  • 1. Data: 2009-07-09 08:17:10
    Temat: Teardrop
    Od: Sawik <s...@n...lubie.spamu.invalid>

    Witam

    Co daja teardropy na PCB? Czy maja jakies uzasadnienie fizyczne? Czy to
    tylko taki feature w Altiumie/Protelu, bez wiekszego znaczenia?

    --
    pozdr.
    Sawik

  • 2. Data: 2009-07-09 13:39:54
    Temat: Re: Teardrop
    Od: "RobertP." <r...@p...onet.pl>

    On Thu, 09 Jul 2009 10:17:10 +0200, Sawik <s...@n...lubie.spamu.invalid>
    wrote:

    > Witam
    >
    > Co daja teardropy na PCB? Czy maja jakies uzasadnienie fizyczne? Czy to
    > tylko taki feature w Altiumie/Protelu, bez wiekszego znaczenia?

    Chodzi o to, że przelotka czy też pad through hole, żeby nie powodować
    problemów technologicznych, musi mieć odpowiedni obszar miedzi wokół
    projektowanego otworu (annular ring). Jeśli jest za mało, to w wyniku
    niedokładności pozycjonowania wiertła przy wierceniu PCB, może się zdarzyć
    że wiercony otwór odetnie ścieżkę.
    Dzięki obecności teardrops można nieco zmniejszyć wymagania na annular
    ring (np. tam gdzie nie ma miejsca) bez podnoszenia ryzyka odcięcia
    ścieżki od padu/przelotki podczas wiercenia.

    RobertP.

  • 3. Data: 2009-07-09 14:05:26
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Jul 9, 10:17 am, Sawik <s...@n...lubie.spamu.invalid> wrote:

    > Co daja teardropy na PCB? Czy maja jakies uzasadnienie fizyczne? Czy to
    > tylko taki feature w Altiumie/Protelu, bez wiekszego znaczenia?

    Robert podal jedna rzecz, druga to to, ze wszystkie ostre wewnetrzne
    katy sa podtrawiane, wiec teardrop zmniejsza oslabienie sciezki przy
    przelotce.

    Marek

  • 4. Data: 2009-07-09 14:37:33
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Sawik pisze:
    > Witam
    >
    > Co daja teardropy na PCB? Czy maja jakies uzasadnienie fizyczne? Czy to
    > tylko taki feature w Altiumie/Protelu, bez wiekszego znaczenia?
    Zależy w jakiej sytuacji, ale jest kilka technologicznych uzasadnień:
    - zabezpieczenie padu przed oderwaniem od pcb (powiększenie powierzchni
    miedzi przy padzie, bez równoczesnego zwiększania wielkości padu.
    - zaokrąglenie krawędzi, mniej ostrych krawędzi to bardziej "miękki"
    rozkład pola elektrycznego (na ostrych końcach jest najsilniejszy
    gradient pola el)
    - większa odporność na błędy wykonawcze pcb. Im ścieżka cieńsza, tym
    większa szansa przerwania jej. Skoro jest w danym miejscu pcb miejsce na
    całą wielkość padu, to i ścieżka może być poszerzona do tego rozmiaru...

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 5. Data: 2009-07-09 19:33:20
    Od: Konop <k...@g...pl>

    Sawik pisze:
    > Witam
    >
    > Co daja teardropy na PCB? Czy maja jakies uzasadnienie fizyczne? Czy to
    > tylko taki feature w Altiumie/Protelu, bez wiekszego znaczenia?

    No to Ci podali wiele powodów :D... ja dodam, że to fajna rzecz jak
    się robi w domu płytki, bo wtedy technologia jest najmniej dokładna, a
    każdy chce uzyskać jak najcieńsze ścieżki itp. W płytkach "zamawianych"
    to nie wiem... zapewne też się przydaje, tyle tylko, że może trochę
    dziwnie to wygląda, więc jak nie trzeba, to chyba lepiej nie włączać ;)...

    Pozdrawiam
    Konop