    From: "Martin McKey Ltd." <m...@s...list.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: stereo
    Date: Tue, 26 May 2009 11:48:32 +0200

    J.F. pisze:
    > Krazy taki plik Virtual Barber shop
    > http://www.youtube.com/watch?v=IUDTlvagjJA
    > http://patrz.pl/mp3/virtual-barbershop
    > Sluchac w sluchawkach
    > Wrazenia sa niesamowite ... ale wlasciwie jak to sie robi, zeby
    > dysponujac dwiema sluchawkami doprowadzic wrazenie dzwieku
    > z przodu, albo z tylu ?

    Robi się to za pomocą kilku sztuczek:

    - odpowiedniego dobrana przesunięć fazowych dla właściwych zakresów
    pasma częstotliwości
    - odpowiedniego dobrania przesunięć czasowych i poziomów głośności
    między poszczególnymi uszami
    - zastosowania filtrów grzebieniowych (w sumie prawie to samo, co powyżej)

    Tak przy okazji: słuchawki muszą być dobrej klasy, aby przeniosły
    niuanse częstotliwość-faza-dynamika.

    Wykorzystuje się tutaj... kształt małżowiny usznej, który to został w
    miarę dobrze zanalizowany pod kątem minimalnych różnic fazowych oraz
    czasowych przy położeniu źródła dźwięku "przed", czy "za" uchem, jak
    również "od dołu", albo "od góry".

    Z grubsza rzecz biorąc, takie zdarzenia dźwiękowe nagrywa się za pomocą
    systemu opartego o "sztuczną głowę" z bardzo dobrze zamodelowanymi
    małżowinami usznymi oraz kanałem słuchowym. O ile dobrze mi wiadomo,
    stosuje się też mikrofony pojemnościowe o charakterystyce błony
    bębenkowej oraz kowadełka-młoteczka i ślimaka - można by powiedzieć, że
    mamy już prawie sztuczne ucho.

    Dobrze wychodzi lokalizowanie prawo-lewo, całkiem sprawnie wychodzi już
    lokalizowanie przód-tył, pracuje się jeszcze nad najtrudniejszym -
    góra-dół. (ślimak dodatkowo analizuje położenie względem pkt.
    odniesienial; w niektórych badaniach słyszenia wykazano, że lokalizację
    źródeł dźwięku traci się znacznie w innych pozycjach niż pionowe
    umieszczenie głowy).

    To zresztą ciekawe zagadnienie - można się tym trochę pobawić puszczając
    sobie jakieś dźwięki i stosując jakąś wtyczkę typu phaser albo analytic
    phaser (phaser w zależności od pasma częstotliwości).

    > Czy moze to tylko ja mam takie wrazenie ?

    Takie wrażenie ma każdy człowiek ze sprawnymi uszami (tzn. powinien).
    Można spróbować zmienić pozycję głowy, aby wrażenie nieco się zmieniło
    (np. przechylić na bok, albo położyć się)

    --
    Pozdrawiam,
    McKey