  • Data: 2009-08-07 06:02:16
    Temat: Re: konstrukcja prądnicy - jak?
    Od: "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Tylko szarpać zaczyna okrutnie.

    Ano tak jest.
    Ale w malych konstrukcjach, ktore sa ze swojej konstrukcji "miekkie" (duze
    szczeliny, zle dopasowane cewki itp) tego szarpania moze nie byc czuc.
    Ale przyklad podany to tylko przyklad. W praktyce zastosowal bym regulacje
    kilkoma obciazeniami a fazy polaczyl w gwiazde niech pracuja rowno.

    > Nie wiem, ale ja bym pokombinował z przerobieniem obcowzbudnego altenatora
    > na alternator samowzbudny na neodymach.
    > A co do obrotów, to tak już jest, że szybkość zmian pola przekłada się na
    > indukowane napiecie. Stąd wolnoobrotowe generatory muszą mieć więcej zwoja
    > wwiniętego i pozostaje problem jak takie wolnozmienne napięcia wykorzystać
    > sensownie - chyba tylko do grzania się nadają.

    MEW-y domowej roboty w zasadzie zeby sie oplacily to tylko do grzania wody, no
    jak ktos sobie sam po kosztach zbuduje przetwornice i ma jakies akumulatory to
    jeszcze sobie poswieci jak mu elektrownia pradu nie wysle. Wiecej nie mozna
    oczekiwac jesli ma sie oplacac albo wyjsc na zero.
    Alternetory sa malo pozyteczne bo nawet z turbin smiglowych nie daje sie
    uzyskiwac takich obrotow zeby alternator bez przelozenia napedzac.

    A przelozenia to druga zmora. Masa samych elementow, obciazenia (no ten 1kW to
    troche sily jest). Czesto zakrecenie reka takiego reduktora jest trudne a co
    dopiero start turbiny ktora jest liczona na szybkie wiatry. W rezultacie moze
    sie okazac ze wiatraczek startuje tylko przy wiatrach maksymalnych i natychmiast
    sie wylacza :( - sytuacja krytyczna ale nietrudna do uzyskania.

    Przelozenia jakie daja tylne mosty ze zblokowanymi satelitami sa zazwyczaj w
    okolicach 1:5 i siegaja bodaj 1:14 a to za malo zeby alternator sensownie pracowal.

    --
    Lukasz Sczygiel