    Date: Sun, 9 Oct 2022 10:19:19 +0200
    Subject: Re: lwIP - odbieranie danych przez TCP
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Atlantis <m...@w...pl>

    On 9.10.2022 08:25, Marek wrote:

    > A czy problemy z odtwarzaniem przez sieć nie wynikają ze słabej
    > wydajności stosu tcpip iwip/mla przy "odległych" podłączeniach? Np. MLA
    > szybko działa w lokalnej sieci (kilkaset kB/s) ale przez internet jest
    > już znacznie wolniejszy (kilka kB/s) niż oczekiwany wpływ szybkości
    > łącza.

    Wszystkie wersje tego urządzenia na PIC32 i MLA zawsze wyciągały
    wystarczającą szybkość, żeby być w stanie płynnie odtwarzać streamy z
    odległych serwerów. Przez odległe mam na myśli nawet studenckie
    rozgłośnie zza oceanu. ;)

    Wczoraj udało mi się znaleźć źródło problemu. Okazało się ono być
    banalne, ale leżało w trochę nieoczekiwanym miejscu. Mianowicie prędkość
    SPI dedykowanego VS1003 była za mała. Nie wpadłem na to od razu, bo
    prędkość była w pełni wystarczająca aby odtwarzać nawet MP3 o większych
    bitrate'ach z lokalnych nośników.
    Problemem było to, w jaki sposób stos lwIP na RAW API dostarcza dane. W
    MLA można pobierać sobie dowolną ilość danych z bufora. W przypadku lwIP
    taka operacja jest możliwa jedynie przy użyciu socket API, które wymaga
    RTOS-a. Tutaj natomiast muszę albo:
    - Przyjąć całą paczkę danych w callbacku odbiorczym, zwolnić pamięć i
    zgłosić gotowość przyjęcia kolejnej porcji.
    - Opóźnić tę operację i wykonać ją trochę później w pętli głównej.

    Nie po prostu zapisać w buforze tyle danych, ile aktualnie mam wolnego
    miejsca.

    I tutaj problemem było tempo w jakim VS1003 by w stanie przyjmować dane.
    Zbyt często po prostu dochodziło do sytuacji, kiedy po przyjściu nowej
    paczki danych w buforze wciąż nie było dostatecznej ilości miejsca na
    jej przyjęcie i trzeba było czekać aż VS przeniesie je do swojego
    wewnętrznego bufora.

    Po przyspieszeniu SPI wszystko zaczęło się odbywać dużo sprawniej.
    Okazało się jednak, że przy buforze cyklicznym umieszczonym w pamięci
    RAM (a więc ograniczonym do kilku kB) co jakiś czas zdarza się minimalne
    przycięcie. Po przywróceniu 128kB bufora w pamięci SPI RAM wszystko
    zaczęło działać zupełnie płynnie, chociaż na dobrą sprawę pewnie mógłbym
    jeszcze dość znacznie zmniejszyć rozmiar tego bufora.

    Obecnie będę musiał jeszcze trochę zoptymalizować program, zwłaszcza pod
    kątem użycia pamięci. Może uda mi się jej trochę odzyskać po
    przywróceniu bardziej oszczędnych ustawień lwIP.
    Poza tym pingi nie wyglądają idealnie. Większość ma typową dla Ethernetu
    wartość 0.1-0.5 ms, jednak podczas odtwarzania streamu mniej więcej co
    piąty przychodzi z opóźnieniem od kilkudziesięciu do nawet ponad 100 ms.
    W przypadku wersji na PIC32 też były opóźnienia, ale nie aż tak duże.