  • 1. Data: 2013-01-26 18:31:04
    Temat: Wentylator chłodzenia procesora (P4), brak możliwości regulacji obrotów w funkcji temperatury ?
    Od: Swift <p...@g...com>

    Rzecz tycz starej płyty Intel D865GBF - model mniej więcej z lat, kiedy ukazał się
    Pentium 4. Z początku myślałem, że jest uszkodzenie, bo po załączeniu w BIOS funkcji
    "fan control" - regulacja prędkości wiatraków podłączonych pod złącza na płycie
    oznaczone odpowiednio: "rear chassis fan" i "front chassis fan" - działa, a wiatrak
    procesora ma stałą - niezależną od temperatury procesora - prędkość. Po sprawdzeniu w
    dokumentacji płyty, okazuje się jednak, że włączanie/wyłączanie funkcji "fan control"
    nie obejmuje wiatraka procesora, a tylko i wyłącznie 2 pozostałe wiatraki dedykowane
    do obudowy.
    Da się z tym żyć :), nie mniej ciekawi mnie czy w tamtych czasach (początki ery
    Pentium 4), to był standard dla wszystkich płyt, czy też moja jest tu wyjątkiem ?
    PP

  • 2. Data: 2013-01-26 19:24:52
    Od: "M1SLQ" <m...@m...o2.pl>

    Nie przypominam sobie płyty pod Northwooda czy Prescotta, która jakoś
    sensownie sterowała obrotami wentylatora CPU. Zawsze był to pędzel na
    maxa. W połączeniu z gwiżdżącymi wiatraczkami na chipsecie i robiącym
    przeciąg wentylatorem w tanim zasilaczu niezbyt to sprzyjało wyciszeniu
    i skupieniu przy pracy biurowej :)

  • 3. Data: 2013-01-26 20:00:52
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 26 Jan 2013 09:31:04 -0800 (PST), Swift napisał(a):

    > nie mniej ciekawi mnie czy w tamtych czasach (początki ery Pentium 4),
    > to był standard dla wszystkich płyt, czy też moja jest tu wyjątkiem ?

    Owszem wyjątek ale w drugą stronę. Reguła była taka że żadna regulacja nie
    działała choć powinna :)
    --
    Jacek

  • 4. Data: 2013-01-26 20:19:50
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "M1SLQ" napisał w wiadomości grup
    .pl...
> [...]
    > połączeniu z gwiżdżącymi wiatraczkami na chipsecie i robiącym przeciąg
    > wentylatorem w tanim zasilaczu niezbyt to sprzyjało wyciszeniu i skupieniu

    Jak złącze pod wentylator było 4 pinowe i takowe podłączyłeś to działało.

  • 5. Data: 2013-01-26 20:20:25
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    net...
    > Owszem wyjątek ale w drugą stronę. Reguła była taka że żadna regulacja nie
    > działała choć powinna :)

    U mnie niestety CPU nie zmniejsza mnożnika. ;)

  • 6. Data: 2013-01-26 22:20:05
    Od: "M1SLQ" <m...@m...o2.pl>

    > Jak złącze pod wentylator było 4 pinowe i takowe podłączyłeś to
    > działało.

    Nawet jeśli, to jakiś 400W Mustang lub inny Takeme skutecznie robił
    przeciąg :)

  • 7. Data: 2013-01-27 09:22:25
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    qwerty wrote:
    > Użytkownik "Jacek Maciejewski" napisał w wiadomości grup
    net...

    > U mnie niestety CPU nie zmniejsza mnożnika. ;)

    niestety duża część procesorów miała zablokowane mnożniki :(

    jeffrey

  • 8. Data: 2013-01-27 09:24:11
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    Swift wrote:
> [...]
    > Da się z tym żyć :), nie mniej ciekawi mnie czy w tamtych czasach
    > (początki ery Pentium 4), to był standard dla wszystkich płyt, czy

    jeżeli speedfanem tego nie zrobisz to chyba logicznie się nie da
    kiedyś na alledrogo kupowałem takie regulatory termiczne, przykręcało
    się to do radiatora proca i wentylator sam się regulował

    jeffrey

  • 9. Data: 2013-01-27 09:26:11
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "Jeffrey" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    > niestety duża część procesorów miała zablokowane mnożniki :(

    Chodzi mi o speedstep.
    Procek i płyta wspiera, ale nie zmniejsza - mogę wymuszać zmniejszenie
    programami, ale to nie tędy droga.

  • 10. Data: 2013-01-27 09:56:49
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 27 Jan 2013 09:24:11 +0100, Jeffrey napisał(a):

    > przykręcało
    > się to do radiatora proca i wentylator sam się regulował

    Tak właśnie. Ja w tym celu wylutowywałem termistor z wiatraczka na CPU
    (używałem tylko Arctic Cooling z termistorem) i przedłużałem go kilkoma cm.
    przewodu a potem wtykałem między żeberka radiatora lub kleiłem na Distal
    gdzieś nisko na radiatorze. No i miałem świetną stabilizację temperatury
    procka. Jak proc był w idle to wiatraczek kręcił się ok. 1000 rpm, prawie
    niesłyszalnie a w stress przyspieszał do ponad 2000. Temper. się wahała
    między 50 a 60 st.
    --
    Jacek