  • 11. Data: 2009-09-23 20:15:21
    Temat: Re: co zamiast diody zenera
    Od: "pawel" <p...@p...onet.pl>

    > Ogólnie porty w AVRach są nieźle zabezpieczone. Można spróbować nie dawać
    > nic zabezpieczającego, jeśli jest stosunkowo duży rezystor - a taki jest.
    Niby na stronie 49 są narysowane diody
    http://www.atmel.com/dyn/resources/prod_documents/do
    c2503.pdf
    chyba rzeczywiście można się obejść bez zewnętrznego zabezpieczenia.

    Paweł

  • 12. Data: 2009-09-23 21:46:43
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    pawel pisze:
    > Witam.
    > Mam taki problem.
    > Chciałem mierzyć napięcie do 50VDC na przetworniku A/C AVR.
    > Dałem dzielnik Rwe=100k R2=10k i równolegle do R2 diodę zenera żeby 5,1V
    > żeby zabezpieczyć układ.
    > Napięcie zmierzone na przetworniku mnoże przez 11 i mam napięcie na
    > dzielniku.
    > Problem jest tego typu że nie mogę osiągnąć na wejściu ADC 5V. Dopiero jak
    > dam na dzielnik jakieś 60V to
    > na wejściu przetwornika mam 5V. Oznaczenie diody u sprzedawcy to SOD27.
    > Czego mam użyć zamiast tej diody?

    Zenerka zaczyna obciążać ten dzielnik już od 4V powodując nieliniowość.
    Nawet gdybyś dał 20K i 2K to bedzie nieliniowo i nie dojdziesz do 5V.
    Lepiej daj diodę na wejściu przetwornika schottky skierowaną do 5V. Po
    przekroczeniu 5.2V wszystko odetnie i nie przekroczysz dopuszczalnego
    napięcia na wejściu. Drugą daj skierowaną od masy do tego wejścia żeby
    zabezpieczyć przed ujemnymi.

    MD

  • 13. Data: 2009-09-23 21:50:43
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    EM pisze:

    > Jako zabezpieczenie można dać zamiast diody zenera, impulsową 4148 anoda do
    > wejścia, katoda do +5V zasilania jakim dysponujesz. W drugą stronę katoda do
    > wejścia, anoda do masy.

    4148n ma 0,7V. Jeśli schottky ma za duży prąd to można dać germanową
    żeby nie przekroczyć VCC o więcej niż 0,3V.

    MD

  • 14. Data: 2009-09-24 06:01:43
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    >Lepiej daj diodę na wejściu przetwornika schottky skierowaną do 5V. Po
    >przekroczeniu 5.2V wszystko odetnie i nie przekroczysz dopuszczalnego
    >napięcia na wejściu. Drugą daj skierowaną od masy do tego wejścia żeby

    No tak, teoretycznie można zobie wyobrazić, że dając zwykłą diodę impulsową
    napięcie na wejściu może być większe niż VCC o wiecej niż 0,5V. W praktyce
    nie wiadomo dokładnie, czy dioda wewnętrznego zabezpieczenia nie ograniczy o
    taką wartość lub mniejszą.
    Schottka ma jedną bardzo złą cechę w tym zastosowaniu - prąd wsteczny.
    Przykładowo dla BAS85 osiąga 1mA !! dla ok. 110*C. Dla temperatury małej
    jest to sporo mniej, np 10uA dla 50*C, ale należy się z tym liczyć.
    --
    Pozdr
    EM

  • 15. Data: 2009-09-24 15:14:14
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    EM pisze:

> [...]
    > Przykładowo dla BAS85 osiąga 1mA !! dla ok. 110*C. Dla temperatury małej
    > jest to sporo mniej, np 10uA dla 50*C, ale należy się z tym liczyć.

    Ja stosowałem BAS43. Ma maksymalnie 200nA.

    MD