  • 1. Data: 2022-03-28 21:06:48
    Temat: Sklejanie rdzeni
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Panowie,

    potrzebuję zrobić taki śmieszny wielouzwojeniowy dławik sprzężony o
    bardzo małej pojemności międzyuzwojeniowej, a toroidy są duże i się nie
    da ich rozsądnie szczelinować. To sobie pozwijałem toroid z czterech
    kształtek U9.8. Elektrycznie i objętościowo wyszło idealnie, AL=400
    dzięki czterem szczelinom. Niestety, powierzchnie rdzeni są szlifowane
    "na lustro" i mi się to rozlatuje przy stosunkowo niewielkim nacisku.
    Sklejałem cyjanoakrylowym Loctite 3090. Przydałby się jakiś agresywny
    klej i być może obróbka powierzchniowa ferrytu. Jakiego kleju spróbować
    zamiast i... czym się podtrawia ferryt?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 2. Data: 2022-03-29 08:50:51
    Temat: Re: Sklejanie rdzeni
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Monday, March 28, 2022, 9:06:48 PM, you wrote:

> [...]

    > da ich rozsądnie szczelinować. To sobie pozwijałem toroid z czterech
    > kształtek U9.8. Elektrycznie i objętościowo wyszło idealnie, AL=400

    Próbuję sobie to wyobrazić i mi nie idzie...

    To się klei klejem epoksydowym.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 3. Data: 2022-03-29 10:14:51
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Próbuję sobie to wyobrazić i mi nie idzie...

    https://i.postimg.cc/V66K1WBM/twisted.png

    Efektywnie to jest szczelinowany toroid, tylko pozwijany w przestrzeni.
    Wzorek możesz kontynuować w razie potrzeby dla uzyskania odpowiedniego
    l_e albo AL.

    > To się klei klejem epoksydowym.

    Tylko którym? Skleiłem jeden zestaw EA3450, a drugi EA9492. Zobaczymy,
    co wyjdzie. Masz coś godnego uwagi z kategorii "prędzej pęknie ci
    serce"? Cena nie gra roli, bo potrzebuję tylko małą ilość do prototypowania.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 4. Data: 2022-03-29 12:05:42
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 29 Mar 2022 10:14:51 +0200, Piotr Wyderski wrote:

> [...]
    >
    > Efektywnie to jest szczelinowany toroid, tylko pozwijany w przestrzeni.
    > Wzorek możesz kontynuować w razie potrzeby dla uzyskania odpowiedniego

    A co Ty chcesz zrobic - jakis sekcjonowany rdzen na kilka uzwojen,
    czy "toroid" o duzej ilosci szczelin?

    W tej konstrukcji problematyczne wydaja mi sie wlasnie szczeliny -
    jak rozumiem wąskie mają byc, to bedzie problem wykonawczy, jak
    osiągnąc konkretną grubość.

    J.

  • 5. Data: 2022-03-29 12:55:46
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    J.F wrote:

    > A co Ty chcesz zrobic - jakis sekcjonowany rdzen na kilka uzwojen,
    > czy "toroid" o duzej ilosci szczelin?

    Kompaktowy toroid o dużej l_e, który mi sie nie nasyci zbyt szybko. A na
    nim dużo uzwojeń o małej pojemności między nimi. Właśnie o tę pojemność
    tu idzie.

    > W tej konstrukcji problematyczne wydaja mi sie wlasnie szczeliny -
    > jak rozumiem wąskie mają byc, to bedzie problem wykonawczy, jak
    > osiągnąc konkretną grubość.

    W skali prototypowej - mierząc AL i ściskając stosownie imadłem podczas
    schnięcia kleju. W większej - kalibrowane szklane kulki dodane do kleju.
    A grubość nie musi być bardzo dokładna, indukcyjność ma wartość
    minimalną, ale w górę 2x nie jest problemem. "Jakaś" szczelina jest OK,
    byle AL wyszło koło 300-500.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 6. Data: 2022-03-29 13:38:33
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Tuesday, March 29, 2022, 10:14:51 AM, you wrote:

    > https://i.postimg.cc/V66K1WBM/twisted.png

    Zakręcone jak Twój umysł. A ja jestem po prostu stary.

> [...]
    > co wyjdzie. Masz coś godnego uwagi z kategorii "prędzej pęknie ci
    > serce"? Cena nie gra roli, bo potrzebuję tylko małą ilość do prototypowania.

    A jednak się pomyliłem: akrylowy LOXEAL 83-21 + aktywator. Wcześniej Loctite AA
    312 + aktywator ale go już nie produkują.

    Cena gra rolę, bo go sprzedają w opakowaniach po min 50 ml + puszka
    aktywatora...

    Osobiście próbowałbym klejów do lusterek - są w małych opakowaniach.
    Też akrylowe.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 7. Data: 2022-03-29 14:41:26
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 29 Mar 2022 12:55:46 +0200, Piotr Wyderski wrote:

    > Kompaktowy toroid o dużej l_e, który mi sie nie nasyci zbyt szybko. A na

    są takie o "rozproszonej szczelinie".

    > nim dużo uzwojeń o małej pojemności między nimi. Właśnie o tę pojemność
    > tu idzie.

    A pojemnosci "do rdzenia" sie nie boisz?
    Choc mi sie wydaje, ze ferryty maja duzą rezystancje,
    to pojemnosc do rdzenia nie zaszkodzi, a szczelina nie polepszy.

    A nie mozna toroidu pociac np na cwiartki i skleic znow w toroid?

    Bo Twoj twór wydaje mi sie miec duża indukcyjnosc rozproszenia -
    pole sobie poleci powietrzem pomiedzy koncami U, jesli szczeliny będą
    duże.

    > W skali prototypowej - mierząc AL i ściskając stosownie imadłem podczas
    > schnięcia kleju.

    Imadlo ferromagnetyczne :-)

    >W większej - kalibrowane szklane kulki dodane do kleju.

    Nie lepsze jakies przekladki, np papierowe ?

    > A grubość nie musi być bardzo dokładna, indukcyjność ma wartość
    > minimalną, ale w górę 2x nie jest problemem. "Jakaś" szczelina jest OK,
    > byle AL wyszło koło 300-500.

    AL jeszcze od przekroju rdzenia zalezy.
    Moze jednak rdzen jak do flyback ?

    J.

  • 8. Data: 2022-03-29 15:58:31
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    J.F wrote:

    > są takie o "rozproszonej szczelinie".

    Wiem, mam sporą kolekcję. Pomijając pływającą indukcyjność, to one mają
    zbyt małe AL i trzeba nadrabiać zwojami. A na zwoje to a miejsca nie mam
    (dla rdzeni rozsądnych rozmiarów). Od nich zacząłem, ale przykro mi, nie
    tym razem.

    > A pojemnosci "do rdzenia" sie nie boisz?

    Nie ucieknę od niej w żadnm układzie.

    > A nie mozna toroidu pociac np na cwiartki i skleic znow w toroid?

    To jest plan B. :) Rdzenie U pozwalają to zrobić bardziej kompaktowo,
    więc póki co nie eksperyentuję z cięciem/łupaniem ferrytu.

    > Bo Twoj twór wydaje mi sie miec duża indukcyjnosc rozproszenia -
    > pole sobie poleci powietrzem pomiedzy koncami U, jesli szczeliny będą
    > duże.

    Szczeliny są mikroskopijne. Trzeba ściskać imadłem, by AL dotarło w
    okolice 400. A inducyjność rozproszenia uzwojeń po przekątnej to ~18%.
    Dużo, ale mniej, niż się spodziewałem, do ogarnęcia.

    > Imadlo ferromagnetyczne :-)

    Aluminiowe.

    > Nie lepsze jakies przekladki, np papierowe ?

    Nie. Te szczelinki są cieńsze niż papier.

    > AL jeszcze od przekroju rdzenia zalezy.

    Owszem, ale lepię z takich, jakie mam i jakie są małe. Mam tylko 2
    rodzaje U w magazynku. Jest jeszcze opcja wycięcia środkowej koluny z
    E16, ale po co ciąć, skoro klejenie pozwala na 3D? To jest R&D, który ma
    coś pokazać i to coś nie ma dużego związku z finalną postacią dławika.
    Jak się sprawdzi, to się będę zastanawiał nad uproszczeniami, a jak nie
    zadziała, to co mnie obchodzą problemy produkcjne pomysłu wrzuconego do
    kubła?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 9. Data: 2022-03-29 16:21:40
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 29 Mar 2022 15:58:31 +0200, Piotr Wyderski wrote:

    > Wiem, mam sporą kolekcję. Pomijając pływającą indukcyjność, to one mają

    Ciekawe - wydaje sie, ze indukcyjnosc powinna im malo plywac.

    > zbyt małe AL i trzeba nadrabiać zwojami. A na zwoje to a miejsca nie mam
    > (dla rdzeni rozsądnych rozmiarów). Od nich zacząłem, ale przykro mi, nie
    > tym razem.

    Nie wysilaj sie - uzyj wiekszego rdzenia :-)

    One pewnie optymalizowane do zadania - czyli gromadzenia energii
    w "rdzeniu".

    > Nie ucieknę od niej w żadnm układzie.

    Myslalem, ze moze po to te szczeliny - zawsze to dodatkowa pojemnosc
    miedzy rdzeniami :-)

> [...]
    > Dużo, ale mniej, niż się spodziewałem, do ogarnęcia.

    > Aluminiowe.

    > Nie. Te szczelinki są cieńsze niż papier.

    Pewnie sa i ciensze papiery/materialy :-)
    Ale skoro i tak masz imadlo w uzyciu.

    > Owszem, ale lepię z takich, jakie mam i jakie są małe. Mam tylko 2

    jak to ma byc "demonstrator technologii", to IMO rdzen moze byc
    wiekszy.

    J.

  • 10. Data: 2022-03-29 16:58:48
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    J.F wrote:

    > Ciekawe - wydaje sie, ze indukcyjnosc powinna im malo plywac.

    Od pierwszego miliampera im spada. Soft saturation jest wręcz ich cecha
    charakterystyczna, obok stosunkowo wysokiego B_SAT.

    > Nie wysilaj sie - uzyj wiekszego rdzenia :-)

    Lubię eksperymenty, a 10x mniejsza objętość to już coś.

    > One pewnie optymalizowane do zadania - czyli gromadzenia energii
    > w "rdzeniu".

    Owszem, ale nie w taki prosty sposób, jak myślisz. To nie ferryt,
    któremu gwałtownie przenikalność spada, trzeba się nieco bardziej
    naliczyć. Ale warto, bo dławik 20uH@0A na 60A dla boosta wyszedł na
    HiFlux stosunkowo mały i ma niecałe 2 miliomy DCR.

    > Myslalem, ze moze po to te szczeliny - zawsze to dodatkowa pojemnosc
    > miedzy rdzeniami :-)

    Nie, szczeliny są montażowe i służą do gromadzenia energii. 4 są lepsze
    niż 2, 2 lepsze niż 1. W granicy dostajesz rdzenie proszkowe.

    > jak to ma byc "demonstrator technologii", to IMO rdzen moze byc
    > wiekszy.

    Duży rdzeń to duże straty. Poza tym chce mi się poeksperymetować z
    geometrią, zwłaszcza, że taki układ ma spory potencjał na uzwojnia
    planarne.

    Pozdrawiam, Piotr