  • 101. Data: 2024-03-20 21:08:15
    Temat: Re: Świat w oczach Lema
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 20.03.2024 o 17:27, alojzy nieborak pisze:
    > Zbieraczka owoców.
    > https://www.youtube.com/watch?v=E0zGlWHYV3Q&t=75s

    W ramach luźnych gadek rozważaliśmy zbieraczkę do grzybów (by umiała te
    grzyby rozpoznawać) a także ... owoców :-) I za chwilę pojawiła się
    oferta pracy robienia właśnie takiej zbieraczki jak na filmiku :-) Jedną
    z kwestii jest ocena dojrzałości owocu.

  • 102. Data: 2024-03-20 21:34:22
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2024-03-20 o 21:04, io pisze:

    > No ale czego to w ogóle dowodzi?

    Chodziło mi tylko o to, że wprowadzanie stref czystego transportu nie
    jest tak całkiem pozbawione sensu (rozumiałem, że to sugerujesz w
    powyższej wypowiedzi).

    > Ostatnie szczepionki zupełnie na innej zasadzie działają więc trzeba
    > było definicję zmienić.

    Wiedziałem, że na innej zasadzie, ale nie wiedziałem, że sprzecznej z
    wcześniejszą definicją szczepionki.
    Dla mnie szczepionka to cos co nie powodując choroby uczy układ
    odpornościowy odporności na nią. Taka definicja nie wymagałaby zmiany :)

    > Oooooooooooooooczywiście, po prostu lek na wszystko.

    Nikt tu nie twierdził, że na wszystko.

    > No i właśnie, nie wierzę by wino gronowe było lekarstwem ani nawet by
    > nie było wina z innych owoców które podobne właściwości mają jak
    > gronowe. Po prostu legenda czymśtam motywowana, ale generalnie bzdura.

    A ja zakładam, że jest w tym coś z prawdy, ale oczywiście też uważam, że
    inne wina mogą mieć jakieś inne równie dobre właściwości.
    Czyli zgadzam się, że legenda podsycana pewnie przez producentów akurat
    tych win.

    Kiedyś słyszałem (może legenda), że pijący systematycznie czerwone wina
    statystycznie mniej chorują na serce/układ krążenia. Ale za to wysiada
    im wątroba.

    > Nie powiedziałem najważniejszego, on się wcześniej zaszczepił :-)

    Nikt nie obiecywał 100% skuteczności. Niektóre układy odpornościowe są
    odporne na uodpornienie :)
    P.G.

  • 103. Data: 2024-03-21 00:06:19
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 20.03.2024 o 21:34, Piotr Gałka pisze:

    > Chodziło mi tylko o to, że wprowadzanie stref czystego transportu nie
    > jest tak całkiem pozbawione sensu (rozumiałem, że to sugerujesz w
    > powyższej wypowiedzi).

    Nie, chodziło o to, że nie zawsze słusznym jest kierowanie się opinią
    specjalistów.

> [...]
    > Dla mnie szczepionka to cos co nie powodując choroby uczy układ
    > odpornościowy odporności na nią. Taka definicja nie wymagałaby zmiany :)

    Mówię Ci, że zmienili to widać musiała nie być zgodna. Lata była i nagle
    sobie zmienili. Mogło np być wygodniej zmienić definicję niż nakazać
    używania preparatu genowego.

> [...]
    > inne wina mogą mieć jakieś inne równie dobre właściwości.
    > Czyli zgadzam się, że legenda podsycana pewnie przez producentów akurat

    Ja raczej w duchu papugowania bzdur bez konkretnego powodu, ale jak tak
    piszesz to nawet myślę, że twój powód miałby jakiś sens a może i tradycję.

    > Kiedyś słyszałem (może legenda), że pijący systematycznie czerwone wina
    > statystycznie mniej chorują na serce/układ krążenia. Ale za to wysiada
    > im wątroba.

    No to lek :-) Każdy lek ma jakieś skutki uboczne :-)

    > Nikt nie obiecywał 100% skuteczności. Niektóre układy odpornościowe są
    > odporne na uodpornienie :)

    Więc ja bym nie mówił o antyszczepionkowcach bo takich co nie chcieli w
    ogóle się szczepić to trochę mało jest. I też nie wiadomo co nimi
    kieruje. Może mają rację. Przede wszystkim to wszystko zahacza o
    naturalnie nabytą odporność miast ciągłego aplikowania coraz to nowych
    panaceówn na to i na owo.

  • 104. Data: 2024-03-21 14:49:07
    Od: alojzy nieborak <g...@g...com>

    W dniu 2024-03-20 o 17:49, Marek pisze:

    > Nonsens.

    W przypadku zbierania jabłek? Może i tak.
    Owszem są sprawniejsze i wydajniejsze rozwiązania, ale one też kosztują.

    Masz truskawki
    https://youtu.be/H2gL6KC_W44?si=KPtYk52uB2V1pKoy&t=2
    4

    Już się zasadzają do zbierania winogron.

    Ogół. Spadły ceny przetworników obrazu i różnego rodzaju napędów, masz
    więcej systemów w tym i darmowych do rozpoznawania obrazu.

  • 105. Data: 2024-03-21 15:25:29
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2024-03-21 o 00:06, io pisze:

> [...]
    > kieruje. Może mają rację. Przede wszystkim to wszystko zahacza o
    > naturalnie nabytą odporność miast ciągłego aplikowania coraz to nowych

    Dla społeczeństwa, jak całości, naturalne nabycie odporności jest
    logicznie uzasadnione (przy tym są jeszcze oszczędności wspólnego
    budżetu na emeryturach).
    Ale jak widzisz, że odbywa się to kosztem prawie losowej eliminacji
    części społeczeństwa to jako jednostka możesz mieć spore wątpliwości, że
    trafi akurat na ciebie.
    Więc jak nie jesteś urodzonym hazardzistą i masz sporą szansę uniknięcia
    ryzyka kosztem zaaplikowania sobie panaceum na to, wybierasz wariant
    obarczony według ciebie mniejszym ryzykiem.
    Ja uważałem, że zaszczepienie się jest mniejszym ryzykiem, niż
    przechorowanie, ale wiem, że niektórzy uważają inaczej.
    P.G.

  • 106. Data: 2024-03-21 18:10:01
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    W dniu 21.03.2024 o 15:25, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > Ja uważałem, że zaszczepienie się jest mniejszym ryzykiem, niż
    > przechorowanie, ale wiem, że niektórzy uważają inaczej.

    A ja wprost przeciwnie, uważam, że przechorowanie jest naturalną
    szczepionką przed chorobą i dwa razy przechorowałem (razem z małżonką) i
    jestem happy :)

    Przy okazji szczepionek, to kilka tygodni temu jeden z moich znajomych
    facet ok. 40-ki z dwójką dzieci zmarł dwa dni po zaszczepieniu jednego
    dziecka na jakieś tam te nowoczesne choroby (nazwa wyleciała mi z głowy).
    Nie wypadł z okna, nie wpadł pod pociąg... zmarł na tę chorobę na którą
    szczepił dziecko.

    --
    Wiesiaczek - dziś z DC
    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach:

  • 107. Data: 2024-03-21 18:53:35
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 21 Mar 2024 18:10:01 +0100, Wiesiaczek wrote:

    > A ja wprost przeciwnie, uważam, że przechorowanie jest naturalną
    > szczepionką przed chorobą i dwa razy przechorowałem (razem z małżonką) i
    > jestem happy :)

    Problem w tym, ze choroba się czasem źle kończy.

    Szczepionki mają piękną karte w historii, ospa, polio, ... wiec
    dziwi mnie trochę ten ruch antyszczepionkowy. Szczególnie, ze
    oni sami pewnie byli za młodu szczepieni, i co - zaszkodziło
    im? No moze i trochę zaszkodziło.

    Ale przyznaję, że szczepionka na Covid trzy lata temu była ...
    niesprawdzona.

> [...]
    > dziecka na jakieś tam te nowoczesne choroby (nazwa wyleciała mi z głowy).
    > Nie wypadł z okna, nie wpadł pod pociąg... zmarł na tę chorobę na którą

    Sam się nie zaszczepił?
    Ale szczepionki dzieci chyba o to nie winił?

    Z drugiej strony - oprócz "obowiązkowych" szczepień jest
    też duzo dobrowolnych, a ludzie ... niechętnie.

    No ale też - czemu nie są obowiązkowe, skoro takie dobre ?
    :-)

    J.

  • 108. Data: 2024-03-21 20:51:43
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl>

    W dniu 21.03.2024 o 18:53, J.F pisze:

> [...]
    > dziwi mnie trochę ten ruch antyszczepionkowy. Szczególnie, ze
    > oni sami pewnie byli za młodu szczepieni, i co - zaszkodziło

    W szczepieniach chodzi przede wszystkim o niedopuszczenie do rozwoju
    epidemii. Jeśli pojawi się osoba zakażająca i zakazi więcej niż jedną
    inną osobę, to następuje rozwój epidemii. Jeśli procent wyszczepienia
    jest odpowiednio wysoki, to osoby podlegające ewentualnemu zakażeniu nie
    chorują i epidemia nie rozwija się Szczepionka nie musi więc chronić
    stuprocentowo. Celem jest odporność zbiorowa uniemożliwiająca rozwój
    epidemii. A więc mamy do czynienia z zależnością wiralności choroby,
    skuteczności szczepionki i procentu wyszczepienia. Osoby nieszczepione w
    sposób oczywisty korzystają z tego, że inni się zaszczepili. Po prostu
    nie mieli styczności z czynnikiem zakaźnym dzięki szczepieniom.

    P.P.

  • 109. Data: 2024-03-21 22:11:03
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 21 Mar 2024 20:51:43 +0100, Paweł Pawłowicz wrote:

> [...]
    > chorują i epidemia nie rozwija się Szczepionka nie musi więc chronić
    > stuprocentowo. Celem jest odporność zbiorowa uniemożliwiająca rozwój

    Hm, ale te na covid jakos słabo chroniły/chronią przed zachorowaniem.

    Być może skracają okres chorowania a więc i zarażania,
    moze tych wirusów chory produkuje mniej czy słabsze ...

    Poza tym w Covidzie były wyraźnie widoczne fale - ilość zarażonych
    rosła, osiągała maksimum i zaczynała spadać. I to jeszcze bez
    szczepionek.
    Skąd ten spadek?
    A za parę miesięcy kolejna fala.

    A swoją drogą pytając, skoro mamy specjalistę ... przeciwciała są we
    krwi, i powiedzmy jakoś tam działają, ale choroba się jednak rozwija,
    czyli wirus do komórek trafia, i się w nich namnaża ... co powoduje,
    że się przestaje mnożyć w komórce?

> [...]
    > sposób oczywisty korzystają z tego, że inni się zaszczepili. Po prostu
    > nie mieli styczności z czynnikiem zakaźnym dzięki szczepieniom.

    Teoretycznie, tylko Covid to jakas gwałtowna epidemia - czyli łatwo
    się zarazic, a spora część przechodzi bezobjawowo ..

    J.

  • 110. Data: 2024-03-21 23:03:52
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 21.03.2024 o 20:51, Paweł Pawłowicz pisze:

> [...]
    > jest odpowiednio wysoki, to osoby podlegające ewentualnemu zakażeniu nie
    > chorują i epidemia nie rozwija się Szczepionka nie musi więc chronić

    Daruj, to jest tak duży poziom wyszczepienia, że zanim go osiągniesz
    ludzie umrą. O ile oczywiście to będzie pandemia a nie pic na wodę.

> [...]
    > sposób oczywisty korzystają z tego, że inni się zaszczepili. Po prostu
    > nie mieli styczności z czynnikiem zakaźnym dzięki szczepieniom.

    To nie korzystają, nie uzyskują odporności. Normalna szczepionka właśnie
    tak działa, że daje kontakt, który uruchamia mechanizmy ochronne ale nie
    zabija.