  • 91. Data: 2024-05-13 22:10:50
    Temat: Re: [newbie] Jaki multimetr za 2-4 stówy?
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 13 May 2024 21:54:02 +0200, heby napisał(a):

    > Dlatego mój UM207 ciągle leży razem z innymi jako podstaowe narzędzie pracy.

    > To akurat nie jest prawda.
    >
    > Pomiar miernikiem analogowym trwa ponad 1s w typowym mierniku. To czas
    > dojazdu i stabilizacji wskazówki. Najtańszy chińczyk stabilizuje
    > napięcie i rezystancję w ćwierć tego czasu.
    >
    > Dodatkowo dochodzi czynnik ludzki, błedy odczytu czy zakresu.
    >
    > Mierniki analogowe mają swoje zastosowania, ale prędkośc odczytu to tak
    > raczej powiedziałbym: średnio.
    >
    > Jesli potrzebujesz coś mierzyć szybko, to wydaje mi się, że to nie jest
    > robota dla białka z miernikiem analogowym.

    OK, wziąłem dwa mierniki, połączyłem i sobie sprawdziłem. Co do czasu
    ustalenia się wskazania masz rację, trwa to tak samo długo. Ale już z
    dotarciem wyniku pomiaru do świadomości analog ma przewagę. Cyfraka
    musisz *przeczytać* a to trwa. Dorzucę jeszcze jeden aspekt. Otoż cyfrak
    ma taką przypadłość że kiedy musisz coś zmierzyć w sobotę to się okazuje
    że w czwartek go nie wyłączyłeś, nie masz zapasowej 6F22 a sklepy
    zamknięte i czekasz do poniedziałku :) Na dobitkę, on mierzy dalej tylko
    wypisuje głupoty a to może cię sprowadzić na manowce zanim się
    połapiesz. O mierzeniu czegoś w nadajniku już wspominałem. A lavo always
    ready :) No dobra, trzeba mieć to i to :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 92. Data: 2024-05-13 22:16:02
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    W dniu 13.05.2024 o 21:37, Adam pisze:

    > Pojechałem do miasta wojewódzkiego (Rzeszowa) do sklepu zaopatrującego
    > szkoły.
    > Kupiłem parę rzeczy, m.in. stary (i przeceniony) Lavo, jakieś odczynniki
    > chemiczne oraz litr stężonego kwasu siarkowego w szklanej brązowej butelce.
    > Wszystko to wiozłem w szmacianej torbie w pociągu.
    >
    > Teraz chyba ciężej by było kupić takie rzeczy, zresztą chyba młodemu (nie
    > pamiętam, gdzieś pomiędzy 6 klasa podstawówki a 1 klasą szkoły średniej) to
    > by tak prędko nie sprzedali.
    Teraz na allegro stężony kwas siarkowy 96% czy azotowy 53%
    czy chloroform 96% możesz sobie kliknąć i następnego dnia z paczkomatu
    wyciągnąć :)
    Wiem że teoretycznie nie wolno takich wysyłać na paczkomaty
    ale kolega kupował różne cuda do rozpuszczania filamentów i właśnie
    przez Allegro kupował z opcja smart i do paczkomatu.
    Od jednego sprzedawcy dostał paczkę ze szklanym pojemnikiem
    z kwasem siarkowym, plastikowym kwas azotowy i szklany chloroform.

    Nie wiem co by się stało jakby kurier walnął tą paczką o glebę
    lub w aucie potłukł...

    --
    pzdr, j.r.

  • 93. Data: 2024-05-13 22:26:21
    Od: alojzy nieborak <g...@g...com>

    > Otoż cyfrak
    > ma taką przypadłość że kiedy musisz coś zmierzyć w sobotę to się okazuje
    > że w czwartek go nie wyłączyłeś, nie masz zapasowej 6F22 a sklepy
    > zamknięte i czekasz do poniedziałku :)

    Baterię można podładować zasilaczem.

    > O mierzeniu czegoś w nadajniku już wspominałem. A lavo always
    > ready :) No dobra, trzeba mieć to i to :)

    To ile ten nadajnik ma mocy?
    Nie da się założyć jakiego filtra na przewody?

  • 94. Data: 2024-05-13 23:33:33
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 13 May 2024 22:26:21 +0200, alojzy nieborak napisał(a):

    > To ile ten nadajnik ma mocy?
    > Nie da się założyć jakiego filtra na przewody?

    Np. 3 W w sztucznym obciążeniu na amatorskich pasmach. Filtru? Wolne
    żarty :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 95. Data: 2024-05-14 01:26:13
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-05-13, heby <h...@p...onet.pl> wrote:

    > Dlatego mój UM207 ciągle leży razem z innymi jako podstaowe narzędzie pracy.

    > To akurat nie jest prawda.

    Dobrze zahartowany mierniczy-analogowiec odczytuje wynik pomiaru w
    ułamku sekundy z dynamiki wznoszenia się wskazówki.

    --
    Marcin

  • 96. Data: 2024-05-14 02:13:07
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 13 maj 2024 o 20:45, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

    > M113 -- najtańszy, ale użyteczny kosztował 14.64 pln
    > (tylko NCV i voltomierz z ohmomierzem; LEDki nie można nim sprawdzić)

    ANENG SZ308 teraz jest za 12.35 pln
    niestety na 9V baterię 6F22 i nie mierzy prądu AC
    (bateria kosztuje niewiele mniej)

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 97. Data: 2024-05-14 02:17:09
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 13 maj 2024 o 21:55, heby pisze:

    > Bo jakość izolacji i zabezpieczeń w tych miernikach jest żałosna.

    > Nie chodzi o stratę miernika, tylko obsługującego.

    Żyję, choć wkładałem. ;) Z lękiem patrzę na filmy, gdzie
    ktoś jedną ręką wkłada w obie dziury naraz... Zwykle tak
    trzeba, gdy gniazdo ma zabezpieczenie przed dziećmi...

    230V to nie jest makabrycznie dużo -- w normalnych
    warunkach nie potrzeba izolacji wysokich lotów...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 98. Data: 2024-05-14 02:21:18
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 10 maj 2024 o 00:09, PiteR pisze:

    > Dobrze mieć dwa mierniki. Jeden mierzy napięcie a na drugim mamy
    > amperomierz albo omomierz. Żeby ciągle nie pstrykać przełącznikiem.

    Nie włączasz przełącznikiem?

    Jeden miernik mierzy napięcie na początku, drugi miernik mierzy
    napięcie na końcu, trzeci miernik mierzy prąd, czwarty coś jeszcze...
    Wbrew pozorom zwykle potrzeba kilku mierników naraz...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 99. Data: 2024-05-14 05:08:11
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 13.05.2024 21:54, heby wrote:
    [...]
    > Pomiar miernikiem analogowym trwa ponad 1s w typowym mierniku. To czas
    > dojazdu i stabilizacji wskazówki. Najtańszy chińczyk stabilizuje
    > napięcie i rezystancję w ćwierć tego czasu.
    https://www.merazet.pl/produkt/amperomierz-elektroma
    gnetyczny-analog-lab-le3-7501500ma-klasa-05/
    Kiedyś miałem do czynienia z takim sprzętem - wynik pomiaru ustalał się
    KILKANAŚCIE sekund. Myślałem, że sprzęt jest popsuty, ale podobno
    właśnie tak miało być.

    > Dodatkowo dochodzi czynnik ludzki, błedy odczytu czy zakresu.
    A mimo to i tak są nieraz dokładniejsze od cyfrowych. Trzeba wiedzieć z
    czym się ma do czynienia. I jak odczytywać dokładności podawane przez
    producentów przyrządów cyfrowych. Tak BTW, zwracam uwagę, że wspomniany
    wyżej analogowiec ma lepszą klasę dla prądów przemiennych niż stałych. Z
    reguły jest odwrotnie - pomiary dla prądów/napięć stałych stałych są
    dokładniejsze. W każdym razie przyrządy cyfrowe na pewno są bardziej
    odporne na upadki. :-)

> [...]
    >
    > Jesli potrzebujesz coś mierzyć szybko, to wydaje mi się, że to nie jest
    > robota dla białka z miernikiem analogowym.
    To dotyczy w sam raz bardziej wskaźników niż mierników, ale jeśli
    potrzebujesz obserwować ich duża liczbę (np. gdzieś w elektrowni), to
    lepsze są właśnie analogowe niż cyfrowe - możesz jednocześnie obserwować
    (i oczywiście rozumieć ich wskazania) więcej analogowych niż cyfrowych.
    Ludzkie oczy i mózg tak działają i już.

  • 100. Data: 2024-05-14 07:34:14
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 14/05/2024 01:26, Marcin Debowski wrote:
    > Dobrze zahartowany mierniczy-analogowiec

    Wygineli w latach 80.

    > odczytuje wynik pomiaru w
    > ułamku sekundy z dynamiki wznoszenia się wskazówki.

    Złe słowo. "Zgaduje" będzie lepsze.

    Chyba że interesuje Cie "jest napięcie". To wtedy tak. Przy czym wtedy
    jeszcze szybciej mieć brzęczyk.