrotami oraz watchdog, który można ustawić na
    zdarzenia typu "jeżeli temp2 > 85 ALBO RPM 2 < 60 wtedy BUZZER".

    > projektantów peceta. W ogóle to pecet powinien podlegać całkowitemu
    > remontowi kapitalnemu myślenia o komputerze. Więcej informacji o
    > zdrowiu przymusowo pokazywanych wielkimi literami i więcej zabezpieczeń
    > przed głupotą usera.

    Głupi user niech nie kupuje kompów.
    Spotykam się z takimi co jakiś czas w różnych firmach.
    Szkoda życia na użeranie się z durniami.

    > Będę to być może wiedział, być może zdąże zareagować, być może
    > rozróżnię temperaturę jeszcze normalną 80st? od grania a już
    > nienormalną bo przegrzanie 90st? tylko to nie dla mnie, nie gram
    > i mam kartę pasywną.
    >
    > To dla mlodzieży która myśli o graniu a nie sprawdzaniu temperatury.
    > Taki wyłącznik bezpieczeństwa jak w czajniku ;)
    > żeby mu zawył alarm i najlepiej nie dał się wyciszyć.

    Możesz złoży PC na płycie, która ma 3 lub więcej wyjśćna wentylatory i ma
    wyjścia na czuniki temperatury.
    Podpinasz pod nie kartę graficzną (wentylator i ewentualnie czujnik) i w
    BIOS albo pod OS-em ustawiasz warunki.
    Wystarczy nawet zwykły cywilnu Windows Home albo inny linux i komputer nie
    pozwoli na przegrzanie, a w sytuacji przed-krytycznej wyłączy się.

    Widywałem i instalowałem karty graficzne mające wbudowaną obsługę takich
    zdarzeń i wysyłąjącą do OS-a informacje. Działa to tak samo, ale za
    pośrednictwem oprogramowania producenta GPU.

    Instalowałem też systemy chłodzenia dla gówniarstwa z chłodnicą wodną,
    świecącymi wentylatorami oraz okrągłym wyświetlaczem LCD na procesorze.
    Zresztą pod tym wyświetlaczem był cały osobny komputerek typu banana czy
    raspberry i miał (oprócz tysiąca funkcji do kolorowych wentylatorów oraz
    dziesiątek animacji na wyświetlacz na procesorze) także funkcję
    informowania OS-a o zdarzeniach za pomocą USB.

    Więc myślę, że jak się chce, to można złożyć komputer także i dla
    przysłowiowej "blądynki", dowolnej zresztą płci, i ten komputer sam się
    będzie bronił przed uszkodzeniem.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam