  • 1. Data: 2011-05-09 14:06:48
    Temat: (crosspost) PRA a BRA
    Od: "vari" <v...@t...pl>

    W związku z tym, że na pl.misc.telefonia.isdn nikt nie odpowiada (a ja
    miewam "przejściowe problemy" z dostępem do internetu), to pozwalam sobie
    zadać pytanie o ISDN tutaj:
    "Mam pytanie do znawców ISDN.
    Czy na łączu BRA 2B+D możliwe jest używanie sygnalizacji DSS przez centralę
    PABX, czy też jest to możliwe tylko na łączu PRA 30B+D ?
    A jeśli DSS można używać na 2B+D to czy zamiast PABX do celów badaniowych
    można użyć modemu ISDN do komputera ?
    I czy mając NT1 na łączu 2B+D "tepsiany", muszę mieć coś innego niż ten NT
    aby mieć dostęp do DSS ?
    Będę miał ISDN i chciałbym trochę się z tą technologią głębiej zaznajomić a
    więc obadać WSZYSTKIE możliwości jakie daje dostęp 2B+D.
    Stąd moje pytanie o DSS.
    I czy do badań DSS mogę użyć jakiegoś urządzenia współpracującego z laptopem
    (tylko złącza USB).
    Co do tego celu byście polecili (jakie urządzenie) ?
    Najważniejszym kryterium będzie ... cena.
    Musi być w miarę niska.
    Do badań DSS nie kupię wszak drogiej PABX.
    pozdrawiam,
    vari"

  • 2. Data: 2011-05-09 14:29:44
    Temat: Re: (crosspost) PRA a BRA
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "vari" <v...@t...pl> napisał w
    > "Mam pytanie do znawców ISDN.
    > Czy na łączu BRA 2B+D możliwe jest używanie sygnalizacji DSS
    > przez centralę
    > PABX, czy też jest to możliwe tylko na łączu PRA 30B+D ?

    uuu, jak nie ma 'eska' to pewnie nikt fachowo nie odpowie.

    Tak na moj gust to od konfiguracji czy tez oprogramowania centrali
    zalezy, techniczne przeszkody .. to co najwyzej za mala predkosc.

    > A jeśli DSS można używać na 2B+D to czy zamiast PABX do celów
    > badaniowych
    > można użyć modemu ISDN do komputera ?

    A to znow pewnie od oprogramowania tego modemu i komputera zalezy.
    Dane odbierze, a co z nimi zrobi i czy zdazy na czas odpowiedzi
    udzielic satysfakcjonujacej centrale.

    > I czy mając NT1 na łączu 2B+D "tepsiany", muszę mieć coś innego
    > niż ten NT
    > aby mieć dostęp do DSS ?

    Watpie, bo nic takiego nie slyszalem. Byc moze oznacza to "nie
    przewiduje sie".

    > Będę miał ISDN i chciałbym trochę się z tą technologią głębiej
    > zaznajomić a
    > więc obadać WSZYSTKIE możliwości jakie daje dostęp 2B+D.

    Ale to na moj gust wymaga:
    a) analizatora ruchu,
    b) znajomych na centrali, bo TP jak to TP - nie mamy takiej pozycji
    w cennniku i co pan nam zrobi.

    > Do badań DSS nie kupię wszak drogiej PABX.

    Fritze sa tanie :-)

    J.

  • 3. Data: 2011-05-09 16:29:38
    Od: nadir <n...@h...org>

    Użytkownik vari napisał:
> [...]
    > Czy na łączu BRA 2B+D możliwe jest używanie sygnalizacji DSS przez centralę
    > PABX, czy też jest to możliwe tylko na łączu PRA 30B+D ?
    DSS1 to sygnalizacja w kanale D, i używana jest w PRA i BRA.

> [...]
    > można użyć modemu ISDN do komputera ?
    > I czy mając NT1 na łączu 2B+D "tepsiany", muszę mieć coś innego niż ten NT
    NT lub coś co go będzie emulowało musi być inaczej centrala uzna "linię"
    za uszkodzoną i wyłączy ją z obsługi.

    > Będę miał ISDN i chciałbym trochę się z tą technologią głębiej zaznajomić a
    > więc obadać WSZYSTKIE możliwości jakie daje dostęp 2B+D.
    Ze względu na ceny to już praktycznie wymarła technologia, są tańsze i
    "lepsze", nie szkoda czasu?

    Co Ty konkretnie chcesz badać?
    A może chodzi Ci o DDI a nie DSS1?

  • 4. Data: 2011-05-09 17:05:37
    Od: "vari" <v...@t...pl>

    > Co Ty konkretnie chcesz badać?
    > A może chodzi Ci o DDI a nie DSS1?

    Nie. Chodzi o sygnalizację.
    A badać chcę wszystko.
    Z tej ciągoty już niejeden nieplanowany "wynalazek" wynikł albo wiedza pod
    inne.
    Już ja coś wydłubię...
    A ISDN zamawiam właśnie po to (na czas określony) by podłubać i wybadać.
    Planuję przeprowadzkę, będzie mała nadwyżka gotówki i stąd planuję zakupić
    na czas określony taką usługę.
    Nie wykluczam zakupu innych ale ZTCW i się dowiaqdywałem to tylko ta jest mi
    finansowo dostępna.
    Do tej pory "rzeźbiłem" tylko na POTS na różnych centralach i to i owo się
    znalazło (czego nawet producent nie przewidywał lub uznał niedoróbkę za
    nieistotną - a w telekomunikacji nie ma nieistotnychy niedoróbek).
    Dzięki za informacje.
    Teraz poszukam w necie na tej podstawie pewnych spraw i zobaczę co będę mógł
    zakupić.
    Cena parametrem jest istotnym.
    Może jakiś używany sprzęt badaniowy...
    Niech no Tepsunia grzeje dla mnie port...:-)
    vari

  • 5. Data: 2011-05-09 17:28:48
    Od: nadir <n...@h...org>

    > Nie. Chodzi o sygnalizację.
    > A badać chcę wszystko.
    Bez dostępu do centrali i zabawy w różne konfiguracje i usługi, to
    niestety wszystkiego nie zbadasz, jesteś zdany jedynie na to co oferuje
    dostawca.

> [...]
    > na czas określony taką usługę.
    > Nie wykluczam zakupu innych ale ZTCW i się dowiaqdywałem to tylko ta jest mi
    A ile teraz wynosi abonament za ISDN-a?

> [...]
    > Dzięki za informacje.
    > Teraz poszukam w necie na tej podstawie pewnych spraw i zobaczę co będę mógł
    Jak bardzo jesteś zainteresowany to mogę załatwić "tanio" miernik ISDN,
    ma PRA i BRA, symuluje NT i TA, i różne inne duperele do testów ISDN-a,
    dodatkowo mierzy też V.35.
    Nazwy i typu nie pamiętam, bo dawno się tym bawiłem, ale znajomy
    przywiózł go kiedyś z Niemiec, wtedy cena oscylowała w granicach 10.000
    euro, od dawna szuka zapaleńca, który by to kupił, bo zwykłemu
    użytkownikowi do domu się nie przyda. Oczywiście nie za tą cenę.

    > Niech no Tepsunia grzeje dla mnie port...:-)
    Portów to oni mają dostatek, masowy wykup neo się do tego przyczynił.

  • 6. Data: 2011-05-09 21:40:59
    Od: Jakub Klausa <j...@b...pl>

    nadir <n...@h...org> wrote:

    n => Jak bardzo jesteś zainteresowany to mogę załatwić "tanio" miernik ISDN,
    n => ma PRA i BRA, symuluje NT i TA, i różne inne duperele do testów ISDN-a,
    n => dodatkowo mierzy też V.35.
    n => Nazwy i typu nie pamiętam, bo dawno się tym bawiłem, ale znajomy
    n => przywiózł go kiedyś z Niemiec, wtedy cena oscylowała w granicach 10.000
    n => euro, od dawna szuka zapaleńca, który by to kupił, bo zwykłemu
    n => użytkownikowi do domu się nie przyda. Oczywiście nie za tą cenę.

    Jeśli to stare urządzenie, a celem variego jest nauka to nie polecam -
    urządzenia starszej generacji miały wiele ograniczeń, szczególnie jeśli
    idzie o 'mieszanie', a o to zapewne variemu chodzi ;-)

    Polecę za to najtańsze rozwiązanie - wybrać odpowiedni modem ISDN na allegro
    i posiłkując się darmowym asteriskiem i jakimś pecetem pobawić się tym.
    Implementacja obsługi BRI ostatnio bardzo się poprawiła, dość rzecz, że
    kilka dużych instytucji (w tym finansowych) z ziemi obiecanej BRI - zza
    naszej zachodniej granicy używa tego we wszystkich swoich oddziałach ;-)

    No i przy odrobinie 'grzebalstwa' można sobie sporo 'potestować' jak komuś
    się chce w kodzie źródłowym grzebać ;-)

    Dekoder samego protokołu też jest dość przejrzysty i czytelny, nie tylko w
    trzeciej ale i niższych warstwach (q921).

    Cała inwestycja przy odrobinie szczęścia (i posiadaniu jakiegoś PCta na
    podorędziu) może się zamknąć w kwocie ~15zł ;-)

    k.
    --
    Jakub Klausa, JK762-RIPE, j...@b...pl
    * <kater> "Soccer? That's the game with only one ball for 22 idiots right?" *

  • 7. Data: 2011-05-10 07:04:21
    Od: "vari" <v...@t...pl>

    > Bez dostępu do centrali i zabawy w różne konfiguracje i usługi, to
    > niestety wszystkiego nie zbadasz, jesteś zdany jedynie na to co oferuje
    > dostawca.

    To wiem. Ale jeśli tam coś jest nie tak to ja to znajdę...

    > A ile teraz wynosi abonament za ISDN-a?

    Różnie zeznają na Błękitnej Linii ale coś ok. 67 PLN brutto i 50 minut
    wliczone (ciekawę dokąd te minuty).

> [...]
    > dawna szuka zapaleńca, który by to kupił, bo zwykłemu użytkownikowi do
    > domu się nie przyda. Oczywiście nie za tą cenę.

    Daj znać na priva: varicap(e-magiel)onet.pl

    > Portów to oni mają dostatek, masowy wykup neo się do tego przyczynił.

    Wiem. :-)
    I nawet centralę będę miał dobrą bo Alcatel S-12 idJot.
    Jest pełna ciekawych błędów nawet dla POTS.

    Planuję w razie czego postawić na pececie Asterisk-a.
    Nawet kartę ze stykiem U mam mieć.
    Pewnie taniej niż kolega zechce za miernik ale czekam na informację.
    vari

  • 8. Data: 2011-05-10 07:06:13
    Od: "vari" <v...@t...pl>

    > Cała inwestycja przy odrobinie szczęścia (i posiadaniu jakiegoś PCta na
    > podorędziu) może się zamknąć w kwocie ~15zł ;-)

    Mnie wychodzi na to, że w kwocie 200 PLN, ale to do przyjęcia jak za wiedzę
    zdobytą na doświadczeniach.
    Dzięki wszystkim za informacje.
    vari

  • 9. Data: 2011-05-10 08:34:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "nadir" <n...@h...org> napisał w wiadomości
    > NT lub coś co go będzie emulowało musi być inaczej centrala uzna
    > "linię" za uszkodzoną i wyłączy ją z obsługi.

    Ale na ile sie orientuje to NT1 jest tylko "glupim modemem", ktory
    tylko zmienia standardy lacznosci U na S/T.
    Cala komunikacja odbywa sie na linii Centrala - urzadzenia na
    magistrali S/T. W tym te dwa porty analogowe, ktore moga byc w NT1
    wbudowane.

    J.

  • 10. Data: 2011-05-10 08:43:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "vari" <v...@t...pl> napisał w wiadomości

    > Mnie wychodzi na to, że w kwocie 200 PLN, ale to do przyjęcia jak
    > za wiedzę zdobytą na doświadczeniach. Dzięki wszystkim za
    > informacje.

    Musialbys sie upewnic, ale cos mi chodzi po glowie ze dla linuxa
    bylo troche oprogramowania dla isdn/asterixa.

    J.