  • 1. Data: 2011-11-29 18:35:21
    Temat: Szesnastowieczny francuski i polski inzynier
    Od: "WM " <c...@W...gazeta.pl>

    Kapitan Agostino Ramelli, renesansowy inzynier Francji i Polski,
    napisal ciekawa ksiazke z ilustracjami machin:
    http://cnum.cnam.fr/CGI/fpage.cgi?fDY3/2/0/689/35/68
    7

    Autor: Ramelli, Agostino
    Tytul: Le diverse et artificiose machine del Capitano Agostino Ramelli Dal
    Ponte Della Tresia Ingegniero del Christianissimo Re di Francia et di
    pollonia : nelle quali si contengono uarij et industriosi Mouimenti, degni
    digrandißima speculatione, per cauarne beneficio infinito in ogni sorte d'
    operatione
    Rok: 1588
    Pompa obrotowa:
    http://cnum.cnam.fr/CGI/gplanche.cgi?f/fDY3/0148/0/6
    89/35/680
    Pompa lopatkowa:
    http://cnum.cnam.fr/CGI/gplanche.cgi?f/fDY3/0145/0/6
    89/35/680
    Rozwijany most pontonowy:
    http://cnum.cnam.fr/CGI/gplanche.cgi?f/fDY3/0502/0/6
    89/35/680
    Rozginacz krat:
    http://cnum.cnam.fr/CGI/gplanche.cgi?f/fDY3/0545/0/6
    89/35/680

    Podobno, pierwszy wymyslil zasade, wedlug ktorej dziala silnik Wankla.
    Moze ktos znajdzie odpowiedni rysunek, mnie sie nie udalo.
    http://cnum.cnam.fr/SYN/fDY3.html

    Pozdrawiam WM

  • 2. Data: 2011-11-30 09:16:40
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 29 Lis, 18:35, "WM " <c...@W...gazeta.pl> wrote:
    > Kapitan Agostino Ramelli, renesansowy inzynier Francji i Polski,

    Bardzo ładne gwinty i przekładnie ślimakowe, ale wkrętów wtedy jeszcze
    nie znał, tu są gwoździe i kołki:
    http://cnum.cnam.fr/CGI/fpage.cgi?fDY3/86/100/689/35
    /687

    Historia wkrętów jest świetnie opisana w książce pewnego Kanadyjczyka
    z polskim nazwiskiem:
    http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_nkw=one+good+turn+
    rybczynski&_sacat=0&_odkw=one+good+turn&_osacat=0&_t
    rksid=p3286.c0.m270.l1313

    Konrad

  • 3. Data: 2011-11-30 18:19:14
    Od: "WM " <c...@g...pl>

    Konrad Anikiel <a...@g...com> napisał(a):
    > Historia wkrętów jest świetnie opisana w książce pewnego Kanadyjczyka
    > z polskim nazwiskiem

    Rodzice Witolda Rybczynskiego byli z Polski:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Witold_Rybczynski
    Masz dostep do jego ksiazki?
    Z ktorego wieku najstarszy wkret opisuje?

    Roznie inne zrodla podaja.

    Tu pisza, ze sruby zlaczne do drewna znane sa od starozytnosci
    i były wykonywane pilnikiem, lub lutowaniem spiralnego drutu:
    http://tiny.pl/h1zwp

    Tu pisza, ze w 1513 zegarmistrz niemiecki opracowal pierwszy wkret do drewna:
    http://www.lox.com/History.asp?Item=3
    Patenty na maszyny do prodykcji wkretow:
    http://cool.conservation-us.org/coolaic/sg/wag/Am_Wo
    od_Screws.pdf

    WM

  • 4. Data: 2011-11-30 19:13:49
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Nov 30, 6:19 pm, "WM " <c...@g...pl> wrote:
    > Konrad Anikiel <a...@g...com> napisa (a):

    > Rodzice Witolda Rybczynskiego byli z
    Polski:http://en.wikipedia.org/wiki/Witold_Rybczynsk
    > Masz dostep do jego ksiazki?

    Mam ją, ale pożyczyłem żonie (daleko, nie mam jak zajrzeć) a czytałem
    dość dawno więc szczegółów nie pamiętam. Znajdź mnie na google Talku,
    dogadamy się- żona w końcu ją przeczyta :-) Zresztą ja ją upolowałem
    na brytyjskim ebayu nową za 1 funta (w tym przesyłka), z jakichś
    odrzutów- ma troszkę nierówno przycięte kartki naprzeciw grzbietu, w
    niczym to nie przeszkadza. Trzeba sprawdzać co jakiś czas.
    Konrad

  • 5. Data: 2011-11-30 22:21:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 29 Nov 2011 18:35:21 +0000 (UTC), WM napisał(a):
> [...]
    > digrandißima speculatione, per cauarne beneficio infinito in ogni sorte d'

    A ktos wie - opisywal mniej wiecej stan techniki, czy rozwinal skrzydla
    fantazji ?

    Niektore pomysly mial ciekawe, chyba az za bardzo :-)

    J.

  • 6. Data: 2011-12-01 14:54:48
    Od: Szyk <s...@o...pl>

    Masz dobre chęci więc masz tu plusa.

    Ale pisząc "Szesnastowieczny francuski i polski inzynier" normalny
    człowiek myśli o 2 (słownie: DWÓCH) inżynierach: jednym z Francji a
    drugim z Polski. Z dalszą inklinacją o jakimś porównaniu tych dwóch
    kategorii ludzi.

    Dla mnie oczywistym jest, że masz braki z języka poslkiego. Bo po
    podstawówce powinieneś być w stanie napisać: "Szesnastowieczny
    francusko-polski inżynier"...

  • 7. Data: 2011-12-01 15:32:52
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 1 Gru, 14:54, Szyk <s...@o...pl> wrote:
    > Masz dobre ch ci wi c masz tu plusa.
    >
    > Ale pisz c "Szesnastowieczny francuski i polski inzynier" normalny
    > cz owiek my li o 2 (s ownie: DW CH) in ynierach: jednym z Francji a
    > drugim z Polski. Z dalsz inklinacj o jakim por wnaniu tych dw ch
    > kategorii ludzi.
    >
    > Dla mnie oczywistym jest, e masz braki z j zyka poslkiego. Bo po
    > podstaw wce powiniene by w stanie napisa : "Szesnastowieczny
    > francusko-polski in ynier"...

    A coś na temat?

  • 8. Data: 2011-12-01 17:28:23
    Od: "WM " <c...@g...pl>

    Szyk <s...@o...pl> napisał(a):

    > Masz dobre chęci więc masz tu plusa.

    Wal wprost, wiadomo co jest czym wybrukowane.

    > Ale pisząc "Szesnastowieczny francuski i polski inzynier" normalny
    > człowiek myśli o 2 (słownie: DWÓCH) inżynierach:

    To, ze uwazasz sie za normalnego, nie znaczy, ze nim jestes.
    Gdzie tam, czlowieku, widzisz liczbe mnoga?
    Napisalem wyraznie szesnastowieczny, a nie szesnastowieczni.

    > Dla mnie oczywistym jest, że masz braki z języka poslkiego. Bo po
    > podstawówce powinieneś być w stanie napisać: "Szesnastowieczny
    > francusko-polski inżynier"...

    On nie byl w jednej czesci francuski, a w drugiej polski,
    tylko byl i francuski i polski jednoczesnie.
    Dla mnie jest jasne, ze masz powazne braki w logicznym mysleniu.

    Rozumiem, ze nie majac nic do powiedzenia w kwestiach technicznych,
    chciales sie dowartosciowac inaczej.
    Probowales zablysnac wsrod inzynierow, jako ekspert od jezyka polskiego,
    ale nie wyszlo.
    Przestan sie czepiac, bo wkrotce bedziesz jak stara zgorzkniala ciota,
    ktora wszystkim ma za zle.

    WM

  • 9. Data: 2011-12-02 17:39:02
    Od: "WM " <c...@g...pl>

> [...]
    > odrzutów- ma troszkę nierówno przycięte kartki naprzeciw grzbietu, w
    > niczym to nie przeszkadza. Trzeba sprawdzać co jakiś czas.

    Popatrz na zdjecie majacego 2000 lat, mechanizmu z Antykithiry:
    http://www.networkworld.com/news/2006/112706-antikyt
    hera-slides.html?page=6
    Czy w srodku nie widac lba wkreta?
    Czy widoczny zygzak, nie jest fragmentem uformowanych z mocnej blachy
    zebow kola, zalanego nastepnie od srodka stopem?

    Mam dwa pokoje z regalami wypelnionymi ksiazkami az po sufit.
    Nie mam juz gdzie ich trzymac, dlatego od paru lat juz prawie nic nie
    kupuje.
    Zreszta takich wspanialych ksiazek, jakie znajduje w internecie, nie mam
    nawet szans miec na polce.

    WM

  • 10. Data: 2011-12-02 17:45:40
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Dec 2, 5:39 pm, "WM " <c...@g...pl> wrote:
> [...]
    > Czy widoczny zygzak, nie jest fragmentem uformowanych z mocnej blachy
    > zebow kola, zalanego nastepnie od srodka stopem?

    A jakby była gwiazdka to byś powiedział że Torx?
    Równie dobrze może to być kołek z klinem. Mechanizm z Antikithyry
    przeleżał w wodzie 2 tysiące lat, generalnie to co o nim wiemy to
    nasze wyobrażenia, bo mamy niewiele poza garścią rdzy. Zygzak może być
    inną rdzą, taka kuta blacha jest anizotropowa również i w sposobie w
    jaki koroduje.
    Konrad