  • 1. Data: 2009-02-03 17:45:36
    Temat: Termostat
    Od: "Stolat" <c...@g...pl>

    Witam wszystkich, chcę sobie złożyć taki termostat
    http://sklep.avt.com.pl/photo/_pdf/AVT1261.pdf.
    Mam już zakupiony DS1821 w obudowie PR35, zaprogramuje go tym
    http://grzesiek21.republika.pl/termostat_ds1821.htm.

    Ale ten termostat będzie miał za zadanie zwierać mi 2 styki.
    Nie potrzebuje włączać tym żadnego urządzenie tylko ma zewrzeć 2 styki.
    MA zadziałać tak jak zwykły termostat bimetaliczny.
    Co tam należałoby zmienić, mógłby ktoś pomóc?
    NA upartego mógłbym dać przekaźnik, ale może coś prościej się da.
    Ma wiedza jest bardzo skromna jeżeli chodzi o elektronikę.

    Dodatkowo kilka pytań
    Czy kondensator C3 to ten po lewej?
    Jaki bezpiecznik rurkowy wstawić?
    Jak się nazywa to złącze, które jest przedstawione na zdjęciu na samej górze
    PDFa, te koło diod świecących ( z lewej strony).
    To wygląda jak złącze do dysków IDE, ale jak się nazywa?:).
    Termostat DS1821 chcę umieścić na kablu, jak maksymalnie może być długi ten
    kabel?
    NA schemacie optotriak oznaczony jest jako MOC3020, natomiast w wykazie
    elementów jako MOC3040. To wkońcu jaki?

    Pozdrawiam Michał

  • 2. Data: 2009-02-03 19:38:19
    Temat: Re: Termostat
    Od: "Desoft" <d...@i...pl>

    Użytkownik "Stolat" <c...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > MA zadziałać tak jak zwykły termostat bimetaliczny.
    > Co tam należałoby zmienić, mógłby ktoś pomóc?

    Słowo styki to brzmi jak przekaźnik. Ten układ też realizuje "zwieranie" ze
    wszystkimi konsekwencjami triaka. Dokładnie triak jest elementem
    zwierającym.

    > NA upartego mógłbym dać przekaźnik, ale może coś prościej się da.

    Zależy od zastosowania tych styków.

    > Ma wiedza jest bardzo skromna jeżeli chodzi o elektronikę.

    Więc upraszczanie tego układu nie za bardzo może się udać. Można zrezygnować
    z jednej diody zenera i optotriaka. Zrobić układ pod konkretne zastosowanie.
    Ten jest uniwersalny.

    Ważna sprawa! na DS1821 występuje (może wystąpić) napięcie sieciowe.

    > Dodatkowo kilka pytań
    > Czy kondensator C3 to ten po lewej?

    ten "czarno-biały"
    > Jaki bezpiecznik rurkowy wstawić?

    ~100mA

    > NA schemacie optotriak oznaczony jest jako MOC3020, natomiast w wykazie
    > elementów jako MOC3040. To wkońcu jaki?

    Bez znaczenia dla działania układu. 3040 generuje mniejsze zakłócenia.

    --
    Desoft

  • 3. Data: 2009-02-03 20:36:16
    Od: "Tadek" <usun_to_ted66@_to_tez_op.pl>

    > Ale ten termostat będzie miał za zadanie zwierać mi 2 styki.
    > Nie potrzebuje włączać tym żadnego urządzenie tylko ma zewrzeć 2 styki.
    > MA zadziałać tak jak zwykły termostat bimetaliczny.

    No tak, ale styki na ogół są po to, żeby coś włączać.
    Czy Tobie chodzi o to, żeby po prostu przyjemnie dla
    ucha coś "cyknęło" przy zmianie temperatury :-)

    > Co tam należałoby zmienić, mógłby ktoś pomóc?
    > NA upartego mógłbym dać przekaźnik, ale może coś prościej się da.
    Oczywiście, możesz wywalić triaka (wraz z R2 i R3), a zamiast optotriaka
    i R4 dać przekaźnik (dobrze jest połączyć równolegle z cewką przekaźnika
    diodę spolaryzowaną zaporowo - zabezpiecza tranzystor)

    Napisz konkretnie, do czego to ma służyć

    Tadek

  • 4. Data: 2009-02-04 10:31:14
    Od: "Stolat" <c...@g...pl>

    Użytkownik "Tadek" <usun_to_ted66@_to_tez_op.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > diodę spolaryzowaną zaporowo - zabezpiecza tranzystor)
    >
    > Napisz konkretnie, do czego to ma służyć

    To ma służyć jako termostat "pokojowy" tzn piec CO ma funkcje współpracy z
    termostatem pokojowym.
    I po zwarciu, rozwarciu odpowiedniego styku przechodzi w inny stan pracy,
    głownie wyłącza pompę obiegową.
    Ten termoststa będzie założony na 300l baniaku z wodą CWU i ma za zadanie
    informować piec o włączeniu wyłączeniu pompy obiegowej to tak w skrócie.
    Realizację włączenie/wyłączenia pompy obiegowej obsługuje sam piec. Ten
    termostat ma tylko zwierać, rozwierać jeden styk sterowniku pieca.

    Tutja cytat z instrkcji "
    Jesli nastapiło rozwarcie termostatu pokojowego, pompa obiegowa
    pracuje przez 5 minut od chwili w której to nastapiło, a nastepnie jest
    cyklicznie - co czas CoP uruchamiana na 30 sekund. Jesli wejscie
    termostatu pokojowego jest zwarte, pompa obiegowa pracuje cały czas."

    Hmmm czyli ten termostat po ma rozwierać jak temperatura będzie wyższa niż
    zadana a zwierać jak spadnie poniżej progu.

  • 5. Data: 2009-02-04 11:40:06
    Od: "Stolat" <c...@g...pl>

    > Słowo styki to brzmi jak przekaźnik. Ten układ też realizuje "zwieranie"
    > ze wszystkimi konsekwencjami triaka. Dokładnie triak jest elementem
    > zwierającym.

    Mam 2 druciki nie wiem co w nich jest ( jakie jest napięcie i czy to AC czy
    DC) i chcę je zwierać i rozwierać
    Tylko coś tam czytałem,, że optotriak czy triak potrzebuje AC bo tylko w
    zerze się go da wyłączączyć. A jak tam będzie DC?
    Byc może jakieś głupoty napisałem......

    Tak przy okazji, może znasz jakąś przystępną ksiażke do nauki?
    Bo ja mam książkę "Radioelektronika dla praktyków" T. Masewicz.
    Ale dla mnie wydaje się na początek za trudn, tznz tam układy opisują w
    stylu jak działają, z opisem co się z elektronami dzieje itd. :).
    Jak szukam książki w stylu anglosaskim. Gdzie napiszą tranzystro działa tak,
    że jak gdzieś podamy napięcie to coś sie tam zrobi to anpięcie popłynie od
    emitera do kolektora.... :).
    Być możę się mylę i nie da się tak wytłumaczyć tajników elektroniki, ale
    może.....

    > Ważna sprawa! na DS1821 występuje (może wystąpić) napięcie sieciowe.

    Hmm, ale w przypadku jakiejś awarii czy co ? Chiałem ten DS1821 na skrętce
    podciągnac i przykleić do zbiornika stalowego.

    Pozdrawiam Michał

  • 6. Data: 2009-02-04 14:43:01
    Od: "Desoft" <d...@i...pl>

> [...]
    > Tylko coś tam czytałem,, że optotriak czy triak potrzebuje AC bo tylko w
    > zerze się go da wyłączączyć. A jak tam będzie DC?

    Jeżeli nie wiesz co jest w tych drucikach to tylko przekaźnik.
    Możliwe jest użycie zwykłego tranzystora (tego załaczającego optotriak).

    > Hmm, ale w przypadku jakiejś awarii czy co ? Chiałem ten DS1821 na skrętce
    > podciągnac i przykleić do zbiornika stalowego.

    Układ nie jest odseparowany od sieci energetycznej. Więc zawsze występuje na
    nim napięcie sieciowe. Poleganie tylko na tym, że do zacisku N podłączamy
    przewód neutralny to za mało, może się on naprzykład odłączyć. DS będzie
    przyklejony do baniaka. Zwarcie jakiejś nóżki DS-a nie spowoduje spalenie
    się układu - jest to też możliwe - ale może na całym baniaku wystąpić 230V.
    Woda... krany....
    Najrozsądniejsze byłoby zasilić ten układ z zasilacza 5V wydajność dowolna
    (np. zasilacz USB)

    Trzeba zmierzyć napięcie na rozwartych drucikach i zmierzyć prąd jaki płynie
    przez zwarte druciki. Ta informacja umożliwi zaprojektowanie
    najoptymalniejszego sposobu podłączenia DS-a do układu.

    --
    Desoft

  • 7. Data: 2009-02-04 23:15:31
    Od: "Tadek" <usun_to_ted66@_to_tez_op.pl>

    > Realizację włączenie/wyłączenia pompy obiegowej obsługuje sam piec. Ten
    > termostat ma tylko zwierać, rozwierać jeden styk sterowniku pieca.

    No to wywal triaka, a optotriaka zastąp przekaźnikiem (rezystor
    ograniczający
    prąd też musisz wyalić).
    Jak nie wiesz, co on zwiera to - na wszelki wypadek - daj przekaźnik
    o większym prądzie styków. Nie pamiętam schematu, ale sprawdź
    jaki jest tam tranzystor w końcowym stopniu (żeby "uciągnął"
    ten przekaźnik)

    Tadek

  • 8. Data: 2009-02-05 21:40:47
    Od: "Stolat" <c...@g...pl>

> [...]
    > o większym prądzie styków. Nie pamiętam schematu, ale sprawdź
    > jaki jest tam tranzystor w końcowym stopniu (żeby "uciągnął"

    Tam jest BC557, czyli mam usunąć rezystor R4.
    tutaj jest link do tego BC557, mam rozumieć że prąd wynosi 0,1A a napięcie
    50V?
    http://www.tme.eu/tranzystor-pnp-50v-01a-05w-to92/ar
    ts/pl/tranzystory/trnz07.html