  • 11. Data: 2013-06-17 14:53:00
    Temat: Re: Wiercenie w tytanie
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Monday, 17 June 2013 00:58:50 UTC+1, J.F. wrote:
    > Najwyrazniej dopiero w stopach pokazuje pazurki.

    Zrób ze stali wymiennik ciepła na morską wodę :-)
    Konrad

    PS. Tytan niestopowy ma siedem gatunków. Żelazo jest groźnym zanieczyszczeniem
    niestopowego tytanu, im lepszy (bardziej odporny na korozję) gatunek tym niższa
    dopuszczalna zawartość żelaza. W gatunku 1, w którym żelaza jest najmniej,
    ciągliwość, mierzona udarnością, redukcją przekroju lub wydłużeniem, jest najwyższa.
    Gatunku 4, gdzie dopuszcza się do pół procenta żelaza, praktycznie nie da się tłoczyć
    i nie dopuszcza się do produkcji urządzeń ciśnieniowych w żadnych rozsądnych
    przepisach.

  • 12. Data: 2013-06-17 16:32:02
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał w wiadomości
    >Zrób ze stali wymiennik ciepła na morską wodę :-)

    Zanim tytan byl modny, to przeciez jakos to robili.
    Z nierdzewki ? Z grubej stali, to korodowalo 10 lat ? Z ochrona
    anodowa ?

    >PS. Tytan niestopowy ma siedem gatunków.

    Ja sie tam na tytanie kompletnie nie znam, zaskoczyla mnie przed laty
    dysproporcja miedzy zachwytami (raczej uzasadnionymi), a
    encyklopedyczna notka.

    Siedem ? Tu jest 38, ale moze to juz stopy.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Titanium_alloy

    J.

  • 13. Data: 2013-06-17 16:49:02
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Monday, 17 June 2013 15:32:02 UTC+1, J.F wrote:

    > Zanim tytan byl modny, to przeciez jakos to robili.
    > Z nierdzewki ? Z grubej stali, to korodowalo 10 lat ? Z ochrona
    > anodowa ?

    Austenityczne nierdzewki mają SCC. Ferrytyczne to właściwie wynalazek ostatnich
    kilkunastu lat, a i to mało inżynierów ma o nich pojęcie. Nikiel ma parszywie wysoką
    rozszerzalność cieplną. Miedź pleśnieje. Mosiądz/brąz daje radę, ale przykręć go do
    rurociągu ze stali, będziesz miał bateryjkę. Alu za słabe mechanicznie, korozja też
    straszna. Emaliowanie się kruszy, na dodatek świetnie izoluje cieplnie. Nie ma za
    bardzo alternatyw, procesy na platformach wydobywczych w większości są chłodzone
    zamkniętymi obiegami. Tytan dopiero od niedawna tam wchodzi.

    > Ja sie tam na tytanie kompletnie nie znam, zaskoczyla mnie przed laty
    > dysproporcja miedzy zachwytami (raczej uzasadnionymi), a
    > encyklopedyczna notka.

    Wychodzi na to że zachwycamy się własnościami nie wymienianymi w encyklopedycznych
    notkach :o)

    http://dict.pl/dict?word=alloy&words=&lang=EN

  • 14. Data: 2013-06-17 22:53:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 17 Jun 2013 07:49:02 -0700 (PDT), Konrad Anikiel napisał(a):
> [...]
    > procesy na platformach wydobywczych w większości są chłodzone
    > zamkniętymi obiegami. Tytan dopiero od niedawna tam wchodzi.

    Mowisz o skraplaniu metanu ? Bo platformy wydobywcze sa starsze od
    tytanu, elektrownia w Fukushimie ma 40 lat i jest chlodzona woda
    morska, kazdy statek ma silnik i chlodzenie woda zaburtowa, luksowe
    pasazery zapewne maja klimatyzacje itp ..

    > http://dict.pl/dict?word=alloy&words=&lang=EN

    Czyste materialy to sie tylko w przemysle polprzewodnikowym stosuje.
    No i moze jeszcze miedz na kable na taka nazwe zasluguje.

    A techniczny tytan ... jak odroznic "prawie czysty" od stopu z
    dodatkiem np 1.5% aluminium ? :-)

    J.

  • 15. Data: 2013-06-18 06:32:44
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2013-06-15 20:55, wt pisze:

    > Najprościej położyć powłokę galwaniczną, na przykład złotą. W domowych
    > warunkach można to zrobić "rodinetą". Tytan przy lutowaniu twardym, a
    > tylko takie sprawdza się w okularach, w podwyższonej temperaturze
    > pokrywa się nalotem uniemożliwiającym lutowanie. Powłoka galwaniczna
    > umożliwia lutowanie, które jest w tym przypadku lepsze od innych
    > rodzajów połączeń.

    Wygląda toto na "technologię garażową", i pewnie dało by wyniki, gdyby
    po drodze nie było rzemieślnika z palnikiem w ręce. Niestety,
    prawdopodobieństwo że ów rzemieślnik spapra temat jest zbyt duże, stąd
    wolałbym zrobić wszystko sam. Tym niemniej wszystkim dzięki za pomoc.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 16. Data: 2013-06-18 22:36:18
    Od: k...@g...com

    W dniu wtorek, 18 czerwca 2013 06:32:44 UTC+2 użytkownik PeJot napisał:

> [...]
    >
    > O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
    >
    > "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest

    Coś mi się widzi że w tercecie okulary, rzemieślnik, Ty. Ostatnie ogniwo jest
    najsłabsze. Takie drobne rzeczy lutuje się srebrem na zgrzewarce.

  • 17. Data: 2013-06-19 06:28:16
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2013-06-18 22:36, k...@g...com pisze:

    > Coś mi się widzi że w tercecie okulary, rzemieślnik, Ty. Ostatnie ogniwo jest
    najsłabsze.

    Przynajmniej będę wiedział kto sp* temat.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 18. Data: 2013-07-02 13:18:07
    Od: robot <c...@o...pl>

    W dniu 2013-06-15 13:57, PeJot pisze:

    > Ale *chyba* z tytanu ozdób nie robią.

    Jak nie jak tak. Ale nie wiem czy spawają.

    pozdro