    From: " prof fir" <f...@g...pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: relaxing na węzłach
    Date: Thu, 24 May 2012 17:03:55 +0000 (UTC)

    bartekltg <b...@g...com> napisał(a):

    > Hmm. Widać, źle zrozumiałem słowo 'zrelaksować' jako
    > zając najlepszą pozycję, zamiast jako 'odpocząć';)
    >
    > A odpowiedź dla fira jest prosta: dodaj tłumienie.
    >
    > Współczynnik tłumienia najlepiej, aby był krytyczny
    > albo kapkę większy:
    > http://pl.wikipedia.org/wiki/T%C5%82umienie#T.C5.82u
    mienie_krytyczne

    > k oczywiście tam nie występuje, bo nie ma tam sprężynek,
    > ale jest to po prostu nachylenie w położeniu równowagi.
    >
    > Pamiętaj, że chcesz tłumić ruch względny, a nie ruch
    > w przestrzeni. Siłą musi być proporcjonalna ro różnicy
    > prędkości i działać jak Newton przykazał na oba
    > końce belki.
    >

    > Tylko uważaj dalej. Jeśli będziesz montował duże układy,
    > częstości własne będą bardzo różne. Jeśli dobrze będziesz
    > tłumił drgania cząstek, głowne mody będa przetłumione
    > i będą powoli wracać do stanu relaksacji.

    robie to bardzo prosto i nie jest to zbyt widowiskowe
    bo rysuje pojedyncze pixele,

    'sprezynka' nie jest dobra nazwa, angielski join czy joint
    (chyab join tez nie bardzo pasuje, ew moglbym mowic 'polaczenie'
    bo nie mam lepszej nazwy - przy czym tych polaczen moze byc
    pare typow moze glownie dwa - 'sztywniak' na jakiejs odleglosci
    i odpychacz

    poki co chce zrobic jakis kwadrat ze sztywniakow i drugi
    kwadrat ze sztywniakow i zobaczyc jak te kwadraty beda sie
    odpychac i czy to bedzie realistyczne, jaki rodzaj fizyki to
    wyjdzie