eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyZapowiada sie kolejny sukces w DCZapowiada sie kolejny sukces w DC
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.atman.pl!.P
    OSTED!not-for-mail
    From: Czesław Wiśniak <c...@b...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Zapowiada sie kolejny sukces w DC
    Date: Tue, 30 Dec 2014 10:23:11 +0100
    Organization: ATMAN - ATM S.A.
    Lines: 64
    Message-ID: <m7tqvr$57p$1@node1.news.atman.pl>
    NNTP-Posting-Host: 89-76-149-73.dynamic.chello.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=original
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: node1.news.atman.pl 1419931451 5369 89.76.149.73 (30 Dec 2014 09:24:11 GMT)
    X-Complaints-To: u...@a...pl
    NNTP-Posting-Date: Tue, 30 Dec 2014 09:24:11 +0000 (UTC)
    X-Priority: 3
    X-MSMail-Priority: Normal
    X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.5931
    X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.6157
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2553400
    [ ukryj nagłówki ]

    Wiadomo czyj :)
    http://tinyurl.com/klxfjz9

    "Południowa obwodnica Warszawy teraz urywa się na Puławskiej. Kierowcy
    jadący dalej, np. na drugą stronę Wisły, muszą stać w gigantycznych korkach
    m.in. w Dolinie Służewieckiej. Ekspresową obwodnicę trzeba wydłużyć dalej na
    wschód. Według kosztorysów 18-kilometrowy odcinek przez Ursynów, Wilanów i
    Wawer do wylotówki na Lublin ma kosztować gigantyczną kwotę 6,7 mld zł.
    Sporą część tej sumy pochłonie budowa ponaddwukilometrowego tunelu pod ul.
    Płaskowickiej. Ponad rok temu w poszukiwanie pieniędzy na inwestycję
    zaangażował się nawet ówczesny premier Donald Tusk. Było to tuż przed
    referendum w sprawie odwołania prezydent Hanny Gronkiewicz-Waltz. Według
    tamtej obietnicy premiera południowa obwodnica miała zostać ukończona w 2019
    r.

    Szanse na dotrzymanie tego terminu są jednak nikłe. Przetarg na wykonawców
    południowej obwodnicy w formule "projektuj i buduj" ciągnie się już od 18
    grudnia 2013 r., a końca nie widać. Według pierwotnych planów oferty z
    cenami mieliśmy poznać 10 października. Od tamtego czasu termin otwierania
    kopert przekładano już sześciokrotnie - po raz ostatni tuż przed świętami
    Bożego Narodzenia. Nowe daty ujawnienia ofert dla trzech odcinków trasy to
    12, 19 i 26 stycznia. Nie wiadomo jednak, czy ostateczne.

    Drogowcy twierdzą, że wybór wykonawcy opóźnia się, bo firmy złożyły ogromną
    liczbę pytań do dokumentacji przetargowej - blisko 2,4 tys. - Na wszystkie
    pytania należało udzielić szczegółowej i wyczerpującej odpowiedzi - mówi
    Małgorzata Tarnowska z mazowieckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg.
    Firmy pytają np. o szczegółowe parametry wiaduktów czy estakad. Mają też
    wątpliwości wobec warunków kontraktu. Często okazuje się, że odpowiedzi ich
    nie zadowalają i składają odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Ta część
    protestów uznała za zasadne i drogowcy musieli to uwzględnić w dokumentacji
    przetargu. Jak się dowiedzieliśmy, kolejne odwołania zostały złożone tuż
    przed świętami.

    Tomasz Latawiec, prezes Stowarzyszenia Inżynierów Doradców i Rzeczoznawców,
    twierdzi, że planowany termin oddania trasy w 2019 r. jest nierealny. Jego
    zdaniem rekordowa liczba pytań pokazuje, że przetarg został fatalnie
    przygotowany. - Tak to jest, kiedy inwestycja jest realizowana na polityczne
    zamówienie. Przetarg przygotowywano w dużym pośpiechu. Podstawowym błędem
    było to, że wybrano formułę "projektuj i buduj". Przy tak skomplikowanej
    inwestycji najpierw powinno się zlecić wykonanie dokładnego projektu, a
    dopiero potem powinien zostać wybrany wykonawca. A tak firmom trudno jest
    przygotować ofertę - mówi Tomasz Latawiec. Twierdzi, że przy tylu
    niejasnościach można się także spodziewać problemów na etapie budowy.

    Formułę "projektuj i buduj", w której jedna firma najpierw projektuje, a
    potem buduje ekspresówkę, krytykuje także dr Michał Wolański z Katedry
    Transportu Szkoły Głównej Handlowej. - Taki model przetargu bardziej
    sprawdza się przy inwestycjach punktowych, np. przy budowie elektrowni,
    kiedy firma może proponować jakieś własne rozwiązania i wie, jak je
    wdrożyć - zaznacza.

    Według GDDKiA formuła "projektuj i buduj" ma jednak zalety. Drogowcy
    twierdzą, że dość często zdarzało się, że wykonawca trasy negował poprawność
    otrzymanego projektu i w ten sposób próbował zrzucić z siebie
    odpowiedzialność za opóźnienia. Jeśli ta sama firma wykonuje projekt, a
    potem buduje drogę, to już nie może mówić, że z dokumentacją jest coś nie
    tak.

    W dotrzymanie terminu zakończenia budowy trasy nie wierzy także Robert
    Chwiałkowski ze stowarzyszenia Siskom, które od dawna walczy o budowę
    arterii. - Szacuję, że południowa obwodnica zostanie skończona w 2020 lub
    nawet w 2021 r. - ocenia."

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: