  • Data: 2009-08-07 05:53:10
    Temat: Re: konstrukcja prądnicy - jak?
    Od: "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > czyli że co, chodzi o to żeby taki wiatrak miał mniej więcej stałą prędkość
    > obrotową?
    > ok, ale czemu akurat 3 fazy, a nie na przykład dwie, jedna, albo pięć?

    Stalosc predkosci nie jest istotna. Sprawa jest skomplikowana :).
    3 fazy sa najpopularniejsze dlatego ze jest to wielokrotnosc faz ale na tyle
    prosta do zaprojektowania ze nie wprowadza zamieszania. Taki rozsadny kompromis
    wydajnosci, latwosci projektowania, budowania. Wiele pradnic jest budowanych na
    juz istniejacych wirnikach/statorach a te zazwyczaj sa 3 fazowe wiec ilosc
    zlobkow jest do tego przypasowana.

> [...]
    > magnetyczne wielkości magnesłw (tak jak to było widać na załączonej na
    > stronie animacji, oglądałeś?:O)
    > a od szerokości szczeliny zależy siłą pola magnetycznego, im szczelina
    > mniejsza tym pole silniejsze, czyli przy takich samych magnesach uzyskujesz
    > silniejsze pole magnetyczne jeśli szczeline masz wąską, ale na sprawnosć to
    > chyba nie wpływa, w każdym razie jak już byś chciał mieć super wąską
    > szczelinę, to musiał byś nawinąć uzwojenie o grubości jednego zwoja, czyli
    > taka wielka i płaska cewka, czyli musiał byś odpowiednio zastosować magnesy

    Tyle to wiedzialem z 7 klasy :) chodzi mi o to ze MSZ cewka powinna byc ciutke
    szersza od magnesu. Linie sil pola magnetycznego wychodzace z biegunow magnesu
    sa ciutke szersze od niego samego a im dalej (im wieksza szczelina) tym
    bardziej. Mnie potrzeba informacji o ile pi*oko robic szersza cewke, lub
    informacje ze nie robic szerszej :)

    > a sprawa grubości drutu to jest najprostrza kwestia, czyli dobierasz ją do
    > maksymalnego prądu jaki ta prądnica da, czyli przy średnim chłodzeniu
    > wychodzi jakeiś 10-15 A/mm^2

    No wlasnie, i na tym kawalku problemu widac ze to nie takie trywialne.
    W zaleznosci od predkosci obrotowej, sily magnesow, szczelin, rozmiarow
    cewek/magnesow, moze sie okazac ze nawine cewki za grubym drutem i przy
    normalnej pracy bede wykorzystywal tylko 30% tego maksymalnego pradu. A
    nawiniecie drutu cienszego spowoduje wzrost mocy. Tylko jeszcze nie doszedlem
    czy jest to zaleznosc liniowa.

    Budowa MEW jest wlasnie taka, mala zmiana tu rodzi rezultat gdzie indziej. I
    dlatego wiekszosc zapalencow robi po 3-5 prob zanim znajdzie jakies lokalne
    optimum parametrow.

    --
    Lukasz Sczygiel