  • 1. Data: 2009-12-06 22:03:48
    Temat: Smugi na wyświetlaczu LCD bez wlasnej pamięci - odswieżanie
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Witam.

    Mam standardowy wyświetlacz LCD - Data, Clk, Latch, First Line Mark.
    160x240 - odświeżanie w kierunku poziomym (240 kolumn)[1].

    Wyświetlacz jak każdy tego typu wymaga odświeżania. Popedzam go więc z
    taką szybkością, że wyrabia się ok. 30 razy na sekunę wcisnąć wszystkie
    240 wierszy.

    Sygnał do zmiany polaryzacji poganiany jest razem z odswieżaniem, ale
    nieco szybciej bo około 100Hz.

    Teraz:

    Przy odświeżaniu 30Hz na wyswietlaczu każdy zapalony piksel pozostawia
    poziomą linię - jest widoczna poprzez manipulowanie kontrastem, ale w
    żadnym polożeniu kontrastu nie jest dobrze: albo nie widać lini ale
    piksele sa ledwo czytelne, albo piksele doskonale widać - razem z liniami.

    Efekt jest widoczny nawet jesli na ekranie widać jeden piksel. Jesli
    pare w lini - potęguje sie.

    Jesli zwalniam odświezanie efekt smug/lini zanika, ale wyświetlacz
    niefajnie migota. To 30Hz to jednak minimum zeby dało się go oglądać bez
    problemów.

    Zmiana czestotliwości polaryzacji wpływa na smugi, ale w niewielkim
    stopniu. Najbardziej wpływa szybkość odświeżania.

    Teraz pytanie: czy ktoś mogłby z uzyciem swojej szklanej kuli powiedzieć
    mi gdzie mogę popełniać błąd? Probowalem rożnych kombinacji
    czestotliwości i jakoś nie bardzi potrafie znaleźć coś, co nie miga i
    jest widoczne bez smug. Może mam zły algorytm machania wyprowadzeniami.

    Zdaje sobie sprawę, że tego typu wyświetlacze zawsze będa muiały smugi.
    Ale nie aż takie ...

    Wczesniej mialem inny wyświetlacz tego typu i na nim nie obserwowałem
    _aż_ takich smug. A efekt w tej chwili jest tak fatalny, że praktycznie
    na bank producent nie sprzedawałby takich wyswietlaczy bo nie da się ich
    uzywać. Dlatego na pewno mam bład, ale gdzie ?

    [1] Nie, nie moge go zmienić.

  • 2. Data: 2009-12-07 16:42:37
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Dec 6, 11:03 pm, Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > żadnym polożeniu kontrastu nie jest dobrze: albo nie widać lini ale
    > piksele sa ledwo czytelne, albo piksele doskonale widać - razem z liniami.

    W biurze mieliśmy kserokopiarkę z podobnym wyświetlaczem. Wyprowadzone
    było nawet pokrętło kontrastu, bo czasem wyświetlacza nie dało się
    odczytać bez kręcenia nim.
    Nie powiem Ci, co robisz źle, bo nie wiem, ale nie wiem też, CZY
    cokolwiek robisz źle - w/w przykład pokazuje, że były sobie kiedyś
    takie podłe wyświetlacze, co tak miały. Pomagało tylko dobieranie tak
    treści wyświetlanej, żeby możliwie równomiernie średnio 50%
    zaczernienia było, przez co linie jakby się wyrównywały (tzn.
    najczytelniejsze ekrany miały dużo różnej zawartości, a najbardziej
    pomazane były te z jednym przyciskiem OK).

    Marek

  • 3. Data: 2009-12-07 21:35:09
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Marek Lewandowski wrote:
    > takie podłe wyświetlacze, co tak miały. Pomagało tylko dobieranie tak
    > treści wyświetlanej, żeby możliwie równomiernie średnio 50%

    W tym przypadku raczej to nie to. Wyswietlacza jest współczesny,
    zakupiony bezpośrednio od producenta (chińskiego) i stosowany
    powszechnie (podobno, widziałem tylko jedno urzadzenie z nim). O ile
    dobrze się przyglądałem w to inne urzadzenie, nie widac tam smug, lub
    były na tyle małe że nie wyróżniały się. Na razie widzę, że znaczne
    przyspieszenie odświezania zmniejsza smugi, a dobranie prawidłowego
    stosunku sygnałów First Line oraz przełaczania polaryzacji silnie
    redukuje efekt. Jednak o ile mam teraz akceptowalne smugi - to ciągle
    duże i nieestetyczne. W dodatku osiągam już graniczne prędkości
    odświeżania jakie w ogóle daje radę SAM7. Dalej musze juz optymalizować
    w asseblerze co jest niefajne.

  • 4. Data: 2009-12-07 21:44:28
    Od: "Artur Miller" <a...@n...pl>

    > W dodatku osiągam już graniczne prędkości odświeżania jakie w ogóle daje
    > radę SAM7. Dalej musze juz optymalizować w asseblerze co jest niefajne.

    to czemu nie dasz dedykowanego kontrtolera, tylko męczysz się własnie z
    takimi pierdołami, jak smugi ? :)

    @

  • 5. Data: 2009-12-07 21:52:12
    Temat: Re: Smugi na wy?wietlaczu LCD bez wlasnej pamieci - odswie?anie
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Artur Miller wrote:

    > to czemu nie dasz dedykowanego kontrtolera, tylko meczysz sie w?asnie z
    > takimi pierdo?ami, jak smugi ? :)

    I tak musi tam siedzieć uC ponieważ coś musi obslugiwać Touchscreen,
    przeprowadzać kalibracje, komunikowac się po uarcie z resztą systemu,
    obsługiwać klawiaturę, sterować podświetleniem, itd. Po co więc
    dodatkowy kontroler skoro mam procesor nudzący się przez 99% czasu i
    mający wystarczająco dużo RAM na bufor ramki? Co prawda przeliczylem się
    nieco z prędkoscią SAM7, ale jeszcze nie korzystalem z thumb ani z
    przepisania kodu do RAM, więc mam zapas i mam nadzieje zlikidować smugi.

  • 6. Data: 2009-12-07 22:09:43
    Temat: Re: Smugi na wyswietlaczu LCD bez wlasnej pamieci - odswiezanie
    Od: "Artur Miller" <a...@n...pl>

    > Po co więc dodatkowy kontroler skoro mam procesor nudzący się przez 99%
    > czasu i mający wystarczająco dużo RAM na bufor ramki?

    o po to właśnie -> "Smugi na wyswietlaczu LCD bez wlasnej pamieci -
    odswiezanie"

    :)

  • 7. Data: 2009-12-07 22:16:05
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Artur Miller wrote:

    > o po to w?a?nie -> "Smugi na wyswietlaczu LCD bez wlasnej pamieci -
    > odswiezanie"

    Przeciez on nie zrobi mi nic lepszego od SAM7 :) Po prostu musze nieco
    przyśpieszyc wrzucanie danych i jest szansa :P

  • 8. Data: 2009-12-07 22:23:33
    Od: "Artur Miller" <a...@n...pl>

    > Przeciez on nie zrobi mi nic lepszego od SAM7 :) Po prostu musze nieco
    > przyśpieszyc wrzucanie danych i jest szansa :P

    a nie lepiej przestac wymyslac koło od nowa, uzyc sprawdzonych i szybkich
    metod, i zajac sie czyms bardziej produktywnym ? ;)

    @

  • 9. Data: 2009-12-07 22:30:15
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Artur Miller wrote:
    > a nie lepiej przestac wymyslac ko?o od nowa, uzyc sprawdzonych i szybkich
    > metod, i zajac sie czyms bardziej produktywnym ? ;)

    :D Ale to tez jest produktywne :P Zamiast 3 scalaków (uC+kontoler+ram) i
    płytki z 2 warstwami mam jeden scalak i jedną warstwę.

    Ale rozumiem twój punkt widzenia :)

  • 10. Data: 2009-12-08 11:54:51
    Od: "Boleslaw" <s...@a...radom.net>

    "Sebastian Biały" <h...@p...onet.pl> wrote in message
    <ciach>
> [...]
    >jakoś nie bardzi potrafie znaleźć coś, co nie miga i jest widoczne bez
    >smug. Może mam zły algorytm machania wyprowadzeniami.
    Czy w tym wyswietlaczu sygnal M:
    /*----- dokumentacja przecietnego LCD----------
    The 'M' signal is a square wave of 50% duty which is used by the LCD to
    switch the polarity of the display driver voltage to ensure there is no DC
    component applied across the LC cell. Some LCD's generate this internally
    and some require it to be supplied.
    ------- koniec dokumenacji ---------
    jest generowany przez Ciebie czy jest ukald na plycie wyswietlacza do tego
    sygnalu? bo moze czestotliwosc tego "M" masz za niska.
    Pozdrawiam.