  • 41. Data: 2020-09-25 16:19:58
    Temat: Re: Sterowanie oświetleniem terenu
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Michał Jankowski napisał:

    > Naprawdę wyłącznik zmierzchowy to jest rocket science? Chyba tak, bo
    > miasto Warszawa kiedyś z tego zrezygnowało na rzecz zegarowych, do tego
    > włączanych grubo za późno. A jeszcze na domiar złego cały jeden sektor
    > koło mnie przez 10 lat zapalał się prawie pół godziny później niż inne.

    Jak się okazuje, jest (o czwórdzielnych fotodiodach SiC i sterowaniu
    tym rakiet przez obserwacje własnego cienia UV kiedyś tu pisałem). Do
    kwestii już wcześniej poruszonych dochodzi jeszcze jedna, zasadnicza.
    W mieście Warszawa niebardzo jest gdzie taki czujnik umieścić. Świecą
    na niego latarnie własne, te z sąsiedniego sektora, światła mieszkań
    z góry, reflektory samochodów, reklamy czy inne ufo.

    Jarek

    PS
    Znajomy prezes całkiem fajnej firmy elektroniznej przy każdym nowym
    projekcie zwykł mawiać "to nie jest rocket science, szybko sobie
    z tym poradzimy". W końcu trafiło się zlecenie na jakiegoś cosia do
    satelity. Załoga odpowiedziała mu chórem: Mariusz, to jest rocket
    science!

    --
    A ja na to -- my w niebo ślem rakiety,
    Bez wysiłku wielkich rzek cofamy bieg!

  • 42. Data: 2020-09-26 10:42:22
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2020-09-22 o 18:33, PeJot pisze:
    > Czołem.
    >
    > Szukam pomysłu na sterowanie czasowe oświetleniem terenu rzędu
    > kilkunastu km^2.

    OK, sterowniki powiedzmy wspólnie ustaliliśmy że będą sterowniki
    astronomiczne. Parę razy w wątku przewinął się temat wrażliwości takich
    urządzeń na udary napięcia zasilania, a okolica przemysłowa. Jakieś
    sugestie na rozwiązanie tego problemu ? Koszt raczej nie wyższy od
    nowego sterownika :)

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 43. Data: 2020-09-26 11:37:53
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    > W mieście Warszawa niebardzo jest gdzie taki czujnik umieścić. Świecą
    > na niego latarnie własne, te z sąsiedniego sektora, światła mieszkań
    > z góry, reflektory samochodów, reklamy czy inne ufo.

    Jakoś działało, jak jeszcze były.

    W Szklarskiej Porębie na stacji pani kolejarz nas kiedyś skrzyczała,
    żebyśmy nie stali tu gdzie stoimy, bo się latarnie zaświeciły.

    MJ

  • 44. Data: 2020-09-26 15:26:03
    Od: "Jacek R." <j...@w...pl>

    W dniu 26.09.2020 o 10:42, PeJot pisze:

> [...]
    > urządzeń na udary napięcia zasilania, a okolica przemysłowa. Jakieś
    > sugestie na rozwiązanie tego problemu ? Koszt raczej nie wyższy od

    100R 25W drutowy na wejściu i za nim wartystor 275VAC.
    Z wyjścia sterowanie na zewnętrzny stycznik.
    Przy takim układzie szansa na ubicie od przepięcia maleje prawie do zera.

    --
    pzdr, j.r.

  • 45. Data: 2020-09-26 16:04:10
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2020-09-26 o 15:26, Jacek R. pisze:

    > 100R 25W drutowy na wejściu i za nim wartystor 275VAC.

    Myślałem bardziej o gotowcu, ale w/w wygląda sensownie, tylko trzeba by
    do jakoś w rozdzielnicy zaimplementować, znaczy się obudowa by się
    przydała. Warystor na 275 V to JVRxxN431K, xx = 07 lub 10 lub 14 lub 20
    - jaki się nada pod względem energii ?

    > Z wyjścia sterowanie na zewnętrzny stycznik.

    Tak jest zrobione.

    > Przy takim układzie szansa na ubicie od przepięcia maleje prawie do zera.

    Doświadczenie ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 46. Data: 2020-09-26 20:28:45
    Od: "Jacek R." <j...@w...pl>

    W dniu 26.09.2020 o 16:04, PeJot pisze:

> [...]
    > do jakoś w rozdzielnicy zaimplementować, znaczy się obudowa by się
    > przydała. Warystor na 275 V to JVRxxN431K, xx = 07 lub 10 lub 14 lub 20

    Ja głownie stosowałem czujniki zmierzchu, około 300 sztuk na obiektach
    przez 9 lat gdy pracowałem w poprzedniej firmie.

    Ale było kilka obiektów gdzie już były zegary astronomiczne i tam
    właśnie dawałem rezystor 25W w aluminiowej obudowie przykręcony do
    uchwytu na szynę TS35 podobnego lub takiego jak ten:
    https://www.piekarz.pl/08940-uchwyt-mocujacy-na-szyn
    ie-ts35-meanwell-drp03/
    i na nim rezystor w obudowie HSA25 z zalutowanymi przewodami w koszulkach.
    Warystor wpięty był w złączkach WAGO na szynę obok żeby łatwo go można
    było wymienić w przypadku wypalenia.

    Przez około 7 lat od montażu nie kojarzę żadnej reklamacji a było to
    oświetlenie przeszkodowe na masztach i musiało działać.

    Jeździłem w tym czasie na serwisy, wymieniałem wypalone lampy na
    masztach od piorunów ale nie kojarzę uszkodzenia zegarów a zanim
    zrobiliśmy modyfikację co większa burza potrafiło ubić zegar.

    Różnica w cenie żadna a braliśmy najmocniejsze chyba właśnie JVR20N431K.

    --
    pzdr, j.r.

  • 47. Data: 2020-09-26 20:53:03
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2020-09-26 o 20:28, Jacek R. pisze:

> [...]
    > zrobiliśmy modyfikację co większa burza potrafiło ubić zegar.
    >
    > Różnica w cenie żadna a braliśmy najmocniejsze chyba właśnie JVR20N431K.

    Dzięki za pomysł i opis. Pewnie zrobię podobnie, choć trzeba będzie
    trochę bardziej kompaktowo.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 48. Data: 2020-09-26 23:07:41
    Od: PeJot <P...@n...pl>

> [...]

    > Przez około 7 lat od montażu nie kojarzę żadnej reklamacji a było to
    > oświetlenie przeszkodowe na masztach i musiało działać.

    Jeszcze jedno: czy taki układ, tzn. 100 om/25W plus warystor 275 V nie
    będzie powodował w razie przepięć zadziałania zabezpieczenia na
    zasilaniu ? Sterowniki mają własne bezpieczniki na płytce, ale zwykle są
    dodatkowo zabezpieczone jakimś zewnętrznym S301 C0.5 ( najmniejszy S z
    łatwo dostępnych ). Jak dla mnie, ten S 301 C0.5 jako zabezpieczenie
    zasilania sterownika jest co najmniej problematyczny, ale niektórym nie
    da się tego wytłumaczyć. Wolałbym aby przepięcie z sieci nie
    spowodowało zadziałania tego S-a, a sterownik *nadal* działał. Wydaje mi
    się że tak będzie, ale wolę się upewnić.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 49. Data: 2020-09-27 01:04:56
    Od: "Jacek R." <j...@w...pl>

    W dniu 26.09.2020 o 23:07, PeJot pisze:

> [...]
    > spowodowało zadziałania tego S-a, a sterownik *nadal* działał. Wydaje mi
    > się że tak będzie, ale wolę się upewnić.

    Żeby zadziałał bezpiecznik zwiększony prąd musi musi płynąć co najmniej
    kilkadziesiąt ms. Przy klasycznych przepięciach czasy są <1ms i nie ma
    szans na zadziałanie elektromagnetycznego wyzwalacza.
    Żeby wyzwolić C 0,5A co najmniej przez 10ms musi być napięcie rzędu 900V
    na wejściu (5A*100R+430V=500+430=930V)
    Nie spotkałem się z takimi wyładowaniami żeby przez >10ms było >900V na
    linii zasilającej...

    --
    pzdr, j.r.

  • 50. Data: 2020-09-27 08:05:12
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2020-09-27 o 01:04, Jacek R. pisze:

> [...]
    > na wejściu (5A*100R+430V=500+430=930V)
    > Nie spotkałem się z takimi wyładowaniami żeby przez >10ms było >900V na

    Rozumiem skąd wzięły się te wartości, Wydawało mi się że aby zadziałał
    człon elektromagnetyczny S-a, czas musi być dłuższy: charakterystyka dla
    10 In jest praktycznie pionowa. Dla szacowania ochrony p.porażeniowej
    bierze się czasy 0.1...0.2 sek.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem