  • 1. Data: 2020-11-05 09:25:47
    Temat: wzorzec napięcia może być poczebny...
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Do kalibracji miernika Meratronik V543.
    1V 0.01% ma być.

    AD588 znalazłem, ale cena absurdalna. W dodatku tam jest chyba 5V najmniej.

    Jakby to mocium panie ?

  • 2. Data: 2020-11-05 09:56:02
    Temat: Re: wzorzec napięcia może być poczebny...
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Znalazłem ADR 4550 w rozsądnej cenie.
    Ale - skąd rezystory 0.01% ?

    Coś czytałem, że jak połączyć rezystory o mniejszej precyzji równolegle
    to sumaryczna precyzja rośnie ?

    Tutaj ktoś zrobił taki wynalazek :

    https://hackaday.io/project/165139-precision-voltage
    -and-current-reference/details

    The divider uses 25 resistors in the top stack to make an equivalent
    20k? resistor. There are 24 resistors in the bottom stack to make an
    equivalent 833.3k? resistor. My fat finger estimation of the overall
    tolerance of this resistor divider is 0.0143%(max)-- seven times lower
    than 0.1%. The distribution is Gaussian, so I figure it will be better
    than that.

    To prawda jest ?

  • 3. Data: 2020-11-05 10:17:05
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 05.11.2020 o 09:56, sundayman pisze:
    > Znalazłem ADR 4550 w rozsądnej cenie.
    > Ale - skąd rezystory 0.01% ?

    https://pl.mouser.com/Passive-Components/Resistors/_
    /N-5g9n?P=1z0srsqZ1z0srt3

> [...]
    > tolerance of this resistor divider is 0.0143%(max)-- seven times lower
    > than 0.1%. The distribution is Gaussian, so I figure it will be better

    Hmmm.... Może statystyka tak mówi, ale ja bym raczej w tę stronę nie szedł.

    Pozdrawiam

    DD

  • 4. Data: 2020-11-05 10:49:38
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Hmmm.... Może statystyka tak mówi, ale ja bym raczej w tę stronę nie szedł.

    No mnie się też słabo to podoba, ale jak inaczej zrobić 1V z 2.5V ?
    Nie wiem, czy rezystory 0.02% albo 0.02% mają gdzieś poza NASA.
    I w cenie racjonalnej.

    Pytanie jest skąd w ogóle ta koncepcja, że równoległe łączenie poprawia.
    Może jednak to nie jest głupie ?

  • 5. Data: 2020-11-05 10:55:10
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    tu jest dyskusja na ten temat :

    https://electronics.stackexchange.com/questions/7732
    5/reducing-the-tolerance-of-resistors-manually

    Zdania są podzielone, jakkolwiek ostatni wpis wydaje się najbardziej
    rzeczowy imo.

    No ale to by trzeba chyba sprawdzić doświadczalnie.

  • 6. Data: 2020-11-05 10:55:55
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 05/11/2020 08:56, sundayman wrote:
> [...]
    > tolerance of this resistor divider is 0.0143%(max)-- seven times lower
    > than 0.1%. The distribution is Gaussian, so I figure it will be better

    Jeśli dystrybucja wartości jest równomierna w zakresie tolerancji to
    pewnie tak.

    c.

  • 7. Data: 2020-11-05 10:58:05
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    W Farnellu są rezystory 0.02%.
    No, ceny takie sobie 20-30 zł.

  • 8. Data: 2020-11-05 11:10:24
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 05.11.2020 o 10:49, sundayman pisze:

    > No mnie się też słabo to podoba, ale jak inaczej zrobić 1V z 2.5V ?
    > Nie wiem, czy rezystory 0.02% albo 0.02% mają gdzieś poza NASA.
    > I w cenie racjonalnej.

    Nie popatrzyłeś na ten link co był wyżej?

    > Pytanie jest skąd w ogóle ta koncepcja, że równoległe łączenie poprawia.
    > Może jednak to nie jest głupie ?

    Jeżeli masz elementy z różnych paczek to masz szanse na rozrzut w różne
    strony i dokładność ma szanse się poprawić. Jak jest z jednej, to błąd
    systematyczny związany z partią może być jednak poważny i wtedy
    dokładność się pogorszy. A nie masz tego jak zweryfikować, więc pomysł
    jest do ... W produkcji przyjmuje się że możesz mieć rozrzut w jedną
    stronę wszystkich elementów.

    Pozdrawiam

    DD

  • 9. Data: 2020-11-05 11:27:23
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Dariusz Dorochowicz wrote:

    > W produkcji przyjmuje się że możesz mieć rozrzut w jedną
    > stronę wszystkich elementów.

    Albo się samodzielnie robi binning. 7- i 8-cyfrowe woltomierze dają
    radę, a w środku mają układy typu 4066 i podobne.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 10. Data: 2020-11-05 11:29:40
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 05/11/2020 09:56, sundayman wrote:
    > Ale - skąd rezystory 0.01% ?

    https://allegro.pl/oferta/opornik-rezystor-precyzyjn
    y-1479-7om-0-01-15-9183228839

    I cała masa innych.

    Kupiłem kilka takich, trzymają wartość w zakresie mojego mniernika, ale
    on nie jest 0.01%. Mimo to dziwne wartości można jak widać łatwo dostać.