  • 101. Data: 2011-01-24 21:24:00
    Temat: Re: bez sprzęgła
    Od: Piotr Klimek <usenet@USUN_TOklimek.net.pl>

    Dnia (Mon, 24 Jan 2011 20:12:55 +0000 (UTC)) ktos podajacy sie za masti
    wyklawiaturowal co nastepuje:

    51750499400046882

    > na zdjeciu to nic nie widać poza zjechanymi zębami o stałym zazębieniu.
    > A one od zmiany bez sprzegła paść nie mogą

    A od czego? Serio pytam.

    Piotr Klimek
    Suzuki SV1000S K3, Yamaha DT125R
    http://bikepics.com/members/piko/

  • 102. Data: 2011-01-24 22:51:44
    Od: masti <g...@t...hell>

    Dnia pięknego Mon, 24 Jan 2011 21:24:00 +0000 osobnik zwany Piotr Klimek
    wystukał:

    > Dnia (Mon, 24 Jan 2011 20:12:55 +0000 (UTC)) ktos podajacy sie za masti
    > wyklawiaturowal co nastepuje:

    > A od czego? Serio pytam.

    skoro są na stałe zazębione to od ruchu kłów paść nie mogą.
    Zmęczenie materiału, ciała obce itp.

    --
    mst <at> gazeta <.> pl
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 103. Data: 2011-01-25 05:56:29
    Od: The_EaGle <e...@j...com>

    W dniu 2011-01-24 23:51, masti pisze:

    > skoro są na stałe zazębione to od ruchu kłów paść nie mogą.
    > Zmęczenie materiału, ciała obce itp.

    To ciekawa teoria. Szczególnie ta o nie możności wyszczerbienia zębów w
    przekładni. Jak rozumiem uważasz że wytrzymałość przekładni jest
    nieograniczona? Idąc dalej twoim tokiem rozumowania przez każdą taką
    przekładnie można przenieść dowolnie duży moment obrotowy...

    Pozdrawiam
    Rafał

  • 104. Data: 2011-01-25 06:13:48
    Od: The_EaGle <e...@j...com>

    W dniu 2011-01-24 13:59, AZ pisze:

    > Miedzy biegami.

    > Myslalem ze jezdzisz motocyklem, przepraszam ale zasugerowalem sie tym, ze
    > piszesz na grupe motocyklowa. Dla Ciebie nadal dzwignia zmiany biegow dziala
    > zero jedynkowo. Wez sobie obejrzyj jakas skrzynie i troche nia pokrec.

    W tej chwili nie jeżdżę zima z oknem.
    Co do działania skrzyni biegów to ona jak najbardziej działa
    zero-jedynkowo. Chyba że masz na myśli skrzynie np multitronik ale
    jeżeli chodzi o kłową w motocyklu to nie wyobrażam sobie inaczej.
    Nie ma innych przekładni niż te które są w skrzyni - tzn że nie ma
    stanów pośrednich, wiec albo jest bieg albo go nie ma - zero - jeden.

    > A jak juz bedziesz mial motocykl to wez przy zmianie biegow nie pociagnij
    > dzwigni do konca tylko tak do polowy zakresu jej ruchu i pusc sprzeglo.

    Poszedłem do garażu uruchomiłem motocykl, dla Ciebie. Wrzuciłem luz i
    starałem się nie do konca wrzucić 1ke i wiesz co niedasie... Jest albo N
    albo 1 lub albo N albo 2 - nie dałosię z N na 3 albo z N naniewiemcoinnego.

    Potem postawiłem go na podstawce i zrobiłem z 2 na 3 i nie mam nic po
    między. Nie wiem czy mam popsutą skrzynie ale po między 2 a 3 nie mam
    żadnego N. :)

    Szczególnie na podstawce widać co się dzieje jak zrobisz zmianę z 2 na 3
    a dokładnie - 2 do 5tys obr i 3 do spada do 3 tys obr - tylko że jak
    masz koło w górze to silnik tak szybko nie spada z obrotów, wiec koło
    napędowe przyspiesza a silnik zwalnia. Ewidentnie jest to wiec sytuacja
    o której pisze tzn że nie ma miejsca na spadek oborotów przy zmianie
    biegów i to że w 0.5s spadają oboroty podczas zmiany to wynik tego że
    sprzęgnięty z kołem napędowym wałek napędzany w skrzyni w momencie
    zmiany przekładni od razu powoduje zmniejszenie obrotów wału korbowego.
    To nie dzieje sie z powodu ujęcia gazu ale zwykłego "siłowania" a że wał
    korbowy silnika motocyklowego ma stosunkowo małą bezwładność to zmiana
    obrotów jest bardzo szybka a dodatkowo pomaga ujęcie gazu.
    W rezultacie dochodzi do bardzo szybkiej zmiany praktycznie nie
    odczuwalnej dla kierowcy.

    osci/37/37/1/skrzynia_biegow_pr_5.jpg

    bez-uzycia-sprzegla-abc,art37.html

    > No pacz pan, zuzyly sie zeby na kole ktore bylo na stale zazebione z innym.
    > Gdzie tu wplyw zmian bez sprzegla?

    Jak rozumiem wg Ciebie wytrzymałość na stałe zazębionych kół zębatych
    dąży do nieskończoności bo tylko tak można wytłumaczyć nie możność
    wyszczerbienia się tych zębów.

    Pozdrawiam
    Rafał

  • 105. Data: 2011-01-25 06:36:06
    Od: The_EaGle <e...@j...com>

    W dniu 2011-01-24 13:52, AZ pisze:

    > A moze poszli do lasu?

    > Dowod jest taki ze taka mozliwosc wynika po prostu z konstrukcji skrzyni.

    Bo ty tak powiedziałeś. Chylę czoła i oddaje cześć. Możliwość zmiany
    biegów bez sprzęgła jest w każdej skrzyni w samochodzie można to także
    zrobić i żadnych zgrzytów nie będzie i jak rozumiem wg Ciebie taka
    zmiana biegów także będzie całkowicie zdrowa a skrzynia jest na to
    konstrukcyjnie przygotowana.

    Mam wrażenie że mylisz typowo wyścigową/rajdową skrzynie kłową gdzie
    zakłada się powstawanie dużych momentów podczas zmiany biegów ze
    skrzynią zwykłego motocykla drogowego gdzie producent nie przewidział
    takiej możliwości - w jednym i drugim przypadku konstrukcja skrzyni jest
    taka sama ale wytrzymałość kompletnie różna.

    > Wiec powiedz gdzie ta trwalosc sie zmniejsza? Co ulega szybszemu zuzyciu?

    Odpowiedz sobie na proste pytania:

    Czy sprzęgło w motocyklu służy tylko do ruszania?
    Czy sprzęgło w motocyklu odpowiada za rozłożone w czasie oddawanie
    momentu obr?
    Czy zmiana przekładni bez użycia sprzęgła to gwałtowniejsze zmiany
    momentu obr ?
    Czy gwałtowniejsze zmiany momentu przyczyniają się do wydłużenia czy
    skrócenia czasu eksploatacji?

    Jak już odpowiesz sobie na te pytania to odpowiedź sama się nasunie że
    zmiana w motocyklu bez sprzęgła nie poprawia żywotności skrzyni a ją skraca.

    Pozdrawiam
    Rafał

  • 106. Data: 2011-01-25 07:33:15
    Od: Piotr Klimek <usenet@USUN_TOklimek.net.pl>

    Dnia (Mon, 24 Jan 2011 22:51:44 +0000 (UTC)) ktos podajacy sie za masti
    wyklawiaturowal co nastepuje:

    > skoro są na stałe zazębione to od ruchu kłów paść nie mogą.
    > Zmęczenie materiału, ciała obce itp.

    Ide sobie doczytac jeszcze raz jak dziala skrzynia w motocyklu, bo pomimo
    trzymania tego w rekach i ogladania filmow pogladowych nadal nie jest dla
    mnie jasne to stale zazebienie. Wydawalo mi sie, ze kazdy z tych trybow
    jest zaezbiany, bo odpowiada za jakis bieg. Jak sie doucze to wroce :)

  • 107. Data: 2011-01-25 08:37:37
    Od: AZ <a...@g...com>

    On 2011-01-25, The_EaGle <e...@j...com> wrote:

> [...]
    > Nie ma innych przekładni niż te które są w skrzyni - tzn że nie ma
    > stanów pośrednich, wiec albo jest bieg albo go nie ma - zero - jeden.

    Nie nie dziala zero jedynkowo. Tak jak doktorski juz napisal, jak sobie
    wyobrazasz rozpiecie jednych klow i zapiecie drugich tak zeby nie
    wystepowal moment w ktorym nie zapiete sa zadne? To co, zapinaja sie kly
    nastepnego biegu a po tym zwalniaja drugiego? Jak sobie to wyobrazasz?

    > Poszedłem do garażu uruchomiłem motocykl, dla Ciebie. Wrzuciłem luz i
    > starałem się nie do konca wrzucić 1ke i wiesz co niedasie... Jest albo N
    > albo 1 lub albo N albo 2 - nie dałosię z N na 3 albo z N naniewiemcoinnego.

    Nadal nie rozumiesz, albo udajesz ze nie rozumiesz o co chodzi.

    > Potem postawiłem go na podstawce i zrobiłem z 2 na 3 i nie mam nic po
    > między. Nie wiem czy mam popsutą skrzynie ale po między 2 a 3 nie mam
    > żadnego N. :)

    No czyli pokazales tylko tyle, ze wg. Ciebie skrzynia dziala zero jedynkowo.
    Ja nie mowilem ze pomiedzy 2 a 3 jest normalny N, jest moment w ktorym
    zaden z biegow nie jest zapiety. Po wrzuceniu 2 pociagnij ja tylko do polowy
    zakresu ruchu.

> [...]
    > obrotów jest bardzo szybka a dodatkowo pomaga ujęcie gazu.
    > W rezultacie dochodzi do bardzo szybkiej zmiany praktycznie nie

    Przeczysz sam sobie, skoro ma mala bezwladnosc to obroty spadaja wlasnie
    bardzo szybko. Wkrec sobie silnik do 6krpm i zamknij przepustnice, jak
    szybko spadaja obroty?

    > Jak rozumiem wg Ciebie wytrzymałość na stałe zazębionych kół zębatych
    > dąży do nieskończoności bo tylko tak można wytłumaczyć nie możność
    > wyszczerbienia się tych zębów.

    Nie odwracaj kota ogonem. To ze kola sa na stale zazebione to tylko
    argument na to ze zmiana bez sprzegla jest na nie bez jakiegokolwiek
    wplywu.

    --
    Artur
    ZZR 1200

  • 108. Data: 2011-01-25 08:45:22
    Od: AZ <a...@g...com>

    On 2011-01-25, The_EaGle <e...@j...com> wrote:

> [...]
    > zrobić i żadnych zgrzytów nie będzie i jak rozumiem wg Ciebie taka
    > zmiana biegów także będzie całkowicie zdrowa a skrzynia jest na to

    Tylko skrzynia samochodowa jest troszke inaczej skonstruowana. A teraz
    tak przykladowo - BMW S1000RR, seryjnie ma quickshifter ktory to po ruszeniu
    dzwignia zmiany biegow odcina zaplon i wtryski, ba quickshiftery potrafia
    tez wylaczac pokolei cylindry by nie bylo efektu szarpniecia. W tym wypadku
    nawet nie musisz kombinowac manetka tylko wbijasz pokolei biegi. Myslisz
    ze producent pozwolil by na to by uzytkownik sam katowal skrzynie?

    Zobacz sobie tez to:
    http://www.youtube.com/watch?v=X9peEoViUrA

> [...]
    > takiej możliwości - w jednym i drugim przypadku konstrukcja skrzyni jest
    > taka sama ale wytrzymałość kompletnie różna.

    Gdzie te momenty powstaja?

    > Odpowiedz sobie na proste pytania:
    >
    > Czy sprzęgło w motocyklu służy tylko do ruszania?

    Moze sluzyc tylko do ruszania i redukcji.

    > Czy sprzęgło w motocyklu odpowiada za rozłożone w czasie oddawanie
    > momentu obr?

    Ze co?

    > Czy zmiana przekładni bez użycia sprzęgła to gwałtowniejsze zmiany
    > momentu obr ?

    Jakiego momentu obrotowego i gdzie?

    > Czy gwałtowniejsze zmiany momentu przyczyniają się do wydłużenia czy
    > skrócenia czasu eksploatacji?

    Jw.

    --
    Artur
    ZZR 1200

  • 109. Data: 2011-01-25 08:46:20
    Od: masti <g...@t...hell>

    Dnia pięknego Tue, 25 Jan 2011 06:56:29 +0100 osobnik zwany The_EaGle
    wystukał:

> [...]
    > nieograniczona? Idąc dalej twoim tokiem rozumowania przez każdą taką
    > przekładnie można przenieść dowolnie duży moment obrotowy...

    jeżeli tylko potrafisz go wytworzyć standardowym motocyklu

  • 110. Data: 2011-01-25 10:04:13
    Od: The_EaGle <e...@j...com>

    W dniu 2011-01-25 09:45, AZ pisze:

> [...]
    > nawet nie musisz kombinowac manetka tylko wbijasz pokolei biegi. Myslisz
    > ze producent pozwolil by na to by uzytkownik sam katowal skrzynie?

    Ok, i to ma być argument za czym ?

    > Gdzie te momenty powstaja?

    To jeszcze raz:

    Zakładam sobie V=50km/h, obr=5000obr/min
    bieg 3

    Zmieniasz bieg na 4 a wiec V=50km/h obr=3000obr bieg 4

    Przy zmianie biegów wymuszasz zmniejszenie obr silnika o 2000obr i teraz
    masz dwie możliwości wcisnąć delikatnie sprzęgło lub tego nie zrobić.
    Decyzje jaką podejmiesz jest związana z czasem jaki dajesz silnikowi do
    zmniejszenie tych obr. Jeżeli czas będzie krótszy to spadek obr będzie
    gwałtowniejszy a co za tym idzie silnik będzie gwałtowniej hamowany co
    generuje moment obr tym większy im krószy czas hamowania silnika.

    > Moze sluzyc tylko do ruszania i redukcji.

    > Ze co?

    Sprzęgło pozwala na poślizg. Silnik podczas zmian obr generuje moment
    obr w tym przypadku moment hamujący.

    > Jakiego momentu obrotowego i gdzie?

    j.w

    > Jw.

    Dokładnie co jest lepsze powstawanie większych czy mniejszych momentów?

    Pozdrawiam
    Rafał