  • 1. Data: 2022-03-20 20:54:40
    Temat: Przebarwienie ekranu w tablecie
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Pytanie zadaję raczej z ciekawości, bo sprzęt w chwili obecnej nie
    posiada już ani wielkiej wartości użytkowej, ani finansowej. Po prostu
    kwestia ta mnie trochę zaintrygowała i chciałbym poznać przyczynę.

    Mianowicie ostatnio wyciągnąłem z szuflady swój stary tablet ThinkPad
    Tablet 2 - dość leciwa konstrukcja na dwurdzeniowym Atomie. Po
    zainstalowaniu świeżego Windowsa 10 zaczął działać nawet całkiem
    znośnie, chociaż rzecz jasna otwieranie cięższych stron WWW idzie mu
    opornie, a oglądanie YouTube'a w przeglądarce do najprzyjemniejszych
    doświadczeń nie należy.

    Podczas uruchamiania sprzętu moją uwagę zwróciła smuga w rogu ekranu.
    Początkowo wziąłem ją za efekt odklejenia się folii ochronnej albo
    skondensowania się pod nią odrobiny wilgoci. Jednak po odklejeniu folii
    efekt cały czas występuje.

    Najprościej będzie, jeśli pokażę to na zdjęciach:
    https://ibb.co/7RcJpY6
    https://ibb.co/6s3vtWs

    Jak widać efekt zależy od kąta widzenia. Przy patrzeniu na wprost jest
    słabiej widoczny, pod kątem jest znacznie bardziej dostrzegalny.
    Chociaż drugie zdjęcie może to sugerować, ekran nie jest w tym miejscy
    pęknięty. Strona zewnętrzna tabletu nie jest naruszona. Urządzenie nigdy
    nie upadło ani nie zostało uderzone. Ta część ekranu działa - obraz jest
    tam wyświetlany prawidłowo, nie ma żadnych martwych pikseli. Pasy różnią
    się jedynie jasnością ekranu. Prawidłowo na tym obszarze działa również
    dotyk.

    Nie jest to na pewno typowy light bledding. Co może być przyczyną
    takiego efektu. Jak mówiłem - nie liczę na to, że można to łatwo
    naprawić. Po prostu jestem ciekaw skąd to się wzięło. ;)

  • 2. Data: 2022-03-20 21:05:34
    Temat: Re: Przebarwienie ekranu w tablecie
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 20.03.2022 o 20:54, Atlantis pisze:
> [...]
    > takiego efektu. Jak mówiłem - nie liczę na to, że można to łatwo
    > naprawić. Po prostu jestem ciekaw skąd to się wzięło. ;)

    Wygląda jak "zaciek".

    --
    LordBluzg??(R)
    <<<?i? ć?d?? i Putina>>>

  • 3. Data: 2022-03-21 10:50:22
    Od: K <n...@e...com>

    On 20/03/2022 19:54, Atlantis wrote:
    > Pytanie zadaję raczej z ciekawości, bo sprzęt w chwili obecnej nie
    > posiada już ani wielkiej wartości użytkowej, ani finansowej. Po prostu
    > kwestia ta mnie trochę zaintrygowała i chciałbym poznać przyczynę.

    dokladnie cos takiego zrobilo sie u moich dzieci w tablecie gdy corka
    postanowila go umyc pod kranem.

  • 4. Data: 2022-03-21 11:22:16
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 21.03.2022 10:50, K wrote:

    > dokladnie cos takiego zrobilo sie u moich dzieci w tablecie gdy corka
    > postanowila go umyc pod kranem.

    To też było moje pierwsze skojarzenie, bo na pierwszy rzut oka efekt
    wygląda bardzo podobnie do tego co dzieje się, gdy wilgoć dostanie
    się/skondensuje się pod folią ochronną. Początkowo myślałem, że właśnie
    to się stało, jednak po zdjęciu folii problem nadal występował - stało
    się jasne, że przyczyna leży wewnątrz obudowy.

    Sęk w tym, że tablet nigdy nie został zalany. Przez ostatni rok (albo i
    więcej) bezpiecznie leżał w szufladzie. Wyjąłem go ostatnio celem
    przetestowania, wyczyszczenia i przeinstalowania systemu i właśnie wtedy
    zauważyłem tę skazę.

  • 5. Data: 2022-03-22 22:48:32
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Z ciekawości otworzyłem tablet. Przyszła mi do głowy niepokojąca myśl,
    że za problem może odpowiadać wyciek elektrolitu z akumulatora.
    Akumulator jest jednak cały. W środku nie ma taż żadnych śladów zalania
    ani korozji.

    Okazuje się też, że co najmniej jedna osoba zaobserwowała podobny objaw
    w tym modelu:

    https://www.reddit.com/r/thinkpad/comments/95f8e4/th
    inkpad_tablet_2_screen_issues/

  • 6. Data: 2022-03-23 00:01:58
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 22.03.2022 o 22:48, Atlantis pisze:
> [...]
    > ani korozji.
    >
    > Okazuje się też, że co najmniej jedna osoba zaobserwowała podobny objaw

    Podejrzewam, że też nie jest świadom, że mu "żona/dziecko" umyła/o w
    umywalce pod jego nieobecność :D

    BTW, kiedyś wpadłem na pomysł umycia ekranu "na wilgotno" w laptopie.
    Niby nic nie wyciekło a jednak mam zaciek pod szybką :) Da się z tym żyć
    i rozbierać do polerowania nie będę :)

    --
    LordBluzg??(R)
    <<<?i? ć?d?? i Putina>>>

  • 7. Data: 2022-03-23 08:16:51
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 23.03.2022 00:01, LordBluzg(R) wrote:

    > BTW, kiedyś wpadłem na pomysł umycia ekranu "na wilgotno" w laptopie.
    > Niby nic nie wyciekło a jednak mam zaciek pod szybką :) Da się z tym żyć
    > i rozbierać do polerowania nie będę :)

    Zrobiłem trochę głębszy research i okazuje się, że to jest trochę
    bardziej powszechny problem w tym modelu. Kilka kolejnych osób pisało o
    nim kilka lat temu na forum Lenovo. Wygląda na to, że odpowiedzialna
    jest degradacja kleju, którym były sklejone warstwy wyświetlacza.
    Podobna sytuacja występowała w ThinkPadach X61, gdzie problem z bąblami
    powietrza uwięzionymi w wyświetlaczu był dość powszechny.