  • 1. Data: 2009-08-07 19:46:35
    Temat: Zastrzeżenie praw autorskich
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Ktoś zastrzegał sobie wzór użytkowy?
    Niby poczytałem co i jak, ale jak to jest w praktyce.
    Mam na myśli bardzo prosty mebel, ale forma całkiem nowa.

    Robert

  • 2. Data: 2009-08-08 09:29:42
    Temat: Re: Zastrzeżenie praw autorskich
    Od: "Piotr [trzykoty]" <trzykoty[usunTo]@o2.pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" <r...@w...pl> napisał
    > Ktoś zastrzegał sobie wzór użytkowy?

    Ma to niewiele z prawami autorskimi

    > Niby poczytałem co i jak, ale jak to jest w praktyce.

    Przeczytaj zastrzeżenia konkretnej sprawy, do znalezienia w bazie danych
    Urzędu, to co tam wymieniono jest chronione, póki on płaci za to opłaty. Nie
    wolno tego w kraju produkować ani wprowadzać do obrotu z zagranicy. Jak
    jesteś mocny to możesz starać się mu unieważnić ochronę, podnosząc np.
    dowody, że nie było to nowe jak on zgłaszaszał, bo gdzieś już na świecie
    istniało, jeśli jesteś w stanie to wykazać.

    > Mam na myśli bardzo prosty mebel, ale forma całkiem nowa.

    Użytkowy czy przemysłowy. Jedno chroni technikę, a drugie wygląd zewnętrzny.
    Poczytaj na stronie Urzędu Patentowego, względnie w Prawie własności
    przemysłowej, prawa autorskie reguluje osobna ustawa o prawie autorskim
    (choć z mebalmi ma ona tyle wspólnego, że tylko gdyby to był jakiś
    jednostkowy, bardzo unikalny mebel, albo chroni rysunek sam w sobie,
    projekt, ale nie mebel fizyczny).

  • 3. Data: 2009-08-08 09:31:26
    Od: "Piotr [trzykoty]" <trzykoty[usunTo]@o2.pl>

    Zgłasza się w UPRP, samemu lub przez profesjonalnego rzecznika patentowego
    (za opłatą). Dokumentacja zgłoszeniowa musi być zgodna z przepisami.

  • 4. Data: 2009-08-08 09:53:27
    Od: kulig <k...@m...com>

    Piotr [trzykoty] pisze:
    > Zgłasza się w UPRP, samemu lub przez profesjonalnego rzecznika patentowego
    > (za opłatą). Dokumentacja zgłoszeniowa musi być zgodna z przepisami.

    polecam przez rzecznika - jako że obecnie jest o wiele mniej zgłoszeń
    niż kilkanaście/kilkadziesiąt lat temu, jest bardzo wielu dobrych
    rzeczników bez zajęcia i przygotują Ci wszystkie papiery i poprowadzą
    sprawę do końca za w miarę niewielkie pieniądze (100-500 zł). A wiedzą
    na co zwrócić uwagę - np. jak opisać, jak ponumerować czy jakich symboli
    użyć na rysunkach (to ma znaczenie).

    Tylko się nastaw że proces przeanalizowania zgłoszenia w UPRP zajmie
    przynajmniej 2-3 lata.

  • 5. Data: 2009-08-08 21:07:32
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    "kulig" <k...@m...com> wrote
    > rzeczników bez zajęcia i przygotują Ci wszystkie papiery i poprowadzą
    > sprawę do końca za w miarę niewielkie pieniądze (100-500 zł).

    Albo trafiasz na takich kompletnie bez zajęcia albo... Dobry rzecznik w
    dużym mieście raczej nie bierze mniej niż górna kwota jaką podałeś, a
    częściej więcej.

  • 6. Data: 2009-08-10 09:40:56
    Od: Adampio <a...@o...pl>

    kulig pisze:
    > polecam przez rzecznika - jako że obecnie jest o wiele mniej zgłoszeń
    > niż kilkanaście/kilkadziesiąt lat temu, jest bardzo wielu dobrych
    > rzeczników bez zajęcia
    MSZ _dobry_ rzecznik nie ma czasu sie podrapać, a za stówę to palcem w
    bucie nie kiwnie ;-)

  • 7. Data: 2009-08-10 09:45:32
    Od: Adampio <a...@o...pl>

    Robert Wańkowski pisze:
    > Ktoś zastrzegał sobie wzór użytkowy?
    > Niby poczytałem co i jak, ale jak to jest w praktyce.

    w skrocie
    musi byc nowe w skali swiatowej,
    to czego chcesz zeby inni nie robili opisujesz w zastrzezeniach ochornnych
    Urzad to "obrabia" ze 2 lata zanim wyda decyzje
    ochona trwa 10 lat od daty zgloszenia