  • 1. Data: 2009-06-24 11:12:30
    Temat: [XHTML formularz bez label
    Od: hazet <h...@n...pl>

    Witam, buduję formularz logowania,
    czy w formularzu każde pole musi mieć swój label ?
    Chciałem aby nazwy pól były widoczne wewnątrz input podane jako value,
    zaoszczędze również dzięki temu miejsce.

    Czy mogę ominąć label ?
    Czy ustawić normalnie i schowac za pomocą text-indent, nie będzie
    widoczny ale dla programów czytających już tak .

    Aha jeszcze jedno pytanie, podczas walidacji wywala mi błąd, który mówi,
    że znaczniki input jest niedozwolony wewnątrz form.

    Objąć wszystkie divem lub p czy każdy z osobna ?

  • 2. Data: 2009-06-24 11:45:37
    Temat: Re: [XHTML formularz bez label
    Od: ethanak <s...@b...pl>

    Dnia Wed, 24 Jun 2009 13:12:30 +0200, hazet napisał(a):

    > Witam, buduję formularz logowania,
    > czy w formularzu każde pole musi mieć swój label ? Chciałem aby nazwy
    > pól były widoczne wewnątrz input podane jako value, zaoszczędze również
    > dzięki temu miejsce.

    Ciekawe jak zrobisz to value dla input type="password" ;)

    > Czy mogę ominąć label ?

    Nie

    > Czy ustawić normalnie i schowac za pomocą text-indent, nie będzie
    > widoczny ale dla programów czytających już tak .

    <label class="auraltext"> (dalej google)

    > Aha jeszcze jedno pytanie, podczas walidacji wywala mi błąd, który mówi,
    > że znaczniki input jest niedozwolony wewnątrz form.
    >
    > Objąć wszystkie divem lub p czy każdy z osobna ?

    Fieldsetem się nie da? To divem albo ul. Ale ja bym był za fieldsetem -
    legend też auralem można dać, ogólnie trochę więcej stylowania ale dla
    screenreaderów taki fieldset z legendem to baaaardzo przydatna sprawa.

    ethanak
    --
    mailto=window.atob('ZXRoYW5ha0Bwb2xpcC5jb20=');
    http://milena.polip.com/ - Nie bede czekac na Ivo :)

  • 3. Data: 2009-06-24 12:09:37
    Od: hazet <h...@n...pl>

    ethanak pisze:

    > Ciekawe jak zrobisz to value dla input type="password" ;)

    > Nie

    > <label class="auraltext"> (dalej google)

    Tego nie za bardzo rozumiem, 1 wynik w google wyświetla mi twój problem
    z google. Później znalazłem na innej stronie zawartość tej klasy i
    stwierdziłem , że text-indent: -9999px. będzie lepszym rozwiązaniem

    > Fieldsetem się nie da? To divem albo ul. Ale ja bym był za fieldsetem -
    > legend też auralem można dać, ogólnie trochę więcej stylowania ale dla
    > screenreaderów taki fieldset z legendem to baaaardzo przydatna sprawa.

    fieldsetem się da, niby jest do grupowania pól, można by powiedzieć
    czemu ludzie używają div,p zamiast fieldset ?

  • 4. Data: 2009-06-24 12:18:02
    Od: "Radek N." <n...@g...pl>

    ethanak pisze:
    > Dnia Wed, 24 Jun 2009 13:12:30 +0200, hazet napisał(a):
    > Ciekawe jak zrobisz to value dla input type="password" ;)

    > Nie

    A jeszcze za czasów JAWS 7 proponowano konstrukcję:

    <input ... title="Twoje imię">

    ...i podobno nawet przy wyłączonym czytaniu wspomagaczy typu title
    właśnie - akurat te title w polach formularzy były czytane.
    Nie sprawdzałem, tak tylko się zastanawiam ile w tym prawdy.
    Powyższą wskazówkę przeczytałem kiedyś w książce, której redaktorem był
    Jim Thatcher (http://jimthatcher.com/), więc wydawało mi się to być
    rzetelne źródło. Zgaduję, że nie wszystkie readery tak to traktują.

    --
    Pozdrawiam - Radek N.

  • 5. Data: 2009-06-24 12:32:56
    Od: Grzesiek <f...@i...tld>

    Polecam artykulik http://www.usability.com.au/resources/wcag2/
    Jest też odwołanie do Thatchera.

  • 6. Data: 2009-06-24 12:35:01
    Od: hazet <h...@n...pl>

    Radek N. pisze:

> [...]
    > Jim Thatcher (http://jimthatcher.com/), więc wydawało mi się to być
    > rzetelne źródło. Zgaduję, że nie wszystkie readery tak to traktują.

    aha ;] (nie za bardzo wiem ocb)

    Ale postanowiłem zrobić to tak, bez fieldset gdyż będzie się powtarzał
    tytuł w legend więc jest to bez sensu, fieldset było by lepsze dla kilku
    pól np do grupowania paru checkboxów. Wole sprawdzony sposób

    <form ...>
    <label for="login">Login</label>
    <input type="text" name="login" id="login" value="Login" />
    <label for="pass">Hasło</label>
    <input type="password" name="pass" id="pass" value=" " />
    </form>

    i tekst z label schowam przez text-indent,
    jak będe miał problemy z ostylowaniem jeden pod drugim to wpakuje w
    osobny div każdy input (no ale to chyba nie będzie konieczne bo input to
    element blokowy, skoro mogę mu nadać margines .)

  • 7. Data: 2009-06-24 12:39:06
    Od: hazet <h...@n...pl>

    Grzesiek pisze:
    > Polecam artykulik http://www.usability.com.au/resources/wcag2/
    > Jest też odwołanie do Thatchera.

    nic tam ciekawego nie napisał :]
    ale to chyba stary artykuł skoro autor prezentuje formularz na tabeli ;]

  • 8. Data: 2009-06-24 12:47:21
    Od: ethanak <s...@b...pl>

    Dnia Wed, 24 Jun 2009 14:35:01 +0200, hazet napisał(a):

    [...]
    > Ale postanowiłem zrobić to tak, bez fieldset gdyż będzie się powtarzał
    > tytuł w legend więc jest to bez sensu, fieldset było by lepsze dla kilku
    > pól np do grupowania paru checkboxów.

    Nie o to chodzi. Fieldset legend jest anonsowany przez screenreader w
    momencie wejścia z zewnątrz na pole w danym fieldsecie.
    Czyli:

    Jeśli wejdziesz tabem spoza formularza, usłyszysz:

    formularz logowania login pole tekstowe

    Przy przechodzeniu po polach wewnątrz fieldset zawartość legend nie jest
    czytana.

    Nie uważasz że informacja o tym że jest to formularz logowania jest dość
    ważna?

    [...]
    > i tekst z label schowam przez text-indent,

    Kurde, ludzie wymyślili auraltext po to żeby pod wszystkimi
    przeglądarkami to działało a Ty oczywiście jesteś mądrzejszy. TO po co w
    ogóle pytasz?

    auraltext zadziała również dla zawartości linków, przy ujemnym text-
    indent będziesz miał niemiłą niespodziankę...

    Poza tym przy ujemnym text-indent element cały czas fizycznie jest w
    miejscu które jest dla niego przewidziane, jedynie zawartość tekstowa
    jest wysunięta poza ekran. Przy auraltext poza ekranem jest cały element
    (w tym przypadku cały label, a nie tylko tekst wewnątrz).

    ethanak

  • 9. Data: 2009-06-24 12:47:56
    Od: hazet <h...@n...pl>

    hazet pisze:

> [...]
    > osobny div każdy input (no ale to chyba nie będzie konieczne bo input to
    > element blokowy, skoro mogę mu nadać margines .)

    Ależ sięzdziwiłem , gdyż nie mogę usunąć tekstu z label za pomocą
    text-indent , co jest grane :) ?
    Pozostaje na swoim miejscu lool.

    label {
    text-indent: - 9999px;
    }

  • 10. Data: 2009-06-24 12:49:25
    Od: ethanak <s...@b...pl>

    Dnia Wed, 24 Jun 2009 14:18:02 +0200, Radek N. napisał(a):

    > [...]Zgaduję, że nie wszystkie readery tak to traktują.

    Nawet nie sprawdzam - a jak to traktuje np. Lynx? Sprawdzałeś w Operze
    Mini? Blazerze (czy innym NetFroncie)? ;)

    ethanak