  • 91. Data: 2023-12-04 17:05:54
    Temat: Re: Straż Graniczna kupiła samochody elektryczne za blisko 5,5 mln zł
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 4 Dec 2023 14:52:33 +0100, Cavallino wrote:

    > Po jakiego?

    Zeby nie narzekać, ze w południe cena ujemna, a wieczorem bardzo droga
    :-)

    J.

  • 92. Data: 2023-12-04 17:09:25
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 4 Dec 2023 14:51:48 +0100, Cavallino wrote:

    > Ja nic.
    > Nie mój biznes.

    Sasiedzi tez tak powiedzą, i będzie "nie chcemy pana zasr* prądu".

    > Albo cokolwiek innego.
    > Ile razy Ci to trzeba napisać, żebyś przestał w kółko truć o tym samym?
    > Bo z milion razy miałeś to powiedziane.

    Tez miałeś powiedziane, a ciagle jak małe dziecko - połozy sie na
    ulicy, i mysli, ze zrobią jak chce ..

    > Inaczej bym umów nie podpisywał.

    Umowy umowami, a cennik cennikiem :-)

    Nadzieja w ociepleniu klimatu - PV lepiej pasuje do napędzania
    chłodzenia latem niz grzania zimą :-)

    J.

  • 93. Data: 2023-12-04 18:09:27
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 04.12.2023 o 14:54, Cavallino pisze:

    > Nie to co rafineria, prawda?

    Do podgrzania 1 tony ropy naftowej do 300stC potrzeba około 180kWh
    energii, z tego wychodzi około 40% benzyny i 30% ON, które mają około
    43MJ/kg kaloryczności. Daje to jakieś 8,4MWh energii z samej tylko
    benzyny i ON, a dochodzą do tego jeszcze inne frukta.
    Najlepszy gatunkowo węgiel kamienny, którego się raczej w naszych
    kopalniach nie używa, ma kaloryczność około 30MJ/kg, to daje 8,3MWh
    energii z jednej tony.
    Ja wiem, że tą ropę do rafinerii trzeba jakoś dostarczyć i samo
    podgrzanie tej ropy to nie wszystko, ale kopalnie węgla czy paneli
    fotowoltaicznych i wiatraków też są na energię i znikąd się nie biorą.
    Więc "Sprawność ze 3 razy lepsza.
    Do tego kilka razy mniejsze straty na przesyle."
    to są bajki z elektrowozu.

  • 94. Data: 2023-12-04 18:58:28
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 02.12.2023 o 18:47, nadir pisze:

    > To przepisy zmuszają operatora sieci do odbierania prądu od prosumentów,
    > on woli stabilne i przewidywalne elektrownie cieplne i wodne.

    W dziennym szczycie energetycznym? Wątpię.

    > I po czym to wydedukowałeś?

    > Nie tyle ile od nich dostałeś, bo są jeszcze inni, którzy też potrzebują
    > owoców.

    To przecież piszę, że nie 'tyle ile od nich dostałeś' tylko 'tyle ile
    potrzebujesz minus tyle ile akurat Ci się produkuje z PV'. Raczej
    oczywista oczywistość. Nieoczywiste emocjonalnie może być to, że
    zapotrzebowanie nie zależy od tego ile oddałeś. I że inni nic do tego
    nie mają.

    > No i skąd założenie, że chłodnia była pusta? Bo w przypadku
    > sieci energetycznej, która ma symulować magazyn energii, to tak nie
    > działa. "Nigdy" nie jest pusta.

    > A ja coś pisałem o pasożytnictwie?

    Nie mam pojęcia. Ja odczytałem w wątku, że pasożyty więc na ten temat
    się wypowiedziałem.

    > Cały problem jest w tym, że sieć nie potrzebuje tej energii.

    Jakby nie potrzebowała to by nie brała.

    > Elektrownia, która musi zmniejszyć moc bo prąd ze słońca jest bardziej
    > koszerny, to nie jest magazyn energii.

    Shrek twierdzi, że jest.

    > Każde nagłe zatrzymanie bloku to
    > strata dla elektrowni.

    Niby kiedy jest to nagłe?

  • 95. Data: 2023-12-04 20:02:58
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 4 Dec 2023 18:58:28 +0100, io wrote:

    > W dziennym szczycie energetycznym? Wątpię.

    W dziennym szczycie moze nie.

    Ale on i tak woli stabilne, a nie takie, co dostarczą lub nie :-)

    Poza tym musi moc zamówic z wyprzedzeniem, a jak ma zamówioną, to i
    zapłacic.
    Tu pewnie jest jakies pole manewru, moze troche mniej lub wiecej ..

    > Jakby nie potrzebowała to by nie brała.

    Bierze bo musi :-)

    Ale czasem nawet tego nie bierze ...

    > Shrek twierdzi, że jest.

    Bo tak jest traktowana.
    I w pewnym zakresie to nawet działa, ale juz czesto przekraczamy ten
    zakres.

    > Niby kiedy jest to nagłe?

    Nagłe to niekoniecznie, problem w tym ze sie nie da właczyc za
    godzinę.

    J.

  • 96. Data: 2023-12-05 07:20:13
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 04-12-2023 o 17:09, J.F pisze:

    > Tez miałeś powiedziane,

    I wystarczy.
    Nie musisz już NIGDY więcej tych swoich bzdur wypisywać.
    Piłka leży po stronie państwa, więc do nich pisz, żeby sie do roboty wzięli.

    EOD

  • 97. Data: 2023-12-05 07:28:47
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 02.12.2023 o 11:33, io pisze:

    > To magazynować sobie resztę, a OZE wykorzystywać na bieżąco.
    >
    > Kto Ci powiedział, że akurat czystą energię z OZE trzeba magazynować?
    > Bo tak było w 19 wieku?

    W takim razie potrzeba nam inżyniera Trzeby, który rozwiąże problem.
    Problem w tym że inżynier Trzeba jest bardzo zajęty, bo uczestniczy w
    każdym jednym projekcie i zajmuje się ich najtrudnieszymi elementami.
    Głównie dlatego, że jak nie wiadomo jak coś zrobić, to zawsze znajdzie
    się ktoś kto powie "Trzeba zrobić". Ni i ten biedny inżynier Trzeba jest
    wywany do każdego jednego projektu gdzie wypowie się jakiś ignorant,
    łącząc problem z jego niefortunnym nazwiskiem;)

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 98. Data: 2023-12-05 08:59:44
    Od: ąćęłńóśźż <c...@b...pl>

    Zupełnie jak w banku po roku-dwóch trzymania.

    -----

  • 99. Data: 2023-12-05 09:05:21
    Od: ąćęłńóśźż <c...@b...pl>

    Ciekawym tematem może być przesunięcie lokalnego południa/północy pomiędzy Ukrainą
    (jeśli będzie we wspólnym systemie
    energetycznym), a powiedzmy Hiszpanią.
    Jak jest z opłacalnością przesyłu na duże odległości?
    Kiedyś wymyślą linie energetyczne na nadprzewodnikach.
    Generalnie gdy się zastanowić co może Ukraina w UE, to my niemal na wszystkim
    zostaniemy jak Himilsbach z angielskim.
    Powinniśmy być ich przeciwnikiem ;-).

    -----

  • 100. Data: 2023-12-05 09:09:48
    Od: ąćęłńóśźż <c...@b...pl>

    I lawa z wulkanów.
    Aż szkoda, że tak się marnuje.
    Pechowo taka przykładowo Indonezja ma jednocześnie i ropę, więc olewają wulkany.
    Ale już Islandia powinna być dawcą energii dla dużej części Europy i Ameryki
    Północnej.
    Opanujmy przesył.

    -----