  • 1. Data: 2023-08-08 14:42:17
    Temat: Usunięcie śladów kredek z obudowy
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Trafiło do mnie jakiś czas temu urządzenie, które posiada na obudowie
    kolorowe ślady - najwyraźniej zostało kiedyś pokreślane przez jakieś
    dziecko kredkami. Istnieje jakiś środek, który byłby w stanie
    bezpiecznie (i skutecznie) usunąć takie zabrudzenia z tworzywa
    sztucznego (na moje oko ABS)?

  • 2. Data: 2023-08-08 15:11:09
    Temat: Re: Usunięcie śladów kredek z obudowy
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl>

    W dniu 08.08.2023 o 14:42, Atlantis pisze:
> [...]
    > dziecko kredkami. Istnieje jakiś środek, który byłby w stanie
    > bezpiecznie (i skutecznie) usunąć takie zabrudzenia z tworzywa

    Papier ścierny. Najlepiej wodny.
    Jeśli barwnik był długo na plastiku to wdyfundował do powierzchni tworzywa.

    Paweł

  • 3. Data: 2023-08-08 15:59:07
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

> [...]
    > dziecko kredkami. Istnieje jakiś środek, który byłby w stanie
    > bezpiecznie (i skutecznie) usunąć takie zabrudzenia z tworzywa

    https://allegro.pl/oferta/k2-magiczna-gabka-z-melami
    na-12597846235

    bardzo uniwersalne, jak komuś zależy na efekcie to da się tym wyczyścić niemal
    wszystko

  • 4. Data: 2023-08-08 18:13:40
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 08.08.2023 o 15:59, m4rkiz pisze:

    > https://allegro.pl/oferta/k2-magiczna-gabka-z-melami
    na-12597846235

    > bardzo uniwersalne, jak komuś zależy na efekcie to da się tym wyczyścić
    > niemal wszystko

    Ale to działa na zasadzie ścierania.

    Robert

  • 5. Data: 2023-08-08 19:24:14
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Paweł Pawłowicz napisał:

    > Papier ścierny. Najlepiej wodny. Jeśli barwnik był długo na plastiku
    > to wdyfundował do powierzchni tworzywa.

    Traktowanie wolnym tlenem z rozkładu perhydrolu nie pomoże? Chodzi
    mi o takie sposoby stosowane na zażółcone ze starości plastiki:

    http://www.retrofixes.com/2013/10/how-to-clean-white
    n-yellowed-plastics.html

    Jarek

    --
    Zażółć gęślą jaźń.

  • 6. Data: 2023-08-08 20:48:17
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl>

    > Traktowanie wolnym tlenem z rozkładu perhydrolu nie pomoże? Chodzi
    > mi o takie sposoby stosowane na zażółcone ze starości plastiki:

> [...]

    Trudno powiedzieć, zależy od tego, jak głęboko wdyfundował barwnik. Ale
    warto spróbować.
    Wiele lat temu barwiłem plexi przez potrzymanie przez kilka dni w
    etanolowym roztworze barwnika. Wyglądało to bardzo ładnie i nie ścierało
    się, więc barwnik wniknął głęboko.

    Paweł

  • 7. Data: 2023-08-08 21:08:25
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > dziecko kredkami. Istnieje jakiś środek, który byłby w stanie
    > bezpiecznie (i skutecznie) usunąć takie zabrudzenia z tworzywa

    A nie możesz tego ładnie pomalować?
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 8. Data: 2023-08-08 21:32:17
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    n-yellowed-plastics.html

    > Trudno powiedzieć, zależy od tego, jak głęboko wdyfundował barwnik.
    > Ale warto spróbować.

    Też bym sugerował.

    > Wiele lat temu barwiłem plexi przez potrzymanie przez kilka dni
    > w etanolowym roztworze barwnika. Wyglądało to bardzo ładnie i nie
    > ścierało się, więc barwnik wniknął głęboko.

    Może te atomy tlenu będą równie wnikliwe? Ozon w powietrzu potrafi
    odbarwić rzeczy, które nie wydają się być farbowane tylko z wierzchu.
    Mechanicm działania podobny.

    Jarek

    --
    Jeden jest rytm, jeden rytm
    Jeden jest węgiel i tlen

  • 9. Data: 2023-08-10 01:21:12
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-08-08, Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> wrote:

    > Traktowanie wolnym tlenem z rozkładu perhydrolu nie pomoże? Chodzi
    > mi o takie sposoby stosowane na zażółcone ze starości plastiki:

> [...]

    Nawet żel do kibla z wybielaczem często pomaga. Perhydrol to dość cięzki
    kaliber. Polewamy tym żelem i zostawiamy na kilkanaście minut.
    Alternatywnie, bierzemy ręcznik papierowy, nasączamy żelem i oblepiamy,
    jesli obiekt ma kształty mniej regularne albo i żel mniej lepki.

    Z tym, że jest parę ale: (1) o czym wspomniał juz Paweł - zalezy jak
    bardzo wlazło; (2) jak wygląda reszta obudowy i czy sama naturalnie nie
    jest barwiona (barwnikami); (3) jak to jest ABS, to co bardziej
    agresywne utlenianie słuzyć mu nie będzie - może lekko zmatowić i
    zrobić bardziej podatną na zabrudzenia.

    Zacząłbym delikatniej, metanol, etanol, IPA.

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2023-08-10 11:14:46
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 09 Aug 2023 23:21:12 GMT, Marcin Debowski napisał(a):

> [...]
    > zrobić bardziej podatną na zabrudzenia.
    >
    > Zacząłbym delikatniej, metanol, etanol, IPA.

    Natomiast odnośnie kiblożelu: kumpel czytał o takiej metodzie.
    Ale on jest muzyk i artysta, natomiast dla niego wszystko, co nie jest
    metalem ani drewnem to "plastik".
    No i sobie chciał taki "plastik" wybielić. Miał w tej obudowie jakiś dibox
    czy inny midi - tutaj nieważne.
    Owszem, obudowa mu się wybieliła, lecz po kilku dniach zaczęła się rozpadać
    na kawałki.

    Ale to była oryginalnie obudowa z jakiegoś ruskiego diwajsu, którą
    zaadoptował do elektroniki, więc nie wiadomo, z czego to było.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam