    Date: Thu, 27 Apr 2023 20:53:44 +0200
    Subject: Re: transformatorówka zdz75/45 a esd
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Paweł Pawłowicz <p...@u...eduDOTpl>

    W dniu 26.04.2023 o 21:37, PiteR pisze:
    > Czy transformatorówka zdecydowanie niszczy
    > płytki? silnym polem? sika przepięciami?
    >
    > Czy tylko nie wygląda profesjonalnie w ręku Łukaszy z R&D?
    >
    > Jaka jest prawda?

    W tytule napisałeś ESD. Przy transformatorówce jest tak samo jak przy
    grzałkowej. Dorobiłem sobie nawet śrubkę przy grocie transformatorówki
    aby podłączyć uziemienie przez opornik 1M (czy to jest wygodne, to inna
    sprawa), i jeśli przestrzegasz zasad ESD, to niczego nie spieprzysz. Ale
    jeśli masz te zasady w głębokim poważaniu, to spieprzysz niezależnie od
    rodzaju lutownicy. Co ciekawe, na przykład TLC271 lutowane z
    lekceważeniem wszelkich zasad działają poprawnie w większości
    zastosowań. Dramat zaczyna się przy dużych opornościach.

    Paweł