  • 51. Data: 2019-11-16 22:23:04
    Temat: Re: [cross] Jaka karta microSD do raspberry?
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    heby <h...@p...onet.pl> wrote:

    > a) kup kartę dużo większą niż używasz. Karta będzie w stanie wtedy
    > pracować dłużej z powodu tego że w tle będzie miała gdzie relokować
    > sektory, a dzieje się to nawet jesli karta "nic nie robi".

    Tak właśnie było. Była 32 GB. Teraz wrzuciłem 8 GB Adaty (zakładam, może
    naiwnie, że jeśli karta ma ten sam rozmiar fizyczny, ale mieści mniej
    danych, to może jest np. pSLC zamiast MLC). Tylko teraz przekonfigurowałem
    już wszystko i karta jest zamontowana w ro (wcześniej trochę na nią
    pisało, mało ale zawsze coś -- widocznie wystarczyło, żeby padła).

  • 52. Data: 2019-11-16 22:24:35
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    sirapacz <n...@s...pl> wrote:

    > Nie. Nie musisz podłączać bo nie straci danych niepodłączony.

    Teoretycznie... :) Ciekawe co zostanie z ładunku na takich kartach np. po
    10, 20 latach.

    > To, o czym pisze queequeg

    heby :)

  • 53. Data: 2019-11-16 22:45:49
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 16/11/2019 22:15, Queequeg wrote:
    > To jest pi 3. Startuje z uSD. Nie wiem czy da się obejść tak, żeby
    > startowało skąd inąd :)

    https://www.raspberrypi.org/documentation/hardware/r
    aspberrypi/bootmodes/

    Przyznam że po kilkukrotnym przeczyta niu tego tekstu dalej nie wiem czy
    ma czy nie ma boot z USB ;)

    A całkiem serio to wsadziłem kiedyś najmniejszą kartę jaką miałem, z
    minimalistycznym linuxem odpalającym innego linuxa przez kexec z usb.

    Nie polecam. Wolałbym dostać w PI coś na kształt BIOSu. Ale z jakiejś
    przyczyny świat uznał że uboot, najlepiej oberżnięty do granic
    możliwosci i niefunkcjonlany, jest wszystkim czego potrzebuje ludzkość.

  • 54. Data: 2019-11-17 02:02:03
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    heby <h...@p...onet.pl> wrote:

    > https://www.raspberrypi.org/documentation/hardware/r
    aspberrypi/bootmodes/

    > Przyznam że po kilkukrotnym przeczyta niu tego tekstu dalej nie wiem czy
    > ma czy nie ma boot z USB ;)

    Wygląda na to, że ma. Można włączyć, ale tylko raz (i już nie wyłączysz,
    to OTP).

    https://www.raspberrypi.org/documentation/hardware/r
    aspberrypi/bootmodes/msd.md

    Ewentualnie można mu ustawić tak, żeby wybierać przez GPIO, skąd ma się
    bootować:

    https://www.raspberrypi.org/documentation/hardware/r
    aspberrypi/bootmodes/gpio.md

  • 55. Data: 2019-11-17 03:11:02
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-11-16, Queequeg <q...@t...no1> wrote:

    > To jest pi 3. Startuje z uSD. Nie wiem czy da się obejść tak, żeby
    > startowało skąd inąd :)
    >
    > Da się oczywiście zrobić partycję bootowalną na karcie uSD, a rootfs
    > czytać skądkolwiek, ale wydaje mi się, że bez uSD się nie da.
    >
    > Czy może jednak się da?

    Wydaje się, że się da:
    https://www.raspberrypi.org/documentation/hardware/r
    aspberrypi/bootmodes/msd.md
    To enable the USB boot bit, the Raspberry Pi 3 needs to be booted from
    an SD card with a config option to enable USB boot mode.
    Once this bit has been set, the SD card is no longer required.

    Ale achtung! to modyfikuje OTP a OTP to one-time programmable) memory i
    [..] "any change you make to the OTP is permanent and cannot be undone."

    --
    Marcin

  • 56. Data: 2019-11-17 08:08:26
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 16 Nov 2019 21:15:54 +0000 (UTC), q...@t...no1
    (Queequeg) wrote:
    > To jest pi 3. Startuje z uSD. Nie wiem czy da się obejść tak, żeby
    > startowało skąd inąd :)

    Na pewno tam jest uboot więc może wystartować z czegokolwiek co uboot
    wspiera i a hardware ma to fizycznie.

    --
    Marek

  • 57. Data: 2019-11-19 14:11:29
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    In pl.comp.pecet Grzegorz Niemirowski <g...@g...net> wrote:

    > Padło mi już tyle kart w Malinie, że kupiłem dysk SSD (SA400S37/120G) i
    > mam spokój.

    Podpięty przez USB + odpowiednie flagi bootowania w OTP?

    > Jednak jeśli miałbym coś dodać jeszcze o kartach, to ostatnio
    > potrzebowałem wymienić w kamerce samochodowej bo stara padła.
    > Po długich poszukiwaniach kupiłem SDSQUAR-064G-GN6MA.

    Czyli SanDisk. Nie są złe...

  • 58. Data: 2019-11-19 14:58:34
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Queequeg <q...@t...no1> napisał(a):
    > Podpięty przez USB + odpowiednie flagi bootowania w OTP?

    Tak

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/