  • 61. Data: 2010-05-01 10:35:15
    Temat: Re: test gimnazjalny 2010
    Od: "f" <f...@c...gh>

    Użytkownik "Desoft" <N...@i...pl> napisał w wiadomości
    news:hrgsva$cta$1@news.onet.pl...
    > Prus napisał "Zemstę", oczywiście nie radzę się tym chwalić przed
    > polonistą.

    http://www.adamklimowski.pl/zemsta-boleslawa-prusa.h
    tml

    > Dwa lub trzy lata temu na maturze była twórczość Wisławy Szymborskiej. Nie
    > pamiętam pytań, ale to coś w stylu co autor miał na myśli. W każdym bądź
    > razie Pani Szymborska spróbowała sił z własnej twórczości. Niestety nie
    > zdała.

    http://atrapa.net/legendy/nowa-matura.htm

    Od technikow, inzynierów oczekuje się precyzji. Nie mają wielkiego pola do
    interpretacji, w przeciwieństwie do humanistów, a szczególnie polityków. To
    co reprezentuje większość wybrańców narodów (polityków) wywołuje powszechną
    złość.
    "Humaniści" to armia nieprecyzyjnych ludków, ich punkt widzenia zależy od
    siedzenia.
    Jest obojętnym (wg nich) jak bardzo okaleczą język ojczysty jakim się
    posługują. Mielą ozorami mieszając wszystko ze wszystkim. Im bardziej
    bełkotliwi tym wg nich lepiej. Polityk nie kłamie, "mija się z prawdą".
    Co poeta miał na myśli ? "Radosna tfurczość" na taki temat nie zna granic.
    Wielu uważa, że w życiu należy się umieć sprzedać. Choćby być nikim, należy
    dobrze gadać. Słowotok powinien zalać słuchacza.
    Jednak od pierdolenia farmazonów nic nie powstaje. Zarządcy z tytułami
    wyższej szkoły biznesu w "Wólce Zarzeczańskiej" już nie mają czym zarządzać,
    ale nalezy im się sowite wynagrodzenie. Mamy w bród ludzi z wyższym
    wykształceniem, nikomu niepotrzebnych, o wysokim mniemaniu o sobie. Zawsze
    inni są winni porażek, nigdy ja.
    Medialna akcja, by zachęcić młodzież do trudnych i drogich studiów
    technicznych zaczęła się. Moze przyniesie pozytywny efekt, zanim zostaniemy
    niewolnikami Chińczyków.

  • 62. Data: 2010-05-01 16:03:04
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Użytkownik "Desoft" <D...@i...pl> napisał w wiadomości

    > To akurat proste i logiczne. Zwiększy się, czyli a.

    To nie takie proste:

    1) jeśli zakładamy, że lodówka jest włączona to oczywiście zwiększy się,
    2) jeśli zakładamy, że pomieszczenie i lodówka (wyłączona)nie stanowi
    wspólnego zbioru to temp. zmniejszy się,
    3) natomiast gdy uznamy, że lodówka też jest częścią tego pomieszczenia, a
    przy okazji jest wyłączona, to średnia temp. w pomieszczeniu (którego
    lodówka jest częścią) nie zmieni się.

  • 63. Data: 2010-05-01 16:13:29
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Użytkownik "entroper" <entroper-pocztaonetpeel> napisał w wiadomości

    > BTW, zauważ, że jest też wymieniony "prąd o większym natężeniu", czyli
    > całe pytanie jest w takim klimacie językowym.

    A co ci się w tym sformułowaniu nie podoba?

  • 64. Data: 2010-05-01 17:02:21
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    Marcin Wasilewski wrote:

    > 3) natomiast gdy uznamy, że lodówka też jest częścią tego pomieszczenia,
    > a przy okazji jest wyłączona, to średnia temp. w pomieszczeniu (którego
    > lodówka jest częścią) nie zmieni się.

    Ale dlaczego wyłączona?
    Idąc tym tropem, jeżeli lodówka stała wcześniej w tym pomieszczeniu
    pracując, to podniosła temperaturę do pewnej wartości (pomieszczenie
    jest izolowane, ale przecież nie idealnie). Otwarcie drzwi i
    pozostawienie ich spowoduje chwilowe obniżenie temperatury w
    pomieszczeniu, ale po ustaleniu będzie taka jak wcześniej... ale lodówka
    będzie pracować non stop i dodatkowo zapali się żarówka ;)

    Mirek.

  • 65. Data: 2010-05-01 17:25:00
    Od: zenek <z...@o...pl>

    Atlantis pisze:

> [...]
    > Nie pamiętają nawet żonglowania płytami CD z rozmaitymi encyklopediami
    > multimedialnymi w latach dziewięćdziesiątych. Teraz każdy dzieciak ma
    > dostęp do Internetu, zna Google i Wikipedię.
    > Problem w tym, że Sieć daje dostęp do mnóstwa informacji - w tym
    > kompletnych śmieci. Szkoła POWINNA dać dzieciom możliwość ich selekcji.
    > Doczekaliśmy czasów, kiedy znajomość metody naukowej jest potrzebna już
    > nie tylko naukowcom. Na to IMO powinno się poświęcić osobny przedmiot,
    > tutaj naprawdę szerokie pole do popisu. Dzieciakom spodobałaby się

    Tak doczekalismy czasow w ktorych nauczyciel nie potrafi wypowiadac sie
    w jezyku polskim i do tego nie ma pojecia o wykladanym przedmiocie.

    Moc pradu, za takie pytanie za komuny wylecial bys na zbity pysk z
    klasy. Widocznie nauczyciel ktory ukladal te pytania siedzial na
    korytarzu w szkole zamiast uczyc sie zreszta podobnie jak kaziu
    marcinkiewicz wybitny znawca fizyki. Glopek i pedal.

  • 66. Data: 2010-05-01 20:11:10
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Konop napisał:

    > No niestety, w szkołach uczy się fizyki idealnej... sprawność się
    > pomija, opory powietrza się pomija itp. ... no i dlatego w tym pytaniu
    > chodziło o to, że tyle samo ile lodówka z jednej strony schłodzi, tyle
    > samo z drugiej zagrzeje, czyli temperatura się nie zmieni...
    > Zwłaszcza termodynamika jest dosyć pomijana w szkolnictwie, przyznam, że
    > do dziś jest moją słabą stroną...

    A gdzie tu termodynamika? Zasada zachowania energii i chłopski rozum
    wystarczają. Lodówka zabiera ciepło z wnętrza i oddaje na zewnątrz.
    Zasada zachowania energii mówi ze tyle ile z wnętrza zabrała tyle na
    zewnątrz oddać musi. I teraz na chłopski rozum - wiemy że żeby lodówka
    działała to musi energię elektryczna z sieci pobierać, jak nie pobiera
    to wnętrza nie chłodzi. Energia ta w końcowym rozrachunku też zamieni
    się w energie cieplną. Zatem na radiatorze lodówka odda to co z wnętrza
    wyssała i to co z sieci pobrała - czyli na radiatorze odda więcej ciepła
    niż parownikiem zassała - czyli w sumie pomieszczenie podgrzewa.

    Pokaż mi tu termodynamikę! Termodynamika siedzi wewnątrz lodówki a my
    tam nie zaglądamy!

    Podobnie jestem ci w stanie wyprowadzić wartość pierwszej prędkości
    kosmicznej bez użycia przyspieszenia dośrodkowego...

    --
    Darek

  • 67. Data: 2010-05-02 20:01:14
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 30 Kwi, 17:40, Mirek <i...@z...adres> wrote:

    > Autor testu "oczywiście" miał na myśli lodówkę będącą idealną pompą
    > ciepła, czyli "prawidłowa" była odpowiedź c.
    > Fizyk tłumaczył, że przecież każdy powinien wiedzieć jak działa lodówka
    > - wewnątrz chłodzi na zewnątrz grzeje, a to co grzeje na straty... to
    > tego nie było na lekcji i możemy w tym przypadku zaniedbać.

    Albo cos pomieszles, albo 'fizyk' sam niedoczytal gimnazjalnego
    podrecznika. Idealna pompa cieplna _musi_ wykonac nieco pracy
    aby przekazac cieplo z meijsca o nizszej temperaturze do miejsca
    o wyzszej. Ta praca laduje w cieple dostarczanym chlodnicy.
    Bez zadnych strat, idelana pompa cieplna, gdy oba wyjscia
    sa w tym samym pomieszczeniu - grzeje.

    pozdrawiam
    bartekltg

  • 68. Data: 2010-05-02 20:21:59
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 1 Maj, 22:11, "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>
    wrote:

    > Pokaż mi tu termodynamikę! Termodynamika siedzi wewnątrz lodówki a my
    > tam nie zaglądamy!

    Termodynamika jest w tym, ze wbrew temu, co pare osob tu powiedzialo
    (o zgrozo, patrzac na grupe, byc moze inzynierow!) lodowka/pompa
    cieplna
    nie dziala tak, ze tyle samo ciepla oddaje, co pobiera.

    Zupelnie nie wnikajac w realizacje chlodziarki, w idealnym przypadku
    zmiana entropii to dS= dQ_wy/T_wy - dQ_we/Twe
    porownujac do zera ('idealne urzadzenie'), a tak naprawde dS>0
    dQ_wy> dQ_we *T_wy/T_we.

    A w przypadku chlodziarki T_wy/T_we>1.

    Zdrowy rozsadek mowi, ze cieplo 'plynie' z cieplejszego
    ciala do chlodniejszego. Aby cieplo plynalo
    w druga strone, trzeba wlozyc troche pracy.
    Energia tej pracy laduje jako cieplo na wyjsciu.
    Fizyka mowi, ze na wyjsciu pojawi sie _co_najmniej_
    T_wy/T_we raza wiecej ciepla niz zostalo pobrane.

    pozdrawiam
    bartekltg

  • 69. Data: 2010-05-02 21:21:16
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 29 Apr 2010 21:51:30 +0200, entroper wrote:

    >Odwieczny językowy problem. Elektrycy* bardzo poważnie traktują
    >sformułowanie "prąd", dla nich to tylko i wyłącznie "natężenie prądu" i
    >mieszanie tego z mocą, napięciem a już nie daj Boże sytuacją gdy prąd nie
    >płynie (słynny "prąd w gniazdku") powoduje natychmiastową, pienistą
    >awanturę (i niejeden flame). Nauczyciele i inni laicy ;) traktują słowo
    >"prąd" bardziej potocznie (coś jak elektryczność w ogóle) i stąd im
    >wychodzą właśnie takie potworki językowe jak "prąd o mocy".

    Ale pomijac potwornosc, to jak najbardziej to natezenie pradu ma
    jeszcze swoja moc, i nawet elektryk-purysta musi sie z tym zgodzic.

    J.

  • 70. Data: 2010-05-02 21:26:16
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 2 May 2010 13:21:59 -0700 (PDT), bartekltg wrote:
    >Energia tej pracy laduje jako cieplo na wyjsciu.
    >Fizyka mowi, ze na wyjsciu pojawi sie _co_najmniej_
    >T_wy/T_we raza wiecej ciepla niz zostalo pobrane.

    Tylko skoro lodowka jest otwarta, to mozna zalozyc ze T_wy=T_we.

    Czy ukladajacy pytanie sobie zdawal sprawe ze strat czy nie,
    oto jest pytanie. Pytanie za grube pieniadze, to bylo w testach na
    medycyne :-)

    J.