  • 1. Data: 2009-03-13 12:59:07
    Temat: ZMIANY W KWESTIACH PODATKOWYCH VAT ??
    Od: "strzała" <poor-nemo{@}wp.pl>

    na jednej z aukcji znalazlem dopisek ze w zwiazku z najnowszymi zmianami
    mozna juz odliczyc 100 procent vat od zakupu motocykla na firme

    czy faktycznie w tej kwestii cos sie zminilo

    przeszukiwalem www ale nie znalazlem nic na potweirdzenie tej tezy

  • 2. Data: 2009-03-13 13:02:04
    Temat: Re: ZMIANY W KWESTIACH PODATKOWYCH VAT ??
    Od: "Kefir" <k...@r...pl>

    Elou!
    "strzała" <poor-nemo{@}wp.pl> wrote in message
> [...]
    >
    > czy faktycznie w tej kwestii cos sie zminilo
    >
    > przeszukiwalem www ale nie znalazlem nic na potweirdzenie tej tezy

    A przeszukiwales jakis Urzad Skarbowy? Pytamboniewiem ;)

    --
    Pozdrawiam, Artu / Kef & ST 955 & Fun Factory XT660X
    To nie forum scigacza lecz grupa dyskusyjna pl.rec.motocykle.

  • 3. Data: 2009-03-13 13:15:33
    Od: "strzala" <poor-nemo{@}wp.pl>

    > A przeszukiwales jakis Urzad Skarbowy? Pytamboniewiem ;)

    generalnie z urzedami jest ten problem ze nie ma jednej spojnej polityki i
    kazdy robi co chce

    W zwiazku z czym jak zobaczylem ze sprzedawca reklamuje sie ze sie cos
    zmienilo postanowilem sam sprawdzic czy cos znajde

  • 4. Data: 2009-03-13 13:22:07
    Od: "Rafael" <r...@g...SKASUJ-TO.pl>

    strzała <poor-nemo{@}wp.pl> napisał(a):

    > na jednej z aukcji znalazlem dopisek ze w zwiazku z najnowszymi zmianami
    > mozna juz odliczyc 100 procent vat od zakupu motocykla na firme
    > czy faktycznie w tej kwestii cos sie zminilo

    To chyba dotyczy jedynie pojazdów, które były homologowane jako pojazdy
    ciężarowe tkzw. osobówki "z kratką", więc chyba nie dotyczy to motocykli.

    http://tinyurl.com/ba86mp
    http://tinyurl.com/d9kzk2

    Pozdro
    Rafael
    Bandit650

  • 5. Data: 2009-03-13 14:19:42
    Od: j...@g...com

    On 13 Mar, 14:22, "Rafael" <r...@g...SKASUJ-TO.pl>
    wrote:
    > To chyba dotyczy jedynie pojazdów, które były homologowane jako pojazdy
    > ciężarowe tkzw. osobówki "z kratką", więc chyba nie dotyczy to motocykli.

    na dodatek dotyczy tylko tych, ktorzy po zmianie przepisow juz po
    naszym wejsciu do ue, czyli tych zakwestionowanych, utracili prawo do
    odliczenia. ergo nie tylko dla motocykli, ale rowniez dla pozostalych
    podatnikow na razie nic sie nie zmienia - poza tym, ze musza sie po
    raz kolejny zmienic przepisy (na nie mniej restrykcyjne niz te
    obowiazujace przed wejsciem do unii)
    a jak sie myle, to niech mnie ktos poprawi - doradca podatkowym nie
    jestem, tylko czytam przepisy kiedy wreszcie ten kraj przestanie
    przedsiebiorcow, w tym mnie, traktowac jak potencjalnych zlodziei i
    bezdenne zrodlo do latania kolejnych dziur budzetowych
    --
    jeszua
    ck krakoff

  • 6. Data: 2009-03-13 14:53:30
    Od: "(pj)" <j...@g...com>

    strzala pisze:

    > generalnie z urzedami jest ten problem ze nie ma jednej spojnej polityki i
    > kazdy robi co chce

    dlatego szukanie info w sieci jest bezsensem - odwiedź swój własny,
    lokalny US i zapytaj. Jak dostaniesz na pismie, to stosuj - w przeciwnym
    przypadku j.w.

    --

    pozdr
    pj

  • 7. Data: 2009-03-13 14:56:03
    Od: "(pj)" <j...@g...com>

    j...@g...com pisze:
    > kiedy wreszcie ten kraj przestanie
    > przedsiebiorcow, w tym mnie, traktowac jak potencjalnych zlodziei i
    > bezdenne zrodlo do latania kolejnych dziur budzetowych

    może wtedy, kiedy np. przestanie się rejestrować skutery 80 ccm i więcej
    jako 50 ccm?

    --

    pozdr
    pj

  • 8. Data: 2009-03-17 20:23:34
    Od: "PanAdol" <p...@p...neostrada.pl>

    Tak w skrocie mozna ;)
    http://www.rp.pl/artykul/56164,277313_Od_firmowych_d
    woch_kolek_uda_sie_odliczyc_VAT.html

    Pzdr
    Adam Piłat

  • 9. Data: 2009-03-17 23:03:03
    Od: "Piotr" <m...@p...onet.pl>

    > http://www.rp.pl/artykul/56164,277313_Od_firmowych_d
    woch_kolek_uda_sie_odliczyc_VAT.html

    a mozesz tak bez kupowanie dostepu zreferowac?
    albo podeslac/wrzucic gdziec pdf-a?
    dzieki
    pzdrw
    Piotr

  • 10. Data: 2009-03-18 20:44:55
    Od: "PanAdol" <p...@p...neostrada.pl>

    1.

    Od firmowych dwóch kółek uda się odliczyć VAT
    Konrad Piłat 17-03-2009, ostatnia aktualizacja 17-03-2009 07:15
    Firma, która kupuje motocykl, ma prawo odliczyć cały VAT. Może także
    uwzględniać VAT z faktur za paliwo, a mały podatnik - jednorazowo motocykl
    zamortyzować

    Takie są konsekwencje wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 22
    grudnia 2008 r. (C-414/07).

    Z orzeczenia tego wynika bowiem, że polski ustawodawca nie mógł wprowadzić
    innych ograniczeń w odliczaniu VAT niż te, które obowiązywały 30 kwietnia
    2004 r. Tymczasem według obowiązujących wówczas przepisów nawet organy
    podatkowe nie miały wątpliwości, że ograniczenia w odliczaniu podatku
    naliczonego nie dotyczą motocykli.

    Potwierdza to m.in. interpretacja Urzędu Skarbowego Poznań-Jeżyce z 10
    grudnia 2004 r. (TP/443-215/04). Zgodnie z art.19 ust. 1 starej ustawy o VAT
    podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o naliczony przy nabyciu
    towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną. Artykuł 25 ust. 1 tej
    ustawy stanowił, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie
    stosuje się do:

    - nabywanych przez podatnika samochodów osobowych oraz innych samochodów o
    dopuszczalnej ładowności do 500 kg (z wyjątkiem przypadków, gdy odprzedaż
    lub oddanie w odpłatne używanie na podstawie umów leasingu tych samochodów
    stanowi przedmiot działalności podatnika)

    - paliw silnikowych benzynowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanych
    do napędu samochodów osobowych lub innych samochodów o dopuszczalnej
    ładowności do 500 kg.

    Prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługiwało również podatnikom
    nabywającym samochody inne niż osobowe, które nie posiadały homologacji
    producenta lub importera wymaganej dla tego rodzaju samochodów.

    Urząd skarbowy wyraźnie stwierdził, że ograniczenia te nie dotyczyły zarówno
    podatku naliczonego związanego z nabywaniem motocykli, jak i paliwa
    wykorzystywanego do ich napędu. To dlatego, że zgodnie z ustawą z 20 czerwca
    1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (tekst jedn. DzU z 2005 r. nr 108, poz. 908
    ze zm., dalej kodeks drogowy) nie są one samochodami osobowymi oraz innymi
    samochodami.

    Obecne przepisy - niejasne, ale nieistotne

    Oznacza to, że firma dziś kupująca motocykl lub biorąca go w leasing może
    odliczyć cały VAT. Może także rozliczać VAT z faktur otrzymanych na stacji
    benzynowej. Przedsiębiorcy, którzy nabyli taki pojazd po wejściu Polski do
    UE i nie odliczyli całej kwoty podatku, mają prawo skorygować odpowiednią
    deklarację (to samo dotyczy faktur za paliwo). Muszą jedynie pamiętać, że z
    uwagi na upływ terminu nie jest już możliwe zweryfikowanie rozliczeń za 2004
    r.

    W związku z wyrokiem ETS traci na znaczeniu obecnie obowiązująca ustawa o
    VAT. Dla podatników to dobra informacja, bo jej przepisy są sformułowane w
    niejasny sposób i niekorzystnie interpretowane przez organy podatkowe.

    Według wszystkich najnowszych opartych na nowej ustawie o VAT interpretacji
    do motocykli znajdują zastosowanie ograniczenia w odliczaniu VAT dotyczące
    samochodów osobowych. To dlatego, że motocykle należy zakwalifikować do
    innych pojazdów samochodowych.

    Fiskus argumentuje, że ustawa o VAT nie definiuje pojęcia pojazdu
    samochodowego, a zatem należy odnieść się do definicji określonej w art. 2
    Prawa o ruchu drogowym. Zgodnie z pkt 33 tego przepisu "pojazd samochodowy"
    to pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością 25
    km/h, natomiast "motocykl" jest pojazdem samochodowym jednośladowym lub z
    bocznym wózkiem wielośladowym (art. 2 pkt 45).

    Taką interpretację potwierdził także wyrok WSA w Warszawie z 29 sierpnia
    2007 r. (III SA/Wa 1102/07). Nie zgodził się on ze stanowiskiem podatnika,
    że dla celów VAT należy stosować klasyfikację PKWiU, gdzie motocykle nie są
    wymienione w dziale 34 zatytułowanym "Pojazdy mechaniczne, przyczepy i
    naczepy" (wyszczególnione są m.in. wszelkiego rodzaju samochody). Mają one
    symbol PKWiU 35.41. Zaklasyfikowane są więc w odrębnym dziale 35
    zatytułowanym "Sprzęt transportowy pozostały", między innymi wśród statków,
    okrętów, lokomotyw, rowerów, motorowerów itp.

    Jednorazowa amortyzacja

    Przedsiębiorcy zamierzający kupić motocykl chętnie zaliczyliby go od razu do
    kosztów, korzystając z jednorazowej amortyzacji uregulowanej w art. 22k ust.
    7 ustawy o PIT. Zgodnie z tym przepisem podatnicy w roku podatkowym, w
    którym rozpoczęli prowadzenie działalności gospodarczej, oraz mali podatnicy
    mogą dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej
    środków trwałych zaliczonych do grupy 3 - 8 klasyfikacji, z wyłączeniem
    samochodów osobowych, w roku podatkowym, w którym środki te zostały
    wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i
    prawnych. W ten sposób można zaliczyć do kosztów nawet równowartość 50 000
    euro.

    Problemem tym zajmowała się Izba Skarbowa w Warszawie w interpretacji z 20
    lutego 2009 r. (IPPB1/415-1392/08-2/AM).

    Potwierdziła ona, że przedsiębiorca spełniający kryteria małego podatnika
    może dokonać jednorazowej amortyzacji motocykla. To dlatego, że zdaniem izby
    skarbowej wyłączenie zawarte w tym przepisie dotyczy tylko samochodów
    osobowych z poz. 741 Klasyfikacji Środków Trwałych. Tymczasem motocykle
    wymienione są w poz. 740.

    Biorąc pod uwagę niekorzystne dla podatników odpowiedzi dotyczące VAT, pismo
    Izby Skarbowej w Warszawie jest zaskakujące. To dlatego, że w art. 5a pkt 19
    ustawy o PIT zawarta jest definicja samochodu osobowego. Rozumie się przez
    niego pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej
    3,5 tony (z wyjątkami - przepisy mają takie samo brzmienie jak aktualnie
    obowiązujące rozwiązania w VAT). A przypomnijmy, że zgodnie z prawem o ruchu
    drogowym motocykl jest pojazdem samochodowym.

    Najłatwiej rozliczyć skuter

    Problem ograniczeń przy odliczaniu VAT nie dotyczy motorowerów. Firmy mogą
    pomniejszyć podatek należny o całą kwotę podatku naliczonego przy zakupach.
    Motorowery nie są bowiem pojazdami samochodowymi ani w rozumieniu PKWiU, ani
    według kodeksu drogowego. Chodzi o pojazdy o pojemności silnika
    nieprzekraczającej 50 cm sześc., których konstrukcja ogranicza prędkość
    jazdy do 45 km/h. Do tej grupy należy m.in. większość coraz bardziej
    popularnych w naszym kraju skuterów. Zaletą motorowerów jest to, że osoby
    dorosłe do ich prowadzenia nie muszą mieć żadnych uprawnień.

    On 2009-03-18, at 08:17, PanAdol wrote:

    zainteresowanie na grupie jest tematem ;) a mozesz jakos udostepnic ten
    art ? w pdfie wyslac albo cus ? bo tak to trza placic za ten z linka