  • Data: 2021-06-17 16:00:21
    Temat: Re: zdjęcia na dysku i błędy
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> writes:

    >> To jest "meta-." i "meta-n":
    >> https://en.wikipedia.org/wiki/Meta_key
    >
    > Ale po co tak i co to robi pod Linuxem?

    Tak zostało od niepamiętnych czasów, Linuksa jeszcze nie było nawet
    w planach.

    > Tylko żeby wiedzieć gdzie jest ten bit to muszę mieć nieuszkodzony wzorzec,
    > a jak go mam to nie potrzebuję modyfikować.

    Nie, wystarczy zmieniać każdy bit (np. w uszkodzonym makrobloku)
    i sprawdzać, czy się poprawiło. Przy 1 bicie/plik to jest prosta sprawa.

    > To wszystko dziwnie wygląda bo te błędy są tylko w zdjęciach z niektórych
    > aparatów, a w innych z tego samego okresu już nie. Zwykle archiwum
    > kopiowałem w całości, więc albo jakiś zbieg okoliczności, albo to jeszcze
    > coś innego.

    Potrzebne śledztwo :-)

    > Na pewno alfa? Alfa ma bardzo słabą przenikalność.

    Tak twierdzą: np. https://ieeexplore.ieee.org/document/510798
    Soft errors induced by alpha particles can be a reliability concern for
    microelectronics, especially semiconductor memory devices packaged in
    ceramic. In dynamic random-access memory devices (DRAM), the data are
    stored as the presence or absence of minority carrier charges on storage
    capacitors.

    Kiedyś pamięci miały parzystość (system wysypywał się z NMI po takiej
    lub podobnej akcji), później było ECC (błędy były korygowane),
    a jeszcze później w typowym sprzęcie usunięto wszelką nadmiarowość - od
    tamtego czasu nigdy nie spotkałem się z takimi problemami. Może kwestia
    "packaged in ceramic"? Ceramika też może być źródłem cząstek ?.
    --
    Krzysztof Hałasa