  • 61. Data: 2017-01-24 13:21:53
    Temat: Re: odbior AM
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > No, jest to jaki pomysl.
    > Generator tez mozna zrobic, ale obawiam sie, ze sie wzbudzi
    > na innej czestotliwosci.

    Jednotranzystorowy generator robi się bardzo łatwo. Wzbudza
    się jak trzeba.

    > A moj pomysl mi sie o tyle podoba, ze w obecnosci smieci
    > z otoczenia moze pokaze co taka cewka najchetniej odbiera :-)

    Też można oldskulowo -- sprawdzić nie tyle chęci, co samo
    odbieranie.

    --
    Jarek

  • 62. Data: 2017-01-24 17:56:56
    Od: kilokitu <k...@o...pl>

    W dniu wtorek, 24 stycznia 2017 04:18:42 UTC+1 użytkownik Tomasz Wójtowicz napisał:

    > Napięcia czy pola elektrycznego? Bo pola elektrycznego to jak
    > najbardziej, np. elektron.
    Antena będąc w polu elektromagnetycznym "dostarcza" do odbiornika NAPIĘCIE o czym
    właśnie dyskutujemy. Nie ma napięcia jednobiegunowego. Antena prętowa MUSI posiadać
    przeciwwagę.

  • 63. Data: 2017-01-25 00:02:02
    Od: art <a...@i...com>

    Dnia Sat, 21 Jan 2017 13:16:27 +0100, jacek pozniak napisał(a):

    > Osobiście słucham AM ale przez WebSDR, ten z Holandii. :-)
    > Można trochę stacji z całego świata złapać i to w całkiem dobrej
    > jakości,
    > Skoro ten WebSDR odbiera to chyba się da.

    Rzeczywiście, jeśli tylko posłuchać, a nie posiadać, to jest to rozsądny
    wybór. Już tam ktoś zadbał o dobre anteny.

    Do słuchania na niższych częstotliwościach dogodna jest stacja na
    Uniwersytecie w Zielonej Górze:
    websdr.sp3pgx.uz.zgora.pl:8901

    A.

  • 64. Data: 2017-01-25 00:25:43
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Ale - dziwi mnie, ze na samym uziemieniu dziala, bo wtedy z drugiej strony
    > cewki nie ma nic :)

    Pewnie masz sytuację, że układ nie jest elektrycznie zrównoważony, wiec do
    którego z tych zacisków coś dotkniesz, to wektory ma ANT i GND nie zniosą
    się i już wzmacniacz ma co wzmacniać.

    --
    Wyobraź pan sobie taką sytuację, pracujesz pan do 67 roku życia,
    co miesiąc wpłacasz 1000 złotych na ZUS, później dostajesz

  • 65. Data: 2017-01-25 00:27:28
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "kilokitu" <k...@o...pl> napisał w wiadomości
    ps.com...

    > Antena będąc w polu elektromagnetycznym "dostarcza" do odbiornika NAPIĘCIE
    > o czym właśnie dyskutujemy. Nie ma napięcia jednobiegunowego. Antena
    > prętowa MUSI posiadać przeciwwagę.

    Tylko co robi za tę przeciwwagę? Pojemnościowe sprzężenie ręki z... bardziej
    z masą, czy bardziej z anteną?

  • 66. Data: 2017-01-25 00:35:49
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Niemozliwe, aby wszystkim pojemnosci pasozytnicze dostroily akurat do G.A.

    Ale może gdzieś w pobliżu? Bo nie przypuszczam, by była to siejąca na
    zewnatrz pośrednia z radia sąsiada (1), ktorą przypadkowo odebrałem...

    > To po prostu byla najsilniejsza stacja ... znacznie silniejsza niz inne ?
    > Ale nasz PR1 powinien byc silniejszy.

    No właśnie, a jego nie było słychać w ogóle.

    > Jak pisalem - we Wroclawiu to mnie az tak bardzo nie dziwi - 500km do
    > Monachium.
    > Ale do nadajnika w Zorawinie tylko 30km ... jaka tam moc, to niestety nie
    > pamietam
    >
    > Dobrze dobrali anteny, aby na Polske lecialo ? (a po drodze Sudety)

    W dzień wyższe częstotliwości KF, w nocy niższe KF i Śr.
    Za czasów jeszcze PRL, jak RWE powszechnie zagłuszano, gdzie się wstroiłem
    na tę-że rozgłośnię, to średnio mocno i zgrzypiały syfy z zagłuszarki.
    Pojechałem z tym radiem (nieistniejący już stary Vagant z dolnym UKF) do
    Krakowa i jak włączyłem, to wyjechało z taką siłą i tak czysto, że myślałem,
    iż nadajnik znajduje się w Krakowie właśnie, dodatkowo zasugerowałem się
    tym, co gdzieś niedługo wcześniej usłyszałem, że tamże RWE nadaje. Dziś wiem
    więcej, niż wtedy i potrafiłbym wyjaśnić tę różnicę w sile i jakości
    odbioru, oraz wrażenie lokalności nadajnika.

  • 67. Data: 2017-01-25 00:40:46
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > No chyba ze faktycznie te pojemnosci pasozytnicze robily uklad np na 1MHz
    > ... 1.2 jeszcze lapal, a 0.2 juz tlumil.

    A cholera go wie. Układ dawno rozmontowany, do tego dziś nie przypuszczam,
    żeby udało mi się to powtórzyć nawet, gdybym zmontował wszystko identycznie,
    na identycznych elemenrtach, z identyczną propagacją, jak wtedy.

    > Ewentualnie ... kondensatory we wzmacniaczu m.cz. te 200kHz jeszcze
    > tlumily, a 1200 juz nie, bo foliowe zwijkowe byly.

    Wzmaczyk był ekstremalnie prymitywny, tylko tranzystory i oporniki.

    > Ale tam raczej byl ceramiczny, albo zaden ...

    Jedyny, jaki ewentualnie tam był, to oddzielający składową stałą od anteny,
    oraz na zasilaniu, by zamknąć drogę prądom m.cz.... prosty patent na
    rozładowane baterie w radiu, co objawiało się hurgotem, sprzęganiem,
    szczekaniem, itd - zapiąć dobry elektrolit równolegle z baterią, zyskiwało
    się kilka kolejnych godzin słuchania.

  • 68. Data: 2017-01-25 00:42:44
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Oldskulowo podłączyć do oscyloskopu, pobudzić Byle Czym, obserwować
    > gasnące drgania.

    Albo GDO, zmontowany układ, sprząc luźno, kręcić gałą i zobaczyć, gdzie
    pojawi(ą) się DIP(y).

  • 69. Data: 2017-01-25 00:47:24
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Taki obwód nie ma wieliej dobroci, więc nie wychodzi z tego bardzo
    > selektywny odbiornik. Dokładnie stroić nie trzeba, by łapało wszystkie

    Jarku, wiem, zresztą, montując to z ciekawości chciałem zobaczyć, czy
    odbiorę, czy usłyszę COKOLWIEK, choćby brum transformatora sieciowego,
    którego pole z sąsiedniego urządzenia spodziewałem się złapać.

    > silne stacje z dość szerokiego zakresu. Głos Ameryki miał silny sygnał,
    > choć niekoniecznie bardzo dużą moc nadajnika. Ponieważ nie nadawali
    > muzyki, a głównie gadali, to można było głęboko modulować kompresowanym
    > przebiegiem małej częsotliwości.

    Może i można, ale sygnal miał wszelkie cechy świadczące o tym, że to mogło
    rezonować gdzieś niedaleko niego tam, gdzie jeszcze wpasowywało się w
    charakterystykę. Nie liczyłem na cokolwiek, dla ciekawości chciałem
    zobaczyć, jaki będzie efekt. No i usłyszałem coś, z czego panowie w MO, czy
    SB nie byli by zadowoleni :P
    A dzisiaj mówię - halo, panowie z ówczesnego MO i ówczesnego SB - Słuchałem
    Wolnej Europy i Głosu Ameryki! :P Rok... hmm... pierwsza połowa lat 80, po
    wprowadzeniu S.W.

  • 70. Data: 2017-01-25 00:53:45
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" <g...@s...invalid> napisał w wiadomości

    > To na pewno... plus okolica, niby dom, ale jednak jacyś sąsiedzi są.

    Teraz wystarczy w sumie, by któryś z sąsiadów miał ładowarkę, czy zasilacz
    do lapa niefiltrowany i już mamy rzyganie mieszanką gwizdów i pierdów, od
    niepoblokowanych diod w prostowniku zaczynając. Jestem przekonany, że gdyby
    je delikatnie poblokować, radykalnie zmniejszyło by się poziom zasiewów z
    tych przetwornic. Więcej bym może coś powiedział, gdybym osobiście mógł tym
    radiem pomachać "temi rencamy", by zbadać parę zmian przy bujaniu skrzynką
    radia.

    > Dałoby się... kosztem czytelności.

    Panie, wszystko by się dało,
    http://kopalniawiedzy.pl/pioro-atomowe-mikroskop-sil
    -atomowych-sonda-skanujaca-krzem-zamiana-miejsc,5929
    ,
    tylko kto ze zwykłych zjadaczy chleba by to przeczytał?