  • 1. Data: 2011-05-24 11:31:49
    Temat: Reklamacja czesci ( przepływomierz)
    Od: "Ramzes" <j...@g...pl>

    Witam
    Popsuła się część od samochodu( jeszcze 9 miesięcy na gwaracji)
    Sprzedawca nie chce przyjąć ponieważ nie mam do niego pudełka.
    Jest może jakiś przepis w tym temacie że ma obowiązek przyjąć bez pudełka ??

  • 2. Data: 2011-05-24 11:33:53
    Temat: Re: Reklamacja czesci ( przepływomierz)
    Od: Marcin Stankiewicz <e...@...sigu.invalid>

    Dnia Tue, 24 May 2011 11:31:49 +0200, Ramzes na pl.misc.samochody
    napisał(a):

    > Jest może jakiś przepis w tym temacie że ma obowiązek przyjąć bez
    > pudełka ??

    www.uokik.gov.pl/faq_sprzedaz_konsumencka.php?pytani
    e=1185#faq1185

    "Serce to pałac szklany, gdy pęknie nie można go naprawić. Przysłowie
    perskie"

  • 3. Data: 2011-05-24 11:48:22
    Od: MM <k...@g...pl>

    Dnia 24-05-2011 o 11:33:53 Marcin Stankiewicz <e...@...sigu.invalid>
    napisał(a):

    > www.uokik.gov.pl/faq_sprzedaz_konsumencka.php?pytani
    e=1185#faq1185

    Nie myl przepisów, niezgodność a gwarancja to dwie różne rzeczy.

    Gwarant ustala warunki, min obowiązek zwrócenia oryginalnego opakowania.

    Niezgodność towaru z umową nie ma tutaj zastosowania bo towar z chwilą
    wydania był zgodny, a że uległ uszkodzeniu po jakimś czasie to inna sprawa.

  • 4. Data: 2011-05-24 11:54:30
    Od: Marcin Stankiewicz <e...@...sigu.invalid>

    Dnia Tue, 24 May 2011 11:48:22 +0200, MM na pl.misc.samochody napisał(a):

    > Niezgodność towaru z umową nie ma tutaj zastosowania bo towar z chwilą
    > wydania był zgodny, a że uległ uszkodzeniu po jakimś czasie to inna sprawa.

    Jeżeli niezgodność z umową ( czyli uszkodzenie ) wystąpiło w ciągu 6 m-cy
    od zakupu, to przyjmuje się, że występowała w dniu wydania rzeczy. Tak więc
    jak najbardziej można skorzystać z niezgodności. A z czego skorzysta OP to
    nie wiem - ludzie często nie rozróżniają tych dwóch pojęć, co nie zmienia
    faktu, że w podanym linku do FAQ wyjaśnione są obydwie sytuacje.

    Druga sprawa, to fakt czy zakup tej części podlega pod te przepisy, bo nie
    wiemy czy kupujący jest konsumentem w rozumieniu ustawy :)

    "Odwróciła się od lustra plecami, bo nie cierpiała próżności luster. Paul
    Celan"

  • 5. Data: 2011-05-24 11:56:26
    Od: Marcin Stankiewicz <e...@...sigu.invalid>

    Dnia Tue, 24 May 2011 11:48:22 +0200, MM na pl.misc.samochody napisał(a):

    > Nie myl przepisów, niezgodność a gwarancja to dwie różne rzeczy.
    > Gwarant ustala warunki, min obowiązek zwrócenia oryginalnego opakowania.

    A doczytałeś cały akapit z linka, czy tylko 3 pierwsze słowa ?

    > Niezgodność towaru z umową nie ma tutaj zastosowania bo towar z chwilą
    > wydania był zgodny, a że uległ uszkodzeniu po jakimś czasie to inna sprawa.

    Jeżeli niezgodność z umową ( czyli uszkodzenie ) wystąpiła w ciągu 6 m-cy

  • 6. Data: 2011-05-24 11:56:48
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "MM" <k...@g...pl> napisał w wiadomości

    e=1185#faq1185

    > Nie myl przepisów, niezgodność a gwarancja to dwie różne rzeczy.

    Przeczytałbyś artykuł, to byś wiedział, że tam było o obu przypadkach.

> [...]
    >
    > Niezgodność towaru z umową nie ma tutaj zastosowania bo towar z chwilą
    > wydania był zgodny, a że uległ uszkodzeniu po jakimś czasie to inna

    Bzdura.
    Chodzi o niezgodność w całym okresie za który sprzedawca odpowiada, a nie w
    chwili wydania.
    Przez 6 miesięcy od zakupu, to nawet jest domniemanie że wada już tkwiła w
    rzeczy sprzedanej.

    BTW: Jak nie masz choćby oględnego rozeznania w temacie na który się
    wypowiadasz, to po jakiego się odzywasz?
    I jeszcze z zarzutem że to ktoś coś myli?

  • 7. Data: 2011-05-24 12:55:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    > Bzdura.
    > Chodzi o niezgodność w całym okresie za który sprzedawca
    > odpowiada, a nie w chwili wydania.

    Jak zawsze zadaje pytanie: czy w umowie okreslono ze towar sie nie
    popsuje, czy np okreslono ze ma np rok (jeden !) gwarancji
    producenta ?
    Na szczescie sady sa ponoc mniej dociekliwe :-)

    > Przez 6 miesięcy od zakupu, to nawet jest domniemanie że wada już
    > tkwiła w rzeczy sprzedanej.

    Co jest dosc istotne z praktyczno-sadowego punktu widzenia.

    > BTW: Jak nie masz choćby oględnego rozeznania w temacie na który
    > się wypowiadasz, to po jakiego się odzywasz? I jeszcze z zarzutem
    > że to ktoś coś myli?

    Kiedy to wszystko nie jest takie jasne, to bardzo zla ustawa jest.

    Na razie chyba praktyka sadowa i prestiz rzecznikow konsumenta
    wygrywaja.

    J.

  • 8. Data: 2011-05-24 13:05:05
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    > Użytkownik "Cavallino" <c...@k...pl> napisał w

    > Jak zawsze zadaje pytanie: czy w umowie okreslono ze towar sie nie
    > popsuje,

    Nie musiano.
    To regulują stosowne przepisy.
    Ma wytrzymać, o ile jego cechy szczególne nie wskazują inaczej (np. produkty
    spożywcze).

    > Co jest dosc istotne z praktyczno-sadowego punktu widzenia.

    Ano.
    Później na dzień dobry wypada skorzystać z biegłego.

    > Kiedy to wszystko nie jest takie jasne, to bardzo zla ustawa jest.

    Tak mówią tylko sprzedający, którzy chcieliby bezkarności za sprzedawanie
    bubli.
    A przecież nic nie stoi na przeszkodzie, żeby kupującemu dać w momencie
    sprzedaży do podpisania dokument, że np. kupuje chińskie buty, których okres
    przydatności do użytku wynosi 1 miesiąc.

    Wtedy sprzedający jest kryty po tym miesiącu.
    Pytanie czy ktoś to świadomie kupi.
    Raczej nie, więc sprzedawcy próbują klienta oszukać świadomie wciskając mu
    bubel i nie informując go o tym.

  • 9. Data: 2011-05-24 13:25:33
    Od: "Robert_J" <d...@o...pl>

    > Niezgodność towaru z umową nie ma tutaj zastosowania bo
    > towar z chwilą wydania był zgodny, a że uległ uszkodzeniu
    > po jakimś czasie to inna sprawa.

    Chyba nie do końca masz rację ;-). Akurat parę miesięcy temu
    pałowałem się z MM właśnie o niezgodność. Uprawnień
    konsumenta z tytułu niezgodności towaru z umową można
    dochodzić przez 2 lata od chwili nabycia. Natomiast jeśli
    owa niezgodność wystąpi w ciągu 6 miesięcy przyjmuje się, że
    występowała już w chwili nabycia. Warunkiem jest zgłoszenie
    tego w ciągu 2 tygodni od chwili STWIERDZENIA, co akurat w
    moim przypadku miało spore znaczenie ;-)).

  • 10. Data: 2011-05-24 14:27:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > wiadomości
    > Nie musiano. To regulują stosowne przepisy.
    > Ma wytrzymać, o ile jego cechy szczególne nie wskazują inaczej

    No to chyba roczna gwarancja wyraznie wskazuje ze ma zagwarantowany
    roczny okres trwalosci, a dalej to juz szczescie klienta :-)

    Taka np cewka w megane - przeciez wszyscy wiedza ze wymieniac
    nalezy co 18 miesiecy :-)

> [...]
    > momencie sprzedaży do podpisania dokument, że np. kupuje chińskie
    > buty, których okres przydatności do użytku wynosi 1 miesiąc.

    A po co podpisywac - na pudelku wydrukowac, byle po polsku.

    Buty miesiac, joystick 3 miesiace, alternator do fiata jedna zime,
    wahacz - 2000 dziur itp :-)

    > Wtedy sprzedający jest kryty po tym miesiącu.

    Tylko skoro takie bylo zamierzenie ustawodawcy, to czemu tego
    wyraznie w ustawie nie napisal ?
    Natomiast on[i] wcale nie napisal co sie ma dziac w przypadku
    usterki w czasie eksploatacji, zas napisal ze
    "Sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny w
    chwili jego wydania jest niezgodny z umową;"

    Ciekaw jestem czy juz sie SN wypowiedzial gdyby sprzedawca
    argumentowal "konsument oswiadczyl ze telewizor pracowal ale sie
    zepsul, a wiec w chwili wydania towar byl sprawny. Zgodnie z umowa
    zas - w razie awarii telewizor naprawia gwarant, ktory sie nie
    uchyla od obowiazku, wiec niezgodnosci nadal nie ma".

    Bezpieczniej byloby oswiadczyc ze wczoraj wypakowalismy TV z
    pudelka i okazal sie niesprawny od chwili sprzedazy, ale grubosc
    kurzu moze zdradzic ze klamiemy.

    > Pytanie czy ktoś to świadomie kupi.

    No coz, moze sie okazac ze nie ma innego wyjscia, bo buty sa tylko
    takie, albo bardzo drogie.

    Mercedes swego czasu w USA dawall cos 6-8 lat gwarancji, a w
    Europie tylko rok.

    Ale widac amerykancy bardziej pragmatycznie mysla - skoro to takie
    dobre auto, to niech producent poprze marke gwarancja :-)

    J.