  • 21. Data: 2011-04-22 19:35:50
    Temat: Re: Super żarówka
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    wowa wrote:

    > W ustrojstwie miałem żarówki 15W bagnetowe (takie od maszyn do szycia).
    > Ponieważ był problem z ich kupnem wpadłem na genialny pomysł podłączenia
    > ich przez diody :) Jakiś czas było fajnie a potem zaczeły padać diody, na
    > zwarcie :) Nie wnikałem przyczyny, może częste włączanie? Diody typu
    > 1Nxxxx. Wojtek

    Pewnie xxxx było nie takie jak trzeba.

    Waldek

  • 22. Data: 2011-04-22 23:01:22
    Od: " Wmak" <w...@g...pl>

    Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de> napisał(a):

    > Pewnie xxxx było nie takie jak trzeba.

    > Waldek

    1N4007 powinna wytrzymać.

    U mnie przeżyła z żarówkami 100W ponad 3 lata i dalej jest dobra
    dioda chyba BA159.
    Chyba, bo za PRL kupiłem za grosze z 50 szt czarnych plastikowych diod z dwoma
    zielonymi paskami.
    Chyba odrzut z Tewy, bo co druga miała paski namalowane ze złego końca - każdą
    musiałem sprawdzać przed wlutowaniem.

  • 23. Data: 2011-04-22 23:28:35
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Wmak napisał:

> [...]
    > Chyba odrzut z Tewy, bo co druga miała paski namalowane ze złego
    > końca - każdą musiałem sprawdzać przed wlutowaniem.

    ...bo jak się wlutowało odwrotnie, to żarówka świeciła czarnym światłem.

    --
    Jarek

  • 24. Data: 2011-04-22 23:41:20
    Od: " Wmak" <w...@g...pl>

    Tomasz Wójtowicz <S...@S...COM> napisał(a):

    > Bo to się nie tak robi. Bierze się oprawę na 2 żarówki. Łączy się ich
    > oprawki szeregowo i wkręca 2x100W. Biorą 60W, świecą jak 40W.
    > Teoretyczna żywotność 4 miliony godzin = 456 lat ciągłego świecenia.

    Może i 1000 lat wytrzymają ale światła dadzą niewiele.
    Pomijając nieliniowość, pojedyncza żarówka włączona przez diodę pracuje
    z połową mocy i świeci jasno żółto. (ok. 162 Vrms przy 230V w sieci).
    Każda z 2 szeregowo połączonych pracuje przy połowie napięcia czyli pobiera
    tylko 1/4 mocy, więc świecić będzie słabiutko, najwyżej na pomarańczowo.
    (określenia barw przybliżone , umowne)

  • 25. Data: 2011-04-22 23:46:42
    Od: " " <w...@g...pl>

    Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> napisał(a):

    > ....bo jak się wlutowało odwrotnie, to żarówka świeciła czarnym światłem.

    Żarówce nie zrobiłoby to różnicy ale w telewizorze mogło się spalić pół
    odchylania poziomego, bo do takich układów te diody z powodzeniem stosowałem.

  • 26. Data: 2011-04-23 00:50:04
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Żarówce nie zrobiłoby to różnicy ale w telewizorze mogło się spalić pół
    > odchylania poziomego,

    To, które pół mogło się spalić, zależało od kierunku wlutowania.

    > bo do takich układów te diody z powodzeniem stosowałem.

    A, no chyba że z powodzeniem.

    --
    Jarek

  • 27. Data: 2011-04-23 06:10:42
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 22 Apr 2011 23:01:22 +0000 (UTC), Wmak wrote:
> [...]
    >zielonymi paskami.
    >Chyba odrzut z Tewy, bo co druga miała paski namalowane ze złego końca - każdą

    Cos pamietam z ksiazek ze rzekomo w ZSRR oznaczali odwrotnie -
    pomieszala im sie produkcja eksportowa z krajowa ?

    J.

  • 28. Data: 2011-04-23 08:39:35
    Od: kilokitu <k...@o...pl>

    On 23 Kwi, 01:41, " Wmak" <w...@g...pl> wrote:
    > Tomasz Wójtowicz <S...@S...COM> napisał(a):

    > Każda z 2 szeregowo połączonych pracuje przy połowie napięcia czyli pobiera
    > tylko 1/4 mocy, więc świecić będzie słabiutko, najwyżej na pomarańczowo.

    Uwaga! Nie zapominajcie, że żarówka jest mocno nieliniowa!
    Właśnie zrobiłem pomiary:
    Zimna żarówka 75 W ma tylko 54 Ohmy! Czyli gdyby taki opór miała
    podczas świecenia pobierałaby 980 W.
    Prąd początkowy dla takiej żarówki wynosi 4,3 A i taki prąd wytrzyma
    dioda 1N4007. Niestety ta dioda nie wytrzyma prądu łuku jaki często
    powstaje w żarówce gdy przepala się włókno.
    Dwie połączone szeregowo żarówki 75W pobierają z sieci 51 W
    (zmierzone watomierzem)...
    czyli każda z nich pobiera 25,5 W i jest to trochę więcej niż 1/4
    mocy czyli 19 W... ale to taki mały drobiazg nie wnoszący nic do tej
    dyskusji.

  • 29. Data: 2011-04-23 09:04:59
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 23 Apr 2011 01:39:35 -0700 (PDT), kilokitu wrote:
    >Prąd początkowy dla takiej żarówki wynosi 4,3 A i taki prąd wytrzyma
    >dioda 1N4007. Niestety ta dioda nie wytrzyma prądu łuku jaki często
    >powstaje w żarówce gdy przepala się włókno.

    A tego mowiac szczerze nie bardzo rozumiem.
    Peka wlokno, rozpala sie luk miedzy koncami .. ale oba kawalki wlokna
    nadal sa w obwodzie i prad ograniczaja.

    Musialby sie ten luk chwile poswiecic, stopic znaczacy kawalek wlokna,
    albo przeskoczyc na doprowadniki - wszystko mozliwe, tylko w praktyce
    nie trafilem.

    J.

  • 30. Data: 2011-04-23 09:34:30
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Wmak wrote:

    > 1N4007 powinna wytrzymać.

    I to lata wytrzyma. Chyba, że żarówkę sieknie, to diodę też weźmie ze sobą.
    Ale 1Nxxxx to też 1N4148 albo nawet 1N4001.

    Waldek