  • 1. Data: 2017-12-15 19:09:20
    Temat: UPS
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Przy okazji serwisow rozkrecilem kolejnego UPS.

    I takich pare mysli mnie naszlo

    - w tym radiatory prawidlowe, tzn wygladaja jak radiatory :-)
    - ale sa wlutowane w plytke. Aluminium wlutowali ?

    -radiatory dwa, a na kazdym po 3 tranzystory. Z czego jeden
    odizolowany.
    Transformator ma 3 grube druty (i mase cienkich), wiec chyba
    polmostek/push-pull
    ... co robi trzeci tranzystor ?
    AVR tam jest, moze po jednym do tego, tylko radiator wspolny.

    -steruje tym jeden uklad scalony, Haier HR6P72P4DL, i niewiele wiecej.
    i znow nie widze driverow bramek

    -straszylem, straszylem i sie doczekalem - pdf jest po chinsku.
    Czas na emeryture :-)

    -to jakis procesor jest. VDD w pdf widze - do 7.5V ... jak oni
    mosfetami steruja ?

    -mosfety logo H z przedluzona kreseczka, CMW FP50N06, hm, google
    znajduje i wersje logic level, ale powinny miec dopisek L - a te nie
    maja

    -ha, mosfetow jest 4 na radiatorach, piaty taki sam izolowany, a
    szosty to LM317 :-)

    -musze jakis zestaw zarowek skombinowac do testowania UPS - mam
    wrazenie, ze ten tez niedomaga, a akumulator ma w miare dobry - tzn
    przy 9A napiecie mu spada do 11V.
    A moze do za malo ? Model 650VA, to ze 40A trzeba by liczyc.
    tranzystory maja 50A, a sa dwa ...

    -stary akumulator testu 9A nie przezyl, cos w nim pstryknelo i ma 13V,
    a pod obciazeniem 0.8 ...

    -off topic - kupilem sobie kiedys kabelki robocze z krokodylkami ...
    tez testu 9A nie przezyly, chinol byle jak zacisnal.

  • 2. Data: 2017-12-15 19:15:33
    Temat: Re: UPS
    Od: EdiM <e...@p...onet.pl>

    W dniu 15.12.2017 o 19:09, J.F. pisze:
> [...]
    >
    > -off topic - kupilem sobie kiedys kabelki robocze z krokodylkami ... tez
    > testu 9A nie przezyly, chinol byle jak zacisnal.

    Weź pod uwagę, że akumulator w UPS wystarcza na kilka minut. Akumulator
    7Ah, daje 7A przez niecałą godzinę. Ile trzeba ciągnąć, aby wyssać w
    kilka minut?
    Licząc inaczej, akumulator ma przykładowo 12V*7Ah = 84Wh. Ile W ma UPS?
    500? To akurat na jakieś 1/10 godziny.
    Idąc dalej tym tropem, dobry akumulator i dobrze podłączony to podstawa.

    Pozdrawiam
    EM

  • 3. Data: 2017-12-15 19:35:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "EdiM" napisał w wiadomości grup
    W dniu 15.12.2017 o 19:09, J.F. pisze:
    [...]
    >Weź pod uwagę, że akumulator w UPS wystarcza na kilka minut.
    >Akumulator 7Ah, daje 7A przez niecałą godzinę. Ile trzeba ciągnąć,
    >aby wyssać w kilka minut?

    Ale ołowiowe aku maja to do siebie, ze im pojemnosc mocno spada przy
    duzym pradzie.
    7Ah to przy 0.7A, a przy 7A znacznie mniej powinno byc.

    Tyle, ze z przeliczenia mocy wynika ze znacznie wiecej plynie ...
    dobre te akumulatory robia, skoro na kilka minut wystarczaja :-)

    No i umknela mi jeszcze jedna mysl:
    -czemu te akumulatory tak szybko traca zywotnosc ?
    Warunki w UPS wydawaloby sie idealne - tzn owszem, prad olbrzymi,
    ale ile - raz na rok ?

    J.

  • 4. Data: 2017-12-15 23:13:18
    Od: "tck" <t...@t...Wytnij.net.pl>

> [...]
    > -czemu te akumulatory tak szybko traca zywotnosc ?
    > Warunki w UPS wydawaloby sie idealne - tzn owszem, prad olbrzymi, ale

    a przez pozostałe 364 dni mają po 30 stopni...

    --
    pozdr

    Tomasz

    tck(at)top.net.pl

  • 5. Data: 2017-12-16 00:30:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 15 Dec 2017 23:13:18 +0100, tck napisał(a):

    > a przez pozostałe 364 dni mają po 30 stopni...

    Hm, ups sie prawie nie grzeje.

    A nawet jesli ... te 30 C im tak szkodzi ?

    J.

  • 6. Data: 2017-12-16 09:52:03
    Od: "tck" <t...@t...Wytnij.net.pl>

    > Hm, ups sie prawie nie grzeje.
    >
    > A nawet jesli ... te 30 C im tak szkodzi ?
    >
    > J.

    jeśli jest to UPS typu on-line to trochę się grzeje, to że nie czuć przez
    obudowę nie znaczy, że w środku zimno- przy pokojowej 22 stopnie te 30 wcale
    nie jest jakoś bardzo wyczuwalne...
    i cytat ze strony
    https://www.akumulatory-zelowe.pl/uzytkowanie-akumul
    atorow-zelowych-i-agm-pm-9.html
    Znamionowa temperatura pracy akumulatorów żelowych wynosi 20°C. Praca w
    podwyższonej temperaturze powoduje skrócenie ich żywotności. Oznacza to, że
    akumulator eksploatowany np. w 33°C zachowa 50% projektowanej żywotności.

    --
    pozdr

    Tomasz

    tck(at)top.net.pl

  • 7. Data: 2017-12-16 13:37:51
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

    > -czemu te akumulatory tak szybko traca zywotnosc ?
    bo są gówniane. ostatni raz jak patrzyłem na akumultory do upsa, na
    allegro były w cenie 1/4 tego co kosztują oryginały. ale oryginały
    wytrzymują 6 lat, te z allegro 2 jeśli nic nie robią, rok, jeśli muszą
    pracować. Przy czym ten sam akumulator z allegro, jeśli nigdy z niego
    nie pociągniesz więcej niż 1/10 amperogodzin (np w alarmie) pożyje
    nawet 10 lat
    ToMasz
    PS moje upsy, przy każdym uruchomieniu - obciążały akumulatory na parę
    sekund- zeby sprawdzić w jakim są stanie

  • 8. Data: 2017-12-16 14:28:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 16 Dec 2017 13:37:51 +0100, ToMasz napisał(a):
> [...]
    > allegro były w cenie 1/4 tego co kosztują oryginały. ale oryginały
    > wytrzymują 6 lat, te z allegro 2 jeśli nic nie robią, rok, jeśli muszą

    Cos w tym jest, ale jak dobre kosztuja 4x wiecej, to UPS jest za darmo
    :-)

    > Przy czym ten sam akumulator z allegro, jeśli nigdy z niego
    > nie pociągniesz więcej niż 1/10 amperogodzin (np w alarmie) pożyje
    > nawet 10 lat

    No, warunki pracy ma znacznie lepsze.
    Ale jesli pradu nie wylaczaja ... to i w UPS sa dobre warunki.

    Chyba ze ... po 2 latach sie degraduja, do alarmu starczaja, a do UPS
    juz nie.

    > PS moje upsy, przy każdym uruchomieniu - obciążały akumulatory na parę
    > sekund- zeby sprawdzić w jakim są stanie

    Sa takie co to robia regularnie, bo przy uruchomieniu ... to moglo byc
    rok temu :-)

    J.

  • 9. Data: 2017-12-16 14:33:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 16 Dec 2017 09:52:03 +0100, tck napisał(a):

    > jeśli jest to UPS typu on-line to trochę się grzeje,

    tu byl off-line, podobnie jak wiekszosc.
    Grzeje sie przekaznik. Ewentualnie ten uklad od AVR.

> [...]
    > akumulator eksploatowany np. w 33°C zachowa 50% projektowanej żywotności.

    Hm, ciekawe czemu. Chyba nie z powodu parowania wody ?

    J.