  • 21. Data: 2023-04-28 14:14:51
    Temat: Re: transformatorówka zdz75/45 a esd
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 28.04.2023 o 13:47, alojzy nieborak pisze:

    > https://ramar24.pl/Lutownica-z-PRL-mala-40W-3-nowe-g
    roty-Z-WOJSKA-p87057
    > Nawet groty żelazowane. Nie wiem czy prod. PRyLoska.
    > Zaś na końcówce l. 80 pamiętam min. 10 sklepów w wajśawce + giełdę i hurtowników.

    Kiedyś się zastanawiałem z czym mi się kojarzą groty do wylutowywania
    elementów SMD (0805 czy 1206).
    Dzięki :)

    Pozdrawiam

    DD

  • 22. Data: 2023-04-28 14:22:54
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 28 Apr 2023 04:47:30 -0700 (PDT), alojzy nieborak napisał(a):

> [...]
    > Nawet groty żelazowane. Nie wiem czy prod. PRyLoska.
    > Zaś na końcówce l. 80 pamiętam min. 10 sklepów w wajśawce + giełdę i hurtowników.

    Ale tutaj nikt nie mówi o jakichś lutownicach do konserw, tylko o
    transformatorówkach.
    A wtedy były czasy, że gdyby nawet były groty w sklepie, to i tak taniej
    było kupić drut miedziany na metry i sobie pociąć.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 23. Data: 2023-04-28 15:42:13
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    alojzy nieborak napisał(a):
    > Przez sprzężenie pojemnościowe 30pF pierwotne-wtórne
    > raczej niewiele wypływa.

    Tyle jeśli grzejemy bez pstrykania włącznikiem.
    Jesli pstrykamy, na pierdownym pojawia się kilka kV i leci
    przez te 30pF do wtórnego. Czy uszkodzi? Ciężko powiedzieć,
    bo odporność podzespołów jest różna.

    ESD i uszkodzenia. Od tego jest statystyka.
    U mnie na seriach po 100 psc kiedy uzupełniałem pcb w THT
    (grzałkową) zawsze kilka PICów padło. Różnie od 3 do 5 pcs.
    Po zastosowaniu maty antystatycznej zawsze miałem 100% sprawnych.

  • 24. Data: 2023-04-28 15:52:37
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 28.04.2023 o 13:20, Jacek pisze:

    > Widać młody jesteś. Kiedy zaczynałem przygodę z transformatorówką żadnych
    > sklepów z grotami czy w ogóle częściami nie było.

    No ale to ... z drutu się robi.

  • 25. Data: 2023-04-28 16:48:14
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...eduDOTpl>

    W dniu 28.04.2023 o 15:42, alojzy nieborak pisze:

    > Tyle jeśli grzejemy bez pstrykania włącznikiem.
    > Jesli pstrykamy, na pierdownym pojawia się kilka kV i leci
    > przez te 30pF do wtórnego.

    I dlatego wsadziłem tam gasik. Tak na wszelki wypadek.

    Paweł

  • 26. Data: 2023-04-28 20:06:31
    Od: Pcimol <...@...com>

    On 2023-04-27 11:47, Jacek wrote:

    > Dziesiątki lat lutowałem transformatorówką, w tym rozmaite scalaki MOS i
    > nigdy nic nie popsułem. Oczywiście, lata praktyki swoje robią i ktoś kto
    > weźmie taką do ręki pierwszy raz, zaraz coś skopie :)

    Mam tak samo, ale małe smd wolę lutować grzałką.

  • 27. Data: 2023-04-28 22:16:56
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:9f8045cb-108a-4e2b-bbb0-ac36b739aa4dn@googlegr
    oups.com>
    user alojzy nieborak pisze tak:

    > Tyle jeśli grzejemy bez pstrykania włącznikiem.

    załączamy przed dotknięciem i wyłączamy w powietrzu po odjęciu.

    > Jesli pstrykamy, na pierdownym pojawia się kilka kV i leci
    > przez te 30pF do wtórnego. Czy uszkodzi? Ciężko powiedzieć,
    > bo odporność podzespołów jest różna.

    to już jest argument na młyn "inżynierów" z pcb area

    aha

    --
    Piter

    Wowa moim pasterzem
    himarsa się nie ulęknę

  • 28. Data: 2023-04-29 22:27:41
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Jacek <j...@g...pl> wrote:

    > Widać młody jesteś. Kiedy zaczynałem przygodę z transformatorówką żadnych
    > sklepów z grotami czy w ogóle częściami nie było.

    Pamiętam, że cyny nie było. Ale wtedy i transformatorówki nie miałem,
    tylko kolbę.

    > Przypomniał mi się dowcip z początków transformacji:
    > -Synku, kiedyś w sklepach to tylko ocet i zapałki były.
    > -No, tata, weź nie ściemniaj, w carrefourze tylko ocet i zapałki??

    E tam, przez Internet przecież można było kupić.

    --
    Pacjent mówi do lekarza:
    - Ugryzł mnie pies.

  • 29. Data: 2023-04-29 22:33:47
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    io <i...@o...pl.invalid> wrote:

    > No ale to ... z drutu się robi.

    I tak robiłem. Groty do smarta dobrałem, a że się sprawdziły, to potem
    kupiłem kolejne. Są już wygięte, nie trzeba ucinać i wyginać drutu, a
    akurat grot przepala się często w najmniej odpowiednim momencie, jak
    jestem zajęty lutowaniem i nie chcę się odrywać, żeby robić grot.

    --
    Przychodzi facet do lekarza i mówi:
    - Panie doktorze, jestem gejem.

  • 30. Data: 2023-04-30 11:28:58
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2023-04-29 o 22:27, Arnold Ziffel pisze:

    > Pamiętam, że cyny nie było. Ale wtedy i transformatorówki nie miałem,
    > tylko kolbę.
    Ty w Warszawie i tak miałeś lepiej, ja to musiałem do Katowic z Bielska
    jechać pociągiem do składnicy harcerskiej (kto to jeszcze pamięta?) żeby
    cynę kupić albo do Sosnowca do jedynego sklepu elektronicznego w
    okolicy, to były lata 70/80.

    > E tam, przez Internet przecież można było kupić.
    Taaa internet, ja jeszcze pamiętam na liniach dzierżawionych* przesył
    danych na modemach 1200 a potem przynoszony w walizce na dyskietkach a
    sieć na koncentryku to było wow!

    *Najlepsze były zawsze poniedziałki bo się okazywało że ekipa z teps-y
    jumała złącze bo przecie cisza była :) i po interwencjach tak do środy
    udawało się zestawić i połączyć z powrotem :) Po kilku razach wreszcie
    opanowali problem teps-iarze żeby tej lini nie ruszać.

    --
    Janusz