eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyRe: pytanie do oponiarzy lub szybkojeżdzących (opony Hankook Ventus Prime, S1 Evo, alternatywy)Re: pytanie do oponiarzy lub szybkojeżdzących (opony Hankook Ventus Prime, S1 Evo, alternatywy)
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.s0106bc9b68897
    d91.wp.shawcable.net!not-for-mail
    From: ptoki <p...@e...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: pytanie do oponiarzy lub szybkojeżdzących (opony Hankook Ventus Prime,
    S1 Evo, alternatywy)
    Date: Mon, 3 Feb 2025 12:50:42 -0600
    Organization: news.chmurka.net
    Message-ID: <vnr362$7uv$1@news.chmurka.net>
    References: <vnktb1$37u83$1@news.icm.edu.pl> <vnpniu$2t4$1@news.chmurka.net>
    <1...@4...net>
    <vnqu2k$35t$1@news.chmurka.net>
    <p...@4...net>
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Injection-Date: Mon, 3 Feb 2025 18:50:42 -0000 (UTC)
    Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="ptoki";
    posting-host="s0106bc9b68897d91.wp.shawcable.net:24.77.123.5";
    logging-data="8159"; mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
    User-Agent: Mozilla/5.0 (X11; Linux x86_64; rv:102.0) Gecko/20100101
    Thunderbird/102.11.0
    Cancel-Lock: sha1:4AotiSmOftINkKQm6kIVoMoeOOM=
    sha256:JUTGxGg7ccOyNRiUyuXG0Q5Aq0zDMVRJPXQJ+eB+CLQ=
    sha1:OkQMO9ve2JaKH7siHOTfkh4q1fk=
    sha256:/DitMbEgZZ6pcLVB+VSO1OgXtJzG5XghAM0kWVvY1uo=
    Content-Language: en-US
    In-Reply-To: <p...@4...net>
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2728455
    [ ukryj nagłówki ]

    On 2025-02-03 12:23, J.F wrote:
    > On Mon, 3 Feb 2025 11:23:32 -0600, ptoki wrote:
    >> On 2025-02-03 11:11, J.F wrote:
    >>> On Mon, 3 Feb 2025 00:26:37 -0600, ptoki wrote:
    >>>> On 2025-02-01 04:34, W wrote:
    >>>>> Opony wyglądają tak:
    >>>>> https://postimg.cc/gallery/7zkpxCY
    >>>>> opony z 2018 i 2019, zakładane na 90% w 2019 roku, używane od ok. marca
    >>>>> do listopada
    > [...]
    >>>> Pewnie powiedzial ci tak zebys odpuscil mu trucie dupy tylko kupil i
    >>>> spadal...
    >>>
    >>> I tak nic z tym nie zrobi.
    >>> 6 lat panie, opona jest nowa przez 3 :-)
    >>> A jest tam gdzies widoczna data produkcji? 2018?
    >>>
    >>
    >> A to mozliwe. Nie zdziwil bym sie jakby dzis sprzedawano ludziom opony z
    >> 2021 jako nowe. Wtedy po 6 latach maja juz 9...
    >
    > No bo jest ten dylemat producentów - jak wmówić klientom, że opony
    > najlepiej wymieniac co 3 lata ... co 2 ... co rok,
    > a jednocześnie nie zostać z niesprzedaną produkcją, bo panie
    > sprzedawco, te opony to mają już 6 miesięcy :-)
    >

    Prawda.
    Ale wiesz, lezak magazynowy 3 letni to co innnego niz opona uzywana i
    wystawiona na warunki przez te 3 lata w pl a co innego jak we włoszech
    czy hiszpanii.

    > Widzę, że internet się troche ustabilizował - opony mogą być
    > eksploatowane przez ok 10 lat, i
    >

    europa duza, cos musieli wymodzic zeby bylo jednako wszedzie :)

    >
    > https://www.sklepopon.com/artykuly/jak-szybko-starze
    ja-sie-opony
    >
    > "Czym jest opona nowa? Według normy PN-C94300-7 jest to opona do 3 lat
    > od daty produkcji, "
    >
    > "Przykładem może być oświadczenie Niemieckiego Stowarzyszenia Zakładów
    > Wulkanizacyjnych BRV we współpracy z producentami opon. Wynika z
    > niego, że nie wyklucza się sprzedaży opon jako nowych, jeśli od daty
    > ich produkcji upłynęło mniej niż 5 lat - zakładając, że będą
    > odpowiednio przechowywan"
    >

    A widzisz, sie czegos dowiedzialem dzis.

    Czyli nie bylismy az tak daleko od prawdy jak napisales ze moga byc
    lezakami...

    >>> IMO - te spękania niekoniecznie są groźne, ja bym z jeździł ...
    >>> ostrożniej.
    >>>
    >> Ja podobnie. Ale wiem ze nie kazdy ma mozliwosc jazdy +2h bo pogoda
    >> slaba albo nie jechania jak jest burzowo czy snieznie...
    >
    > Ale ja nie mówie, ze +2h.
    > Nie jechac 200, co pewien czas patrzec jak to wygląda.
    >
    > A - internet podpowiada, że mogło zawinić cisnienie ...
    >

    ta. ale imho jest roznica w dzialaniu opon miedzy 90 a 120kmh.
    Szczegolnie jak sie jedzie te licznikowe 90 i potem wyhamuje 10kmh do
    80kmh. To wtedy zachowanie opony przy 80kmh a 120kmh jest mocno rozne
    pomiedzy bylejaka a dobra.

    >>>> Uwazam ze sa dwie szkoly:
    >>>>
    >>>> 1. Kupuj tanie i jezdzij az ich braknie i miej na uwadze ze po 2-3
    >>>> sezonach beda kiepskie wiec trzeba jezdzic spokojniej.
    >>>
    >>> Hankook to niekoniecznie najtansze.
    >>>
    >>> A drogie ... są dla klientów, ktorych stać na opony, i nie zawracają
    >>> d* po 7 latach :-)
    >>>
    >>>
    >>>> 2. Kupuj jakie lubisz ale wymieniaj po 3-4 sezonach i kupuj nowe. Stare
    >>>> sprzedaj jak ktos wezmie.
    >>>
    >>> Czyli co - tanie padną po 2-3 sezonach, a drogie po 3-4 ? :-)
    >>>
    >>
    >> Tak bym obstawial. I nie zepadna, ot sie zdegeneruja do poziomu ze
    >> widzisz ze inni jakos lepiej jada.
    >>
    >> Mialem kiedys 3 letnie caloroczne i na slimaku jechalem za jednym oplem.
    >> On mi ucieka a ja czuje ze moja foka cuduje na tym blocie posniegowym.
    >>
    >> A moje opony tylko 3 lata mialy...
    >
    > Z tym, że na takie błoto sniegowe, to nie jest bardziej istotne:
    > -głebokośc bieżnika,
    > -rzeźba bieżnika
    >
    > niż jakość gumy?
    >

    No wlasnie ostatnio widze ze grubosc bieznika u mnie to w sumie
    niewazna, jest go duzo i nie ubywa szybko.

    Ja mialem jeszcze sporo bo mi ubylo moze 20-25% jak pamietam z wtedy.

    A mimo to widzialem roznice miedzy moim a tym przedemna.

    >
    >>> A teraz jeszcze Unia zamieszała, i opony mają zachowywać własciwosci
    >>> az do 1.6 mm
    >>>
    >> To sie zobaczy czy wyrownaja jakosc do nowych czy do 4 letnich :)
    >
    > Zobaczymy :-)
    >
    >>>> Mysle ze sie ludzisz. Albo namieszali w tych oponach kiepskiej gumy
    >>>> wtedy albo ten typ tak ma. Nikt ci gwarancji na kolejne 4 lata nie da.
    >>>
    >>> Ja tam zauważyłem przy niektórych wyrobach gumopodobnych,
    >>> prawdopodobnie poliuretany, ze po kilkunastu latach pękają na potęgę.
    >>> Nie wiem czemu.
    >>>
    >>
    >> Mam dwie teorie:
    >>
    >> Jedna jest taka ze proces wulkanizacji nie zatrzymuje sie w momencie
    >> ostygniecia opony w fabryce. Zwalnia mocno ale postepuje zuzywajac te
    >> reszte siarki co tam nie przereagowala. I guma twardnieje.
    >
    > Ale te poliuretany to chyba nie wulkanizuje się siarką.
    >

    Nie, inne plastyfikatory/utwardzacze sie daje. Ale mechanizm ten sam.
    Reakcja sobie kontynuuje.

    >> A druga jest taka ze plastyfikatory sie albo ulatniaja albo degeneruja i
    >> plastik/guma kruszeje.
    >
    > Coś w tym może być, ale to mi wyglądało na osłabione po prostu, a nie
    > skruszone.
    >

    Osłabione, skurczone imho niewielka rznica z praktycznego punktu widzenia.

    Mysle ze sporo popekan opon to z powodu skurczu a nie kruchosci.

    >>> Może ktos eksperymentował, i mieszał do mieszanki na opony.
    >>>
    >> Moze byc. Nawet male odchylki moga sie liczyc.
    >
    > Albo były całkiem spore, bo w pewnym okresie wpadli na taki swietny
    > pomysł, a potem im wyszło, że to kiepski jednak.
    >

    moze, trudno stwierdzic.

    --
    Lukasz

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: