  • 1. Data: 2022-05-25 01:59:35
    Temat: Ten da gUr OŁ
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    Po wielu latach kultywowania 340 TPlinka przeszedłem na Pogodnej na Tendę AC8. :)
    Wyłączyłem w niej w ogóle 2.4 GHz, albowiem po testach uznałem, że nie potrzebuję...
    (i Acer, i Redmi łączą się na 5 GHz; Fujitsu-Siemens też ma 5 GHz, ale tu go nie mam;
    netbook nie ma 5 GHz -- jest na Krętej i mały już z niego pożytek, bo jest zbyt
    powolny)
    Kosztowała mnie wczoraj 75 pln u Napoleona, zostawiającego nas na pastwę Moskali...
    [chlip, chlip...]

    Wcześniej (po odebraniu wisienek od Rajfiego) przeszedłem na Krętej na Tendę --
    której
    numerków nie pamiętam a która kosztowała mnie ~45 pln albo ~55 pln -- nie pamiętam,
    bo
    wówczas kupiłem (za ww. wisienki właśnie) donglowy tuner TV do DVB-T (niemal go nie
    używałem) i właśnie ww. Tendę, która dzielnie mi służy do tej pory. Coś (tuner albo
    APek) kosztowało ~55 pln, coś innego -- ~45 pln.

    Dwie 340 kosztowały mnie przed laty w sumie też około 75 pln...

    Mam jeszcze jakąś sieciową kartę 802.11G na USB.
    (też niemal nie używałem jej) Mogła kosztować ~33 pln.

    I jakiś APCek TPlinka -- może 540?.. Mógł kosztować ~45 pln.

    Jakiś czas dostawałem się do netu bezpośrednio wewnętrzną kartą sieciową
    Fujitsu-Siemensa,
    później podłączyłem ów laptop przewodem do owego APCka, następnie do APCka
    podczepiłem 340,
    do której doczepiłem przewodem VoIPową bramkę zblokowaną do Tlenofonu... Wiosną 2011
    roku
    pomiędzy balkonami dałem połączenie hybrydami TPlinka i 340 przełączyłem do hybrydy.
    Wówczas na Pogodnej także postawiłem 340, do której podczepiłem: VoIPową bramkę, ową
    hybrydę i desktopowy komputer...

    Ponieważ 340 na Krętej dawała słaby zasięg, zamieniłem ją na tandetną Tendę, dającą
    dobry zasięg i teoretycznie większą szybkość -- w istocie o szybkości decydowały:
    podłączone końcówki, balkonowe hybrydy, 340 na Pogodnej i usługodawca...

    Po latach jedna z 340 zawieszała się bardzo często a druga też bywała kapryśna.
    Obie zostały tak samo skonfigurowane, by w razie czego któraś z nich mogła
    pracować na początku mej sieci, czyli na Pogodnej...

    Połączenie pomiędzy balkonami funkcjonuje, ale co jakiś czas hybrydy domagają
    się restartu -- coraz częściej. :) Gdy hybryda z Pogodnej zauważy brak hybrydy
    z Krętej -- zrestartuje się, o ile będzie choć trochę ,,świadoma'' swego
    istnienia... ;) Hybrydę na Krętej mogę zrestartować ręcznie...

    Wszystkie urządzenia mogę zrestartować softowo z Krętej, o ile są ,,świadoma''
    swego istnienia... ;) Przez jakiś czas także z Pogodnej miałem taką możliwość,
    ale nie korzystałem z niej. Także VoIPowe bramki mogłem restartować zdalnie,
    ale nie było to potrzebne...

    -=-

    Teraz Tenda AC8 jest na początku mojej części sieci, czyli styka się z przewodem
    dostawcy dostępu do netu. Ma (podobnie jak 340) zakazany ;) adres 6.6.1.1 -- ale
    na razie nie korzysta z zakazanych portów...

    Może powinienem był pomyśleć o APku z modemem LTE?... Ale ten była tani, więc
    kupiłem go... Obaczę ;) jak będzie funkcjonował...

    Szybkość na Pogodnej ze świata do mnie sięga 30 Mb/s a ode mnie do świata -- ~8 Mb/s.
    Tak jest w telefonie i tak jest w laptopie Acera.

    -=-

    Tak oto mam teraz nieużywane TPlinki: dwie 340, jednego APCka i jedną kartę
    na USB. Używam dwóch hybryd TPlinka i dwóch Tend. Czyli TPlink jest wypierany
    przez Tendę -- stąd taki topick... Tenda górą. ;) Czy hybrydy długo pożyją?...
    Może zostaną zamienione na 5 GHz?

    Niedaleko mego balkonu rosną drzewa -- trochę ;) przeszkadzają, ale zazwyczaj
    pomiędzy balkonami mam (tak głosi soft TPlinka -- może kłamie) ponad 20 Mb/s...

    Balkonowe połączenie kosztowało ~360 pln, później dodałem do tego przedłużacz
    z zabezpieczeniem antypiorunowym ;) za 20 pln na sześć gniazdek 230 V i cybant
    za kilka pln oraz stalową linkę za 6 pln noszącą netowo-energetyzującą skrętkę...
    Część z tych ~360 pln to: klucze do nakrętek, szczypce do zaciskania końcówek RJ,
    plastykowa rura, której wykorzystałem ~10% itp... Linka miała ze 30 m, wykorzystałem
    ze 2 m...

    Czyli wszystko kosztowało około 800 pln?
    (dwie bramki VoIPowe kosztowały 200 pln -- jedna ma netowe ,,wejście''
    i ,,wyjście'', ;) druga tylko ,,wejście'', ale obie były po 100 pln)
    Dodatkowo od wiosny 2008 r. za: telegadanie, SMS i dostęp do netu
    (komórkowy i stacjonarny) zapłaciłem ~50 pln.

    W tym czasie kupiłem: notebook Fujitsu-Siemensa; netbook eMachines; Galaxy Ace;
    Monstera, który rozwalił mi ucho; tablet Overmaxa, który okazał się wielką wtopą,
    Asusa Maxa, który nie wytrzymał eksploatacyjnych trudów, choć nie potłukła się
    mimo wielu upadków [i wzlotów?] -- nawet na terakotę z wysokości ~150 cm;
    notebook Acera; Redmi Note 9 pro...

    Teraz rozglądam się za laptopem, który pomieści w sobie dwa mechaniczne dyski
    (HDD) 2.5" SATAnistyczne i co najmniej jeden M.2 NVMe oraz ze 32 GiB RAMek...

    -=-

    Tenda na Krętej nie pozwala na adres inny, niż zaczynający się 192 -- z akceptowalną
    ;)
    maską. Tedy jej adres zaczyna się od 192 -- 192.6.4.1... Pozostałe zaczynają się
    diabelską ;) liczbą 6, co nie przeszkadza ani trochę. :)

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 2. Data: 2022-05-25 02:16:42
    Temat: Re: Ten da gUr OŁ
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" t6jrhb$h0u$...@g...aioe.org

    > Szybkość na Pogodnej ze świata do mnie sięga 30 Mb/s a ode mnie do świata -- ~8
    Mb/s.
    > Tak jest w telefonie i tak jest w laptopie Acera.

    + Szybkość na Pogodnej ze świata do telefonu sięga 84 Mb/s a ode mnie do świata -- 64
    Mb/s.

    + Szybkość na Pogodnej ze świata do laptopa sięga 80 Mb/s a ode mnie do świata -- 65
    Mb/s.

    Chwilami do laptopa sięga 90 Mb/s.

    Warunki takie sobie -- ~10 m i ściany pomiędzy...
    Tenda ze światem łączy się na 100 Mb/s w FD.
    Ma Gb/s, ale połączona jest na 100 Mb/s.
    Z Acerem połączyła się na Gb/s -- chyba FD.

    Kontrola via WWW i telefoniczną apkę.

    Jak na 75 pln -- chyba może być...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 3. Data: 2022-05-26 02:06:58
    Temat: Re: Re:Ten da gUr OŁ
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel" t6lfdl$o6k$...@g...aioe.org

    > Mam jeszcze drukarkę Canona G3420 bodajże -- nie wiem, czy z 5GHz...

    Najwyraźniej tylko 2.4 GHz.

    > Ale podczas jej używania mogę uruchamiać
    > w Tendze 2.4 GHz kilkoma kliknięciami...

    > Czeka mnie jeszcze dokonfigurowanie tej drukarki do Tendy...

    Manuale są raczej bezwartościowe...

    - soft drukarki odpalony pod 64W10:
    - drukarki nie ma via WiFi
    (ani pod IPv4, ani IPv6; jest tylko pod USB)
    - WinZgroźny sterownik:
    - drukarka jest na a_dresie 6.6.1.14
    (Tenda tego nie daje, bo celowo obciąłem do 6.6.1.9)
    - soft Tendy:
    - drukarki nie ma u mnie
    (ani na drucie, ani via WiFi)
    - ping:
    - drukarka jest na a_dresie 6.6.1.6
    (czyli tak, jak chcę ją mieć i jak na stałe ustawiłem
    zarówno w Tendze, jak i w drukarce, mając tymczasowy
    dostęp via USB)

    Każde stałe urządzenie ma swój stały adres:
    - 6.6.1.1 Tenda
    - 6.6.1.2 hybryda na balkonie
    - 6.6.1.3 desktop ojca
    (początkowo przewód dostawcy docierał tylko to do niego)
    - 6.6.1.4 Acer, z którego teraz nadaję
    - 6.6.1.5 Redmi Note 9 pro
    - 6.6.1.6 drukarka Canona G3420

    Stałe adresy przydają się czasem -- choćby do serwera FTP w smartfonie...

    Drukowanie via net (oczywista 2.4 GHz) przebiega bezproblemowo
    także wówczas, gdy ustawię Tendę na jak najmniejszy pałer (ma:
    Low, High i Medium -- ustawiam na Low) choć z TPlinkiem bywało
    różnie ;) -- czasami łączność rwała się niespodzianie...

    5 GHz też ustawiłem na Low (mam tu tylko Low i High) bo pomiędzy
    Low i High jest różnica tylko w ,,słupkach'' czy na wykresach
    inSSIDera... Szybkości i stabilności -- te same bez względu czy
    High, czy Low... Przestawiłem kanał na 48, bo kilka pięter pode
    mną namierzyłem kogoś na 5 GHz na 36 kanale... Wprawdzie u mnie
    nawet śladu nie ma po tym kimś, ale chyba tak będzie lepiej...
    Mnie nie widać na korytarzu już pół piętra pode mną -- Tenda
    wisi najdalej jak może od drzwi wejściowych, bo nie chcę zbyt
    wiele przerabiać z tego, co tu było kiedyś...

    -=-

    > Netbook umila mi śniadania -- oglądam filmy, wojenne mapy,
    > przeglądam wiadomości, sprawdzam pocztowy spam... Czasami
    > zaglądam stamtąd do grup dyskusyjnych...

    Mam do niego podpięty duży monitor -- wygrzebany ze śmietnika...

    -=-

    Hybryda na Pogodnej zbiesiła się -- w ogóle nie nadaje, choć
    dociera do niej elektryczna energia, co jasno ;) widać dzięki
    czterem LEDkom na obudowie, które NICZEGO (w tym trybie) nie
    potrafią powiedzieć o stanie łącza... Dopiero w APC LEDki coś
    mówią, ale tylko o ,,sile'' sygnału, nie zaś o szybkości czy
    stabilności połączenia...

    Dokładniej -- czasami coś nadaje, ale raczej z dłuuuugimi przerwami...
    Może właśnie restartuje się -- nie widząc swej przeciwniczki...
    Pada deszcz -- może dlatego widoczność zanikła... ;)

    Chyba warto pomyśleć o zmianie hybryd...

    Chciałem już je wymienić ponad 5 lat temu, ale rozmyśliłem się...
    Dunaj (mój dostawca dostępu do netu) daje ~kilkadziesiąt Mb/s
    w obie strony tylko nocą... We dnie chyba około 20 Mb/s, zaś
    umowa chyba opiewa na 5 Mb/s w dzień i być może 10 Mb/s w nocy...

    Zamierzałem przejść do Orange lub do kogoś podobnego.

    Zamierzałem też podczepić do tego swoja siostrę (stąd,
    skąd teraz piszę, znacznie bliżej do niej niż do mnie,
    na Krętą) ale nie zdołałem z nią dojść do porozumienia...
    Była dobra okazja, bo blok był ocieplany, więc można
    było dwa mieszkania połączyć rureczkami (biegnącymi
    w styropianowej otulinie) w które by można było wciągnąć
    skrętkę dającą Gb/s FD... Siostra preferuje płacenie za
    net -- którego niemal nie używa... Na oko może tyle używa
    rocznie, ile ja tygodniowo... O ile używa intensywnie... ;)

    Kilkaset (300 czy 600, ale nawet 100) Mb/s starczyłoby
    na trzy mieszkania w zupełności do wszystkiego!! Miałbym
    udział największy w tym zespole, ;) ale obecnie zadawalam
    się rzeczywistą szybkością rzędu 2 Mb/s...

    -=-

    Dunaj (mój/moich_rodziców obecny dostawca usług) daje miejsce na
    WWW widziane via HTTP a obsługiwane via FTP. Inni ,,dostawcy netu''
    nawet tego nie dają. O HTTPS u Dunaja mogę jedynie porozmyślać. ;)

    -=-

    Do przedwczoraj wszyscy dookoła mieli n -- jedynie ja miałem g.

    Teraz nadal wszyscy dookoła mają n -- jedynie ja mam ac. :)

    -=-

    Jeśli bym przeszedł na ac pomiędzy balkonami -- być może coś
    bym zyskał... Nowy sprzęt (IMO TPlinki najwyraźniej starzeją
    się -- psują) i MiMo oraz podwójny bandytyzm (w tym jeden na
    czystym poletku 5 GHz, węższym niż 2.4 GHz od strony Fresnela)
    zapewne coś by dobrego wnosiło, choć przeszkadzających drzew
    by nie wycięło/wyrąbało... ;)

    Czy przewodowy (druciane ethernety lub światłowody) net ma
    jeszcze przyszłość na ostatniej mili''? Czy w dobie 5G jest
    sens inwestowania w takie coś poza mieszkaniem? Indie mają
    już w zanadrzu 6G, Polska kasuje 3G i 2G...

    -=-

    Nowe hybrydy ac zapewne by dziś kosztowały znacznie więcej
    niż 120 pln za jedną hybrydę. :) Pięć razy więcej?... Obecne
    wysłużyły się, zamortyzowały ;) się, dały ogromne oszczędności...

    -=-

    Przewód niskiego napięcia zasilacza Tendy jest bardzo krótki...
    Zasilacz to duża wtyczka wkładana do gniazdka 230 V z przewodem
    niskiego napięcia 9 V zakończonego koncentryczną wtyczką...

    Anteny Tendy AC8 (cztery sztuki) nie są demontowalne. Można je
    różnie ustawiać, ale nie można (nie umiem) ich zdemontować/odkręcić.

    1 gniazdo RJ45 WAN i 3 gniazda RJ45 LAN.
    Nie wiem, ilu klientów naraz obsłuży via WiFi.

    Na razie cieszę się -- obaczę, co będzie za czas jakiś.
    TPlinki początkowo też mnie cieszyły.

    Balkonowe połączenie ma ponad 11 lat.

    Teraz (być może z powodu deszczu) coś popsuło się, ale
    normalnie pomiędzy balkonami miałem kilkanaście, do 20 Mb/s.
    Stabilne to było tak sobie -- wrażliwa aplikacja Millennijna
    buntowała się, dlatego używałem jej via komórkowy net.

    U mnie komórkowy Play jest znacznie lepszy niż komórkowy Nju.
    W Wieńcu Orange był znacznie lepszy niż Play.

    Komórkowy net mocno rozgrzewa telefon i drenuje akumulator.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 4. Data: 2022-05-26 18:34:53
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 26 maj 2022 o 02:06, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

    > Chyba warto pomyśleć o zmianie hybryd...

    > Do przedwczoraj wszyscy dookoła mieli n -- jedynie ja miałem g.

    Dotyczyło to Pogodnej.

    > Teraz nadal wszyscy dookoła mają n -- jedynie ja mam ac. :)

    -=-

    Na Krętej i ja mam n, i nie tylko ja mam g, i są tu ac na 5 GHz...

> [...]
    > czystym poletku 5 GHz, węższym niż 2.4 GHz od strony Fresnela)
    > zapewne coś by dobrego wnosiło, choć przeszkadzających drzew

    Po krótkotrwałej obserwacji -- przejście na 5 GHz poprawiłoby sytuację
    i kosztowałoby około 500 pln brutto, ale nie miałbym dwóch band.
    (bo i po co -- banda 2.4 GHz jest zapchana...)

    Z uwagi na Fresnela odpada w tym połączeniu (na 2.4 GHz) kanał inny
    niż 13, który z jakiegoś powodu jest zapchany w okolicy Krętej, co
    utrudnia życie -- obce sygnały na kanale 13 są silniejsze tutaj niż
    sygnał mej przeciwniczki...

    Poziome zamontowanie hybryd dałoby dobry efekt.

    Wejście na 5 GHz rzecz jasna zawęziłoby strefę Fresnela...
    A im wyższy byłby kanał -- tym byłoby lepiej...
    Na Pogodnej w mieszkaniu miałbym niski (może 48) kanał,
    zaś pomiędzy balkonami -- wyższy, może 161... 2.4 GHz bym
    odpalał na Pogodnej tylko na czas drukowania...

> [...]
    > sens inwestowania w takie coś poza mieszkaniem? Indie mają
    > już w zanadrzu 6G, Polska kasuje 3G i 2G...

    Chyba tylko przyszłość niszową...

    > Balkonowe połączenie ma ponad 11 lat.

    - wystartowało około marca 2011 roku
    - swój stały kształt uzyskało około maja 2011 roku
    - w 2012 roku podczepiłem linkę nośną na Krętej
    (nie ma tu żadnego wiercenia itp. niszczycielskich działań)
    - chyba wtedy też na Krętej zastąpiłem zwykły przedłużacz
    zasilania 230 V listwą przeciwprzepięciową
    - podmieniłem na Krętej kultowy APek 340 na Tendę
    - kilka lat później był problem z ocieplaniem bloku na
    Pogodnej, kiedy to kątówką zniszczono mi kosztowną skrętkę
    - teraz podmieniłem na Pogodnej kultowy APek 340 na Tendę AC8
    - gdzieś po drodze odłączyłem bezużyteczne bramki VoIPowe

    > Komórkowy net mocno rozgrzewa telefon i drenuje akumulator.

    Redmi Note 9 pro umożliwia włączenie APka powielającego WiFi.
    (coś na kształt przedłużacza)

    --