  • 1. Data: 2009-03-04 13:14:10
    Temat: Super Pressure Mercury Lamp
    Od: "Krystyna i Andrzej" <k...@k...pl>

    Witam

    Mam dwie dziwne zarowki/lampy (?) producentem jest HBO OSRAM lampy pochadza
    prawdopodobnie z lat 70/80.
    Na pudelku napisano Super Pressure Mercury Lamp 100W/1
    Co to za lampy, do czego mozna je uzywac, a moze ktos czegos takiego
    potrzebuje, moge odstapic bo w koncu na co mi to :)

    Andrzej

  • 2. Data: 2009-03-04 13:39:21
    Temat: Re: Super Pressure Mercury Lamp
    Od: "Adam C" <acanka NOSPAM @kr.onet.pl>

    > Na pudelku napisano Super Pressure Mercury Lamp 100W/1
    Żarówa ciśnieniowa rtęciowa.

    > Co to za lampy, do czego mozna je uzywac,
    Przeciętny użytkownik stosuje to do oświetlenia

  • 3. Data: 2009-03-04 14:42:53
    Od: krz <a...@g...pl>

    Krystyna i Andrzej pisze:
> [...]
    > Co to za lampy, do czego mozna je uzywac, a moze ktos czegos takiego
    > potrzebuje, moge odstapic bo w koncu na co mi to :)

    Wg wszechwiedzącego Internetu, jest to lampa wyładowcza, stosowana m.in
    jako źródło światła w dużych projektorach filmowych.
    Do jej zasilania będzie więc potrzebna specjalna przetwornica (coś na
    wzór "ksenonów" samochodowych).

  • 4. Data: 2009-03-04 15:22:12
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam C napisał:

    > Żarówa ciśnieniowa rtęciowa.

    Po naszemu to się jednak chyba na to mówi "rtęciowa lampa wysokoprężna".

    --
    Jarek

  • 5. Data: 2009-03-04 19:28:32
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...ar.wroc.pl>

    On Wed, 4 Mar 2009 15:22:12 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski
    <j...@l...waw.pl> wrote:

    >Po naszemu to się jednak chyba na to mówi "rtęciowa lampa wysokoprężna".

    Jeśli "Super pressure" to to samo co "High pressure" .
    Wysokociśnieniowa lampa rtęciowa emituje widmo od światła widzialnego
    do 190nm, może nawet jeszcze twardszy UV, ale ten zakres jest
    pochłaniany przez tlen w powietrzu. Lampy te stosowano jako źródła
    światła w spekrtofotometrach. W żadnym wypadku nie nadaje się do
    oświetlenia! Można ją uruchomić podłączając do sieci szeregowo z
    żarówką 150W, ale uwaga, niektóre konstrukcje wumagają zasilania
    prądem stałym. Napięcie sieci może być też za niskie do zapłonu, ale
    zwykle się to udaje.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 6. Data: 2009-03-05 12:14:27
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    > pochłaniany przez tlen w powietrzu. Lampy te stosowano jako źródła
    > światła w spekrtofotometrach. W żadnym wypadku nie nadaje się do
    > oświetlenia! Można ją uruchomić podłączając do sieci szeregowo z

    W spektrofotometrach to chyba od zawsze stosowalo sie lampy deuterowe
    dla zakresu UV. Mamy jakiegos starego Beckmana z pewnie koncowki lat
    70-tych i tam juz jest deuterowa.