  • 1. Data: 2024-01-12 01:23:21
    Temat: jaki program ostrzegajacy ze wiatrak gpu zmarł
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    jaki program dla gracza ostrzegajacy ze wiatrak gpu zmarł
    i za niedługą chwilę karta graficzna się spali?

    jakiego używacie?

    czy karta powinna się wyłączyć czy nie zdąży już?

    --
    Piter

  • 2. Data: 2024-01-12 17:50:57
    Od: pioruns <w...@c...pl>

    On Fri, 12 Jan 2024 00:23:21 GMT, PiteR wrote:

    > jaki program dla gracza ostrzegajacy ze wiatrak gpu zmarł i za niedługą
    > chwilę karta graficzna się spali?
    >
    > jakiego używacie?
    >
    > czy karta powinna się wyłączyć czy nie zdąży już?

    Sama praca na pulpicie bez wiatraka nie zniszczy karty, ona sobie poradzi
    z takim obciazeniem rzedu 0-3% bez problemu.

    Niektore karty nie przejda testu BIOSu jak nie ma wiatraka sprawnego. Ale
    wiekszosc dziala dalej po niewykryciu wiatraka.

    Zamiast monitorowac RPM wiatraka, monitoruj temperatury. Jak sie karta
    zacznie przegrzewac, wtedy bedziesz wiedzial ze to wiatrak nawalil.
    Do monitorowania temperatur masz narzedzia od AMD i Nvidii, a takze setki
    third party.

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 3. Data: 2024-01-13 12:13:40
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:unrqlh$2s5$1$pioruns@news.chmurka.net>
    user pioruns pisze tak:

> [...]

    > Niektore karty nie przejda testu BIOSu jak nie ma wiatraka
    > sprawnego. Ale wiekszosc dziala dalej po niewykryciu wiatraka.

    To źle. Komputer nie powinien się dać włączyć. Karta na swoim pcb
    powinna mieć piszczyk za 50gr że jest jej za gorąco. Minus dla
    projektantów peceta. W ogóle to pecet powinien podlegać całkowitemu
    remontowi kapitalnemu myślenia o komputerze. Więcej informacji o
    zdrowiu przymusowo pokazywanych wielkimi literami i więcej zabezpieczeń
    przed głupotą usera.

> [...]
    > karta zacznie przegrzewac, wtedy bedziesz wiedzial ze to wiatrak
    > nawalil. Do monitorowania temperatur masz narzedzia od AMD i

    Będę to być może wiedział, być może zdąże zareagować, być może
    rozróżnię temperaturę jeszcze normalną 80st? od grania a już
    nienormalną bo przegrzanie 90st? tylko to nie dla mnie, nie gram
    i mam kartę pasywną.

    To dla mlodzieży która myśli o graniu a nie sprawdzaniu temperatury.
    Taki wyłącznik bezpieczeństwa jak w czajniku ;)
    żeby mu zawył alarm i najlepiej nie dał się wyciszyć.

    --
    Piter

    #jebac fliperów pasozytów hieny cmentarne

  • 4. Data: 2024-01-13 12:53:32
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 13.01.2024 o 12:13, PiteR pisze:

    > To źle. Komputer nie powinien się dać włączyć.

    I jak się userowi nie włączy komp, to skąd będzie wiedział co się
    zesrało? Tym bardziej, że dopóki nie będzie używał jakiejś aplikacji
    wymagającej mocnych zasobów grafiki to mu wiatrak w ogóle nie jest
    potrzebny. Są zabezpieczenia termiczne; płyty, procesora i grafiki,
    często też zasilacza, i to wystarcza w 99,9% wypadków. Ten jeden promil
    jest do przeżycia i dla producentów, i dla użytkowników.

    > Karta na swoim pcb
    > powinna mieć piszczyk za 50gr że jest jej za gorąco.

    Też głupi pomysł, bo co rusz by się uruchamiał i wyłączał podczas
    użytkowania.
    Już nawet producenci niektórych UPS-ów poszli po rozum do głowy i dają
    możliwość przyciskowego wyłączenia buzera.

> [...]
    > remontowi kapitalnemu myślenia o komputerze. Więcej informacji o
    > zdrowiu przymusowo pokazywanych wielkimi literami i więcej zabezpieczeń

    Od takich problemów jest grupa religia.

    > Będę to być może wiedział, być może zdąże zareagować, być może
    > rozróżnię temperaturę jeszcze normalną 80st? od grania a już
    > nienormalną bo przegrzanie 90st?

    Program producenta będzie wiedział kiedy jest źle i poinformuje,
    wcześniej, w zależności od ustawień profilu karty graficznej, po prostu
    zjedzie z zegarami, przyspieszy wentylatory i nawet nie będziesz
    wiedział, że coś miało szansę wyjebać.

    > To dla mlodzieży która myśli o graniu a nie sprawdzaniu temperatury.
    > Taki wyłącznik bezpieczeństwa jak w czajniku ;)
    > żeby mu zawył alarm i najlepiej nie dał się wyciszyć.

    Tylko po co? To nie sterowanie elektrownią atomową, że nagle trzeba
    wszytko down albo spierdalać. Producenci procesorów, czy też kart
    graficznych nad przegrzaniem elementów panują w inny sposób.

  • 5. Data: 2024-01-13 13:51:30
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:untt52$qtb$1$nadir@news.chmurka.net>
    user nadir pisze tak:

> [...]
    > trzeba wszytko down albo spierdalać. Producenci procesorów, czy
    > też kart graficznych nad przegrzaniem elementów panują w inny

    Sam bym tego lepiej nie ujął.

    Jacy użytkownicy takie komputery.

  • 6. Data: 2024-01-13 15:07:26
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 13 Jan 2024 11:13:40 GMT, PiteR napisał(a):

    > in <news:unrqlh$2s5$1$pioruns@news.chmurka.net>

    > To źle. Komputer nie powinien się dać włączyć. Karta na swoim pcb

    Wymyśliłeś komputery klasy workstation albo serwer.
    Ale w serwerze jest łatwiej - przykładowo Dell nie wstaje i sprawdzasz na
    innym systemie w iDrac co go boli, albo tenże Dell wyświetla błędy na swoim
    wyświetlaczu lub jakimś KVM.

    > powinna mieć piszczyk za 50gr że jest jej za gorąco. Minus dla

    Są.
    Sam zresztą mam takie coś w jednym z kompyterów serwisowych - wyświetlacz z
    kilkoma temperaturami i obrotami oraz watchdog, który można ustawić na
    zdarzenia typu "jeżeli temp2 > 85 ALBO RPM 2 < 60 wtedy BUZZER".

> [...]
    > remontowi kapitalnemu myślenia o komputerze. Więcej informacji o
    > zdrowiu przymusowo pokazywanych wielkimi literami i więcej zabezpieczeń

    Głupi user niech nie kupuje kompów.
    Spotykam się z takimi co jakiś czas w różnych firmach.
    Szkoda życia na użeranie się z durniami.

> [...]
    > Taki wyłącznik bezpieczeństwa jak w czajniku ;)
    > żeby mu zawył alarm i najlepiej nie dał się wyciszyć.

    Możesz złoży PC na płycie, która ma 3 lub więcej wyjśćna wentylatory i ma
    wyjścia na czuniki temperatury.
    Podpinasz pod nie kartę graficzną (wentylator i ewentualnie czujnik) i w
    BIOS albo pod OS-em ustawiasz warunki.
    Wystarczy nawet zwykły cywilnu Windows Home albo inny linux i komputer nie
    pozwoli na przegrzanie, a w sytuacji przed-krytycznej wyłączy się.

    Widywałem i instalowałem karty graficzne mające wbudowaną obsługę takich
    zdarzeń i wysyłąjącą do OS-a informacje. Działa to tak samo, ale za
    pośrednictwem oprogramowania producenta GPU.

    Instalowałem też systemy chłodzenia dla gówniarstwa z chłodnicą wodną,
    świecącymi wentylatorami oraz okrągłym wyświetlaczem LCD na procesorze.
    Zresztą pod tym wyświetlaczem był cały osobny komputerek typu banana czy
    raspberry i miał (oprócz tysiąca funkcji do kolorowych wentylatorów oraz
    dziesiątek animacji na wyświetlacz na procesorze) także funkcję
    informowania OS-a o zdarzeniach za pomocą USB.

    Więc myślę, że jak się chce, to można złożyć komputer także i dla
    przysłowiowej "blądynki", dowolnej zresztą płci, i ten komputer sam się
    będzie bronił przed uszkodzeniem.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 7. Data: 2024-01-13 17:39:14
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:1m9mtyhd3oqtv.ztkeregen4yj$.dlg@40tude.net>
    user Adam pisze tak:

    > Głupi user niech nie kupuje kompów.
    > Spotykam się z takimi co jakiś czas w różnych firmach.
    > Szkoda życia na użeranie się z durniami.

    ta niech nie kupuje
    tato daj 3 koła na nową kartę graficzną

> [...]

    > przysłowiowej "blądynki", dowolnej zresztą płci, i ten komputer
    > sam się będzie bronił przed uszkodzeniem.

    Kluczowe jest Jak się chce a powinno być w standardzie, jak w czajniku.
    Jak się nie ma pojęcia tylko aby szybciej po szkole usiąść i grać.

    Szkoda że Ciebie nie spotkali wcześniej. Tatowie zaoszczędziliby 3k.

  • 8. Data: 2024-01-13 18:14:21
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 13 Jan 2024 16:39:14 GMT, PiteR napisał(a):

> [...]
    > Jak się nie ma pojęcia tylko aby szybciej po szkole usiąść i grać.
    >
    > Szkoda że Ciebie nie spotkali wcześniej. Tatowie zaoszczędziliby 3k.

    Trudno mi się odnieść, bo sprzęt do gier przygotowuję rzadko. Siedzę w
    sprzętach dla firm.
    Natomiast w praktyce nie spotkałem sytuacji, aby chłodzenie karty
    graficznej nie wyrabiało, nawet przy ustawieniu programów testowych na 100%
    obciążenia przez 30 minut. A wkładałem karty biorące po kilkaset watów
    mocy, także w SLI lub innych połączeniach.

    Może po prostu przed zakupem trzeba sprawdzić, czy do danego modelu jest
    przynajmniej oprogramowanie monitorujące?

    Natomiast jak już jest kupione i niepełnowartościowe (czyli przegrzewa się
    i nie ma monitoringu) to ja bym dorzucił termometr z piszczykiem do zatoki
    PC.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 9. Data: 2024-01-13 19:23:05
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:fnrn7zezntnt$.uwlsbpwtjz19.dlg@40tude.net>
    user Adam pisze tak:

    > Może po prostu przed zakupem trzeba sprawdzić, czy do danego
    > modelu jest przynajmniej oprogramowanie monitorujące?

    Jest tylko trzeba zainstalować.
    Do MSI jest afterburner błogosławiony.
    Tylko trzeba go zainstalować.

  • 10. Data: 2024-01-14 07:31:43
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-01-13, Adam <a...@p...onet.pl> wrote:
    > Głupi user niech nie kupuje kompów.
    > Spotykam się z takimi co jakiś czas w różnych firmach.
    > Szkoda życia na użeranie się z durniami.

    Dygresja: wygląda, że nadchodzą ciekawe czasy, okazało się bowiem, że
    atrybuty przypisywane młodszym pokoleniom, jakoby miały wysysać wiedzę
    komputerową z mlekiem matki, są dalekie od stanu faktycznego. Młodsze
    pokolenia są dobre w jeżdżeniu paluchami po ekranie smartfona czy
    tabletu. Tu się z grubsza kończy ich komputerowa ekspertyza.

    --
    Marcin