  • Data: 2020-11-05 16:13:17
    Temat: Re: wzorzec napięcia może być poczebny...
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    dyskusyjnych:ro1270$9ik$1$P...@n...chmurka.ne
    t...
    W dniu 2020-11-05 o 09:56, sundayman pisze:

    >Właśnie niedawno do tego doszedłem (chciałem mieć możliwie małe
    >rozrzuty kondensatorów i połączyłem równolegle).

    >Ale jest to tylko statystyka.
    >Bo jak weźmiesz n rezystorów wszystkie odchylone od nominalnej
    >wartości np 5% w jedną stronę to wynikowy rezystor (jakkolwiek byś
    >połączył te rezystory) też będzie miał odchyłkę 5% w tę samą stronę.

    Ale pr-stwo ze wszystkie rezystory sa odchylone o 5% w te sama strone
    jest ... powinno byc male :-)

> [...]
    >też będzie mógł mieć wartość od -5% do +5% ale rozkład
    >prawdopodobieństwa już nie będzie równomierny tylko bardziej w stronę
    >Gausa.
    >Akurat się spotkałem z chłopakiem świeżo po studiach (czyli w
    >przeciwieństwie do mnie jeszcze pamięta matmę) i mu rzuciłem ten
    >temat, że według mnie to się wyliczy jakimś splotem.
    >Jeszcze gdzieś tu na biurku mam kartkę na której zapisał mi jakąś
    >całkę z której wychodzi, że dla 2 rezystorów gęstość
    >prawdopodobieństwa wyjdzie w postaci takiego jednego trójkątnego zęba

    Dokladnie, tylko:
    - rezystory z produkcji powinny miec rozklad gaussowski a nie
    rownomierny,

    -splot rozkladow normalnych jest rozkladem normalnym,

    -przy rownoleglym polaczeniu jest nieco inaczej, i np. 5500 i 4500
    rownolegle daje 2475

    >splatanie takich zębów będzie dawało coraz bardziej wąskie wykresy
    >dzwono podobne.

    Uwaga, przy sumowaniu zmiennych ta szerokosc w liczbach bezwzglednych
    rosnie.
    Tylko procentowo maleje.

    >Ale cały czas będą one sięgały od -5% do +5%. Czyli tylko
    >statystycznie błąd jest mniejszy, ale błąd maksymalny jest taki sam.

    Rozklad normalny nie ma granic.
    Pytanie czy fabryka testuje wszystkie wyroby, czy zaklada 3 sigma :)
    Ale tester tez ma rozklad ... zblizony do normalnego :-)

    Tym niemniej szansa na uzyskanie dokladniejszego rezystora jest.

    J.