  • 121. Data: 2024-01-15 16:32:20
    Temat: Re: Tylko nie HomeAssistant
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

> [...]
    > chmury producenta, swojej chmury, swojego innego sterowniczka i do
    > fizycznego pstryczka.
    > Jak padnie HA to nadal możesz wysłać polecenie do "sterowniczka" za
    > pomocą czegoś innego. Co więcej, te inne systemy znają stan tego
    > sterowniczka.
    > Nie ma obowiązku używania tylko HA. Możesz przecież (jak to ESP
    > odpowiednio wcześniej skonfigurujesz) wejść na jego webserwer i kliknąć
    > to światło bezpośrednio przez www.
    > HA niczego tutaj nie ogranicza ani nie blokuje. Znacząco ułatwia spięcie
    > tych wszystkich "smart" gadżetów w jednym spójnym środowisku.

    Nie farmazony, po prostu czytać nie umiecie. Napisałem w artykule
    rozpoczynającym wątek, że szukam czegoś co mi zastąpi HA, temat też
    powinien naprowadzić, że będę sobie mógł stawiać różne urządzenia i
    wykorzystywać je bez centralnego sterownika, który czyni system podatny
    na jego awarię. I nie ma znaczenia, że sobie tam mogę wejść ręcznie na
    jakiś węzeł bo do tego HA w ogóle nie jest potrzebny. Ale już reguły
    automatyzacji jakoś muszę ustalać i fakt, że HA stawia je i wykonuje (!)
    na centralnym sterowniku jest jego oczywistą słabością. Kto chce mieć
    taki system to ma, ja nie chcę i wyraźnie to napisałem, więc nie wiem o
    co pretensje. Że nie kocham HA? Albo że mówię jak jest?

  • 122. Data: 2024-01-15 16:47:10
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 15.01.2024 o 15:44, Marek pisze:

    > Czyli jeżeli dobrze rozumiem brak możności sterowania zdalnego
    > dyskwalifikuje HA
    > jako całość tak bo nie uznajesz manualnego overdriva?

    To jest zupełnie inna funkcja, sterowanie lokalne, może mieć sens np by
    uniemożliwić nieoczekiwane zapalenie się lampy jak serwis jej robisz,
    ale sterowanie w ten sposób nie ma większego sensu skoro w automatyzacji
    robimy bogate zależności których tym przyciskiem nie da się zrealizować
    a jakby się dało to automatyzacja nie byłaby do niczego potrzebna.

    > Myślę że za bardzo zaufałeś współczesnej technologii. Średni czas życia
    > współczesnego  tandemu software plus hardware używanego bezobsługowo
    > (bez serwisu) to kilkanaście miesięcy.  Przy włączonych auto
    > aktualizacjach bez kontroli operstora drastycznie spada do pojedynczych
    > miesięcy. Po prostu HA (czy 8nny softwarowy kontroler) nie jest dla
    > ciebie bo nigdy nie spełni  oczekiwań jakie w nim podkładasz.

    Oj nie. To, co dzisiaj realizuję w temacie oświetlenia opisałem w
    poprzednim wieku. Podobne czujniki, podobne sterowniki, podobne reguły.
    No ale na oświetleniu świat nie kończy się, chcę by mi odkurzacz
    sprzątał jak zabrudzę butami. Czymś to wszystko trzeba ustawiać. HA o
    tyle jest zły, że jest pod jeden kobylasty sterownik a nie wiele małych
    funkcjonujących w systemie. I tyle.

  • 123. Data: 2024-01-15 16:52:56
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 15.01.2024 o 16:17, Marek pisze:

    > No ale musisz łatać. To nie lata 80 u.w., że jak kupujesz TV to wiesz że
    > będzie działał przez następne 20 lat a nie, że za rok przestanie
    > odbierać jeden program bo "producent tv już nie wspiera aktualizacji
    > wymaganej przez HBO".

    Dobra, ale to łatanie podatności leżącej u podstaw HA, czyli tego
    centralnego sterownika. Pytałem "czy jest coś innego niż HA które nie ma
    tej podatności".

  • 124. Data: 2024-01-15 17:24:53
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .01.2024 o 16:32 io <i...@o...pl.invalid> pisze:

    > Ale już reguły automatyzacji jakoś muszę ustalać i fakt, że HA stawia
    > je i wykonuje (!) na centralnym sterowniku jest jego oczywistą słabością.

    Nie musisz mieć automatyzacji na HA. Jeśli to zwykłe harmonogramy lub
    automatyzacja zależy od stanu innego urządzenia tej samej rodziny to
    możesz je przecież ustawić w klaudzie.
    Ja mam część zaworów od podlewania wpięte w HA ale tylko do podglądu
    stanu, ewentualnie do włączenia poza harmonogramem.
    Steruje tym harmonogram supli. Tak samo mam kilka przełączników sonoff i
    też są wpięte w HA, ale harmonogram jest w ewelinku. Nie było sensu tego
    ustawiać w HA, nie chciało mi się nawet tego programować do supli, raz
    ustawione 3 lata temu działa do dzisiaj.
    W HA mam je wpięte, widzę stany i mogę kliknąć i załączyć. Mogę też dodać
    dodatkową automatyzacje jakby zaszła taka potrzeba.
    HA mam na Hyper-V windowsa i często robię tam apdejty, restarty. Są też
    planowane przestoje. Wszystko mi działa bez problemów.
    Jedyne co muszę pilnować to czasu załączania elektryka - ale to wina
    integracji PSA Controler (a nie samego HA), która co jakiś czas przestawia
    mi ustawione godziny i poziomy ładowania.

    TG

  • 125. Data: 2024-01-15 17:58:08
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    > Nie musisz mieć automatyzacji na HA. Jeśli to zwykłe harmonogramy lub
    > automatyzacja zależy od stanu innego urządzenia tej samej rodziny to
    > możesz je przecież ustawić w klaudzie.

    W jakim znowu klaudzie? :-) Mogę sobie zrobić sterowanie swoimi
    sterownikami, ale na moich świat się nie kończy, więc lepiej byłoby mieć
    oprogramowanie integrujące moje i niemoje byle nie wymagające
    przetwarzania na centralnym sterowniku tak jak robi to HA.

> [...]
    > W HA mam je wpięte, widzę stany i mogę kliknąć i załączyć. Mogę też
    > dodać dodatkową automatyzacje jakby zaszła taka potrzeba.

    Czyli masz to niezintegrowane a ja chciałem zintegrowane. Np teraz
    chciałem dołożyć sterowanie odkurzaczem na podstawie aktywności domowników.

    > HA mam na Hyper-V windowsa i często robię tam apdejty, restarty. Są też
    > planowane przestoje. Wszystko mi działa bez problemów.

    Ten Hyoer-V to na klastrze?

    > Jedyne co muszę pilnować to czasu załączania elektryka - ale to wina
    > integracji PSA Controler (a nie samego HA), która co jakiś czas
    > przestawia mi ustawione godziny i poziomy ładowania.

    No widzisz, ładowaniem elektryka też sobie steruję ręcznie :-)

  • 126. Data: 2024-01-15 19:11:34
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .01.2024 o 17:58 io <i...@o...pl.invalid> pisze:

    > W jakim znowu klaudzie? :-)
    np. cloud.supla.org, ewelink.cc i inne
    Możesz łączyć się do Internetu lub postawić u siebie i będzie działało
    wszystko lokalnie.

    > Czyli masz to niezintegrowane a ja chciałem zintegrowane. Np teraz
    > chciałem dołożyć sterowanie odkurzaczem na podstawie aktywności
    > domowników.
    Mam zintegrowane w HA, ale dodatkowo mam je podpięte do np.
    cloud.supla.org.
    Mam różne moduły w rożnych zastosowaniach.

    > Ten Hyoer-V to na klastrze?
    nie, mam tylko replikację do innej maszyny i backupy.
    W domu klaster to przerost formy, szkoda prądu nawet dla mnie :-)

    > No widzisz, ładowaniem elektryka też sobie steruję ręcznie :-)
    A u mnie robi to HA. Mam Zencar 11kW i on nie ma żadnych harmonogramów.
    Dodatkowo w HA ustawiam limity ładowania (% baterii) + mam statystyki z
    rozdzielni.

    TG