  • Data: 2011-02-02 17:22:33
    Temat: Re: które języki 'historyczne' sš ważne
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On Feb 2, 11:06 am, Jędrzej Dudkiewicz <jedrzej.dudkiew...@nospam-
    gmail.com> wrote:

    > Prawdopodobny scenariusz, ale tak samo masz w C++ - jeżeli nagle masz
    > buga, którego "poprawiasz" w ten sposób, że zmieniasz interface klasy
    > (bo przecież kontrakt przed bugiem był taki, że wartość była zwracana
    > "as is", czyli jako big endian), to co za różnica?

    Brawo, proponuję jeszcze udowodnić, że w ogóle nie ma żadnych
    istotnych różnic między językami, bo jak posadzisz małpę przed
    komputerem i nauczysz ją walić w klawisze, to w dowolnym języku
    doprowadzi program do postaci, w której się nie kompiluje lub nie
    uruchamia.

    A różnica jest choćby taka, że jak masz wyspecyfikowany kontrakt,
    mówie zwraca w formacie natywnym. Czy może nawet inaczej: różnica
    polega na tym, że w ogóle można mówić o jakimś kontrakcie.

    > Dalej i tak ktoś
    > robił sobie ntohla na własną rękę, bo przecież wcześniej dostawał
    > network order a potrzebował "native order".

    Oprócz działania bez sensu, masz jednak kilka sensownych alternatyw,
    których nie masz w C.

    > W tym momencie nie przekłada się. Przekłada się na poziomie całego
    > projektu. W TYM MOMENCIE, czyli dokładnie w tym, o którym mówimy,
    > grzebiesz po bajtach i musisz uważać w każdym języku.

    W tym momencie się właśnie przekłada. Bo "nadaje się do" nie sprowadza
    się tylko do tego, że można napisać kawałek kodu, który zrobi to czy
    owo, bo to niewątpliwie można w C zrobić, tylko jak potem ten kawałek
    kodu funkcjonuje w kontekście całego projektu. To, jak to zrobisz ma
    znaczenie dla tego, jak prawdopodobne jest to, że ktoś piszący kod
    kliencki użyje tego, co zrobiłeś, nieprawidłowo, teraz lub kiedyś w
    przyszłości - i tym kimś równie dobrze możesz być ty sam.

    > Nawet jak masz
    > język, w którym opisujesz pakiet w XMLu, możesz zapomnieć o tym, o czym
    > pisałeś wyżej, to znaczy nie uwzględnić, że dana jest w big endian.

    Oczywiście. Ale, dla przykładu, projektując taki XML możesz (w
    zależności od tego, do czego będzie stosowany) założyć, że typ 'int32'
    jest defaultowo big endian, niezależnie od architektury procesora,
    albo że musisz endianness podać jawnie. W takiej sytuacji trudniej o
    pomyłkę, w szczególności popełnioną przez programistę, który przez n
    lat pisał systemy na architekturach big endian i przyzwyczaił się, że
    można sobie po prostu rzutnąć inta 'bo działa'.

    > Ogólnie się zgadzam, ale zwróć uwagę, że podany wyżej przykład jest
    > bardzo konkretny i bardzo statyczny - dotyczy TYLKO odczytania jakiegoś
    > bufora, a nie operacji na nim, w dodatku w przypadku, kiedy dane mają
    > bardzo dobrze określony format - dane wysyłane przez sprzęt zwykle nie
    > zmieniają się razem z widzimisię klienta. Zwykle.

    wiesz, nie ja ten przykłd wymyśliłem. Ale tutaj też masz zaletę C++:
    jak programista dostanie strukturę, to może np. założyć, że
    modyfikować bufor może przypisując wartości do pól struktury. Jak
    dostanie obiekt z getterami ale bez setterów, to będzie musiał już się
    trochę zastanowić.

    > Kompletnie nie rozumiem, co to ma wspólnego z tematem.

    Język, w którym można pisać re-usable i przenośne biblioteki przydatne
    w jakichś zastosowaniach, lepiej się nadaje do tych zastosowań od
    języka, w którym nie można.