    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Ten da gUr OŁ
    Date: Wed, 25 May 2022 01:59:35 +0200

    Po wielu latach kultywowania 340 TPlinka przeszedłem na Pogodnej na Tendę AC8. :)
    Wyłączyłem w niej w ogóle 2.4 GHz, albowiem po testach uznałem, że nie potrzebuję...
    (i Acer, i Redmi łączą się na 5 GHz; Fujitsu-Siemens też ma 5 GHz, ale tu go nie mam;
    netbook nie ma 5 GHz -- jest na Krętej i mały już z niego pożytek, bo jest zbyt
    powolny)
    Kosztowała mnie wczoraj 75 pln u Napoleona, zostawiającego nas na pastwę Moskali...
    [chlip, chlip...]

    Wcześniej (po odebraniu wisienek od Rajfiego) przeszedłem na Krętej na Tendę --
    której
    numerków nie pamiętam a która kosztowała mnie ~45 pln albo ~55 pln -- nie pamiętam,
    bo
    wówczas kupiłem (za ww. wisienki właśnie) donglowy tuner TV do DVB-T (niemal go nie
    używałem) i właśnie ww. Tendę, która dzielnie mi służy do tej pory. Coś (tuner albo
    APek) kosztowało ~55 pln, coś innego -- ~45 pln.

    Dwie 340 kosztowały mnie przed laty w sumie też około 75 pln...

    Mam jeszcze jakąś sieciową kartę 802.11G na USB.
    (też niemal nie używałem jej) Mogła kosztować ~33 pln.

    I jakiś APCek TPlinka -- może 540?.. Mógł kosztować ~45 pln.

    Jakiś czas dostawałem się do netu bezpośrednio wewnętrzną kartą sieciową
    Fujitsu-Siemensa,
    później podłączyłem ów laptop przewodem do owego APCka, następnie do APCka
    podczepiłem 340,
    do której doczepiłem przewodem VoIPową bramkę zblokowaną do Tlenofonu... Wiosną 2011
    roku
    pomiędzy balkonami dałem połączenie hybrydami TPlinka i 340 przełączyłem do hybrydy.
    Wówczas na Pogodnej także postawiłem 340, do której podczepiłem: VoIPową bramkę, ową
    hybrydę i desktopowy komputer...

    Ponieważ 340 na Krętej dawała słaby zasięg, zamieniłem ją na tandetną Tendę, dającą
    dobry zasięg i teoretycznie większą szybkość -- w istocie o szybkości decydowały:
    podłączone końcówki, balkonowe hybrydy, 340 na Pogodnej i usługodawca...

    Po latach jedna z 340 zawieszała się bardzo często a druga też bywała kapryśna.
    Obie zostały tak samo skonfigurowane, by w razie czego któraś z nich mogła
    pracować na początku mej sieci, czyli na Pogodnej...

    Połączenie pomiędzy balkonami funkcjonuje, ale co jakiś czas hybrydy domagają
    się restartu -- coraz częściej. :) Gdy hybryda z Pogodnej zauważy brak hybrydy
    z Krętej -- zrestartuje się, o ile będzie choć trochę ,,świadoma'' swego
    istnienia... ;) Hybrydę na Krętej mogę zrestartować ręcznie...

    Wszystkie urządzenia mogę zrestartować softowo z Krętej, o ile są ,,świadoma''
    swego istnienia... ;) Przez jakiś czas także z Pogodnej miałem taką możliwość,
    ale nie korzystałem z niej. Także VoIPowe bramki mogłem restartować zdalnie,
    ale nie było to potrzebne...

    -=-

    Teraz Tenda AC8 jest na początku mojej części sieci, czyli styka się z przewodem
    dostawcy dostępu do netu. Ma (podobnie jak 340) zakazany ;) adres 6.6.1.1 -- ale
    na razie nie korzysta z zakazanych portów...

    Może powinienem był pomyśleć o APku z modemem LTE?... Ale ten była tani, więc
    kupiłem go... Obaczę ;) jak będzie funkcjonował...

    Szybkość na Pogodnej ze świata do mnie sięga 30 Mb/s a ode mnie do świata -- ~8 Mb/s.
    Tak jest w telefonie i tak jest w laptopie Acera.

    -=-

    Tak oto mam teraz nieużywane TPlinki: dwie 340, jednego APCka i jedną kartę
    na USB. Używam dwóch hybryd TPlinka i dwóch Tend. Czyli TPlink jest wypierany
    przez Tendę -- stąd taki topick... Tenda górą. ;) Czy hybrydy długo pożyją?...
    Może zostaną zamienione na 5 GHz?

    Niedaleko mego balkonu rosną drzewa -- trochę ;) przeszkadzają, ale zazwyczaj
    pomiędzy balkonami mam (tak głosi soft TPlinka -- może kłamie) ponad 20 Mb/s...

    Balkonowe połączenie kosztowało ~360 pln, później dodałem do tego przedłużacz
    z zabezpieczeniem antypiorunowym ;) za 20 pln na sześć gniazdek 230 V i cybant
    za kilka pln oraz stalową linkę za 6 pln noszącą netowo-energetyzującą skrętkę...
    Część z tych ~360 pln to: klucze do nakrętek, szczypce do zaciskania końcówek RJ,
    plastykowa rura, której wykorzystałem ~10% itp... Linka miała ze 30 m, wykorzystałem
    ze 2 m...

    Czyli wszystko kosztowało około 800 pln?
    (dwie bramki VoIPowe kosztowały 200 pln -- jedna ma netowe ,,wejście''
    i ,,wyjście'', ;) druga tylko ,,wejście'', ale obie były po 100 pln)
    Dodatkowo od wiosny 2008 r. za: telegadanie, SMS i dostęp do netu
    (komórkowy i stacjonarny) zapłaciłem ~50 pln.

    W tym czasie kupiłem: notebook Fujitsu-Siemensa; netbook eMachines; Galaxy Ace;
    Monstera, który rozwalił mi ucho; tablet Overmaxa, który okazał się wielką wtopą,
    Asusa Maxa, który nie wytrzymał eksploatacyjnych trudów, choć nie potłukła się
    mimo wielu upadków [i wzlotów?] -- nawet na terakotę z wysokości ~150 cm;
    notebook Acera; Redmi Note 9 pro...

    Teraz rozglądam się za laptopem, który pomieści w sobie dwa mechaniczne dyski
    (HDD) 2.5" SATAnistyczne i co najmniej jeden M.2 NVMe oraz ze 32 GiB RAMek...

    -=-

    Tenda na Krętej nie pozwala na adres inny, niż zaczynający się 192 -- z akceptowalną
    ;)
    maską. Tedy jej adres zaczyna się od 192 -- 192.6.4.1... Pozostałe zaczynają się
    diabelską ;) liczbą 6, co nie przeszkadza ani trochę. :)

    --