  • 1. Data: 2015-11-05 00:42:18
    Temat: Trochę NTG a jednak...może nie do końca.
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Zapodam, bo cokolwiek wstrząsający film :

    https://www.youtube.com/watch?v=C0Z2DO_JZZY

    Pokazuje prawdziwe (nie tylko finansowe) koszty produkcji elektroniki.
    W tym przypadku m.in. produkcji tantalu.

    Zwłaszcza zaskoczyło mnie jak wydobywana jest ruda tantalu ( w miejscu
    wydobycia cena 1kG rudy nazywanej koltan wynosi 3 USD - cena w Europie
    to już 400 USD / za wikipedią /).

    Warunki w jakich pracują "górnicy" to masakra...

    Cóż, może warto się z tym zapoznać, żeby wiedzieć, co stoi za niby
    niewinnymi gadżetami, których na co dzień używamy. Choćby kondensatorami
    tantalowymi.

    Ciekawa jest też informacja, jaką marżę mają koncerny na smartfonach.
    Nie podam - obejrzyjcie sami :)

  • 2. Data: 2015-11-05 00:47:41
    Temat: Re: Trochę NTG a jednak...może nie do końca.
    Od: cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 04/11/2015 23:42, sundayman wrote:
> [...]
    > tantalowymi.
    >
    > Ciekawa jest też informacja, jaką marżę mają koncerny na smartfonach.

    skonczy sie tak ze te z napisem "Fair Trade" bedziesz kupował za 30%
    drożej...

    c.

  • 3. Data: 2015-11-05 01:53:52
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Sadzisz ze polscy górnicy maja lżej? W dzienniku mówili ze aparaty ucieczkowe mieli
    niesprawne chociaż pozytywnie przeszły badania. Od kilku lat nie ma informacji ze
    kopia na dziko w bieda szybach co nie znaczy ze bieda szybów nie ma. Takie filmy
    służą tylko temu zebu ci co je robią zarobił i żeby stacje telewizyjne zarobiły na
    reklamach. Na mnie ten film nie zrobił żadnego wrażenia. Maja tak bo się na to godzą.
    W Europie tez tak kiedyś było. Ale się skończyło bo robotnicy zaczęli strajkowac bo
    się potrafili dogadać. Poza tym nikt na filmie nie powiedział jaka wartość nabywcza
    maja pieniądze które tam zarabiają. Robotnicy na specjalnie głodnych ani
    wycieńczonych nie wyglądali. Jeszcze niedawno w Polsce w przeliczeniu na dolary
    ludzie zarabiali 20 dolarów na miesiac. Głodni do fabryk boso nie chodzili. Kupowali
    samochody, meble, jeździli na wczasy. Jak tamci za dniowke dostają 3,5 Euro to
    zarabiają 5 razy więcej niż zarabiali niedawno Polacy. Nie pozwala im ktoś
    Solidarności założyć?

  • 4. Data: 2015-11-05 02:28:51
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > skonczy sie tak ze te z napisem "Fair Trade" bedziesz kupował za 30%
    > drożej...

    Jeżeli byłoby to zgodne z prawdą - to pewnie warto by zapłacić drożej.
    Tylko - czy byłoby ? To jest pytanie...

  • 5. Data: 2015-11-05 02:37:32
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

> [...]
    zarabiają 5 razy więcej niż zarabiali niedawno Polacy. Nie pozwala im ktoś

    Po pierwsze - może być tak łaskawie używał klawisza ENTER ? Bo czytać
    się tego nie daje...

    "nie znaczy ze bieda szybów nie ma"
    Może i są, ale chyba zgodzisz się, że w 2015 roku możliwości
    zarobkowania są nieco lepsze niż w okolicach kopalni tantalu ?
    Jakości życia także nie można porównywać.

    "Na mnie ten film nie zrobił żadnego wrażenia. Maja tak bo się na to godzą"

    Pewnie. Przecież taki murzyn czy chińskie dziecko może sobie... polecieć
    do Syrii, a potem stamtąd dostać do EU, otrzymać pracę i dom.

    "Robotnicy na specjalnie głodnych ani wycieńczonych nie wyglądali.
    Jeszcze niedawno w Polsce w przeliczeniu na dolary ludzie zarabiali 20
    dolarów na miesiac. Głodni do fabryk boso nie chodzili."

    Dłuższą chwilę zastanawiam się, czy to skomentować, ale chyba nie dam
    rady, bez dodatkowej informacji. Ile masz lat ?

  • 6. Data: 2015-11-05 02:59:51
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    56

  • 7. Data: 2015-11-05 06:27:49
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    sundayman pisze tak:

    > Ciekawa jest też informacja, jaką marżę mają koncerny na
    > smartfonach. Nie podam - obejrzyjcie sami :)

    Ciekawa jest informacja jaką marżę mają deweloperzy na mieszkaniach.
    Pracowników o nieprzyzwoitej godzinie zbierają po wioskach objazdowe
    autobusy bo miastowy mieszkający dwie ulice dalej od budowy oszczałby
    ich stawki ciepłym moczem.

    --
    Piter

    Let me see your war face.

  • 8. Data: 2015-11-05 08:12:51
    Od: LeonKame <k...@l...com>

    Rozejrzyj sie po swoim podworku a zobaczysz ze w polskich obozach
    koncentracyjnych jest niewiele lepiej.

  • 9. Data: 2015-11-05 08:22:52
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    sundayman napisał(a) :
> [...]
    > Jeszcze niedawno w Polsce w przeliczeniu na dolary ludzie zarabiali 20
    > dolarów na miesiac. Głodni do fabryk boso nie chodzili."

    Jeszcze nie tak dawno dobrze zarabiający mieli 13 $ na miesiąc. I
    jeździli na wczasy, utrzymywali rodzinę, mieli pieniądze na remont,
    odkładali na książeczkę PKO.

    Manipulacja wysokością zarobku bez podania siły nabywczej jest wredna.

    Zbyszek
    PGP key: 0xE09DDDC1

  • 10. Data: 2015-11-05 08:22:56
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2015-11-05 o 02:28, sundayman pisze:

    > Jeżeli byłoby to zgodne z prawdą - to pewnie warto by zapłacić drożej.
    > Tylko - czy byłoby ? To jest pytanie...

    Jak już chcesz się zastanawiać nad aspektem moralnym, to patrz na to,
    gdzie jest wydobycie rud tantalu. Bo że pośrednicy potem na tym
    zarabiają, to jest sprawa dość oczywista.
    A kondensatorom polimerowym przyglądam się z coraz większym
    zainteresowaniem. Tym bardziej jak nie trzeba się ograniczać do oferty
    lokalnej. Bo niobowe to tak jakoś... trochę jednak do gustu mi nie
    przypadły jednak.

    Pozdrawiam

    DD